SC4BK_UPS Introduction into psychology

Faculty of Education
Autumn 2011
Extent and Intensity
0/0/1. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. Miroslav Filip, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Timetable
Sat 17. 9. 13:00–18:00 učebna 1, Sat 15. 10. 13:00–15:50 učebna 1, Sat 5. 11. 13:00–15:50 učebna 1
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The goal of the subject is introduce students to the field of psychology. It focuses especially on basic concepts, theories and methodoligical approaches of cognitive psychology.
Syllabus
  • 1) Úvod do psychologie; psychologie jako věda o jednání, chování, prožívání; psychologie jako věda; struktura psychologie, obsah a předmět jednotlivých psychologických disciplín; zdroje psychologického poznání, „klinický“ a „akademický“ přístup; etické dimenze psychologie; psychologie jako pomáhající profese; přesahy do dalších oborů – pedagogika, sociální pedagogika, sociální práce.
  • 2) Psychologická paradigmata, nejdůležitější směry v psychologii; vědomé versus nevědomé jednání; svobodné versus determinované jednání; vrozené versus naučené jednání; racionální versus iracionální jednání; somatické versus psychické; vliv minulosti, přítomnosti, budoucnosti. Problém normality. Behaviorizmus, psychoanalýza, humanistická psychologie, kognitivní psychologie a jejich východiska.
  • 3) Kognitivní psychologie – základní pojmy, historický vývoj; procesy vzestupné (datově řízené) a sestupné (pojmově řízené), informační paradigma, počítačová metafora, asocianizmus, gestaltizmus; architektura kognitivního systému.
  • 4) Percepce; tvarové zákony: figura-pozadí, blízkosti, podobnosti, uzavření; sítnice, obraz na sítnici, počitek, vjem; nápovědi zrakového vnímání – lineární perspektiva, gradient textury, atmosférická perspektiva, stínování, interpozice, pohyb, obvyklá velikost; konstantnost vnímání; tyčinky, čípky; konstruktivistické a přímé výklady vnímání
  • 5) Paměť a učení – explicitní, implicitní, sémantická, epizodická, autobiografická, senzorická, echoická, krátkodobá, dlouhodobá, pracovní paměť; vytěsnění, interference (proaktivní, retroaktivní), amnézie (retrográdní, anterográdní); modálně specifická a nespecifická; mechanická, logická; základní teorie paměti - teorie paměťových skladů, teorie pracovní paměti; Ebinghaus a jeho křivka zapomínání; učení na subhumánní a humánní úrovni; sebereferenční efekt, efekt Zeigernikové; pojmové učení, senzitiace, habituace, senzitivní období, vtiskávání (imprinting); podmiňování klasické, sekundární (druhého řádu), operantní; sociální učení
  • 6) Reprezentace (mentální, vnější, analogová, propoziční, distribuovaná), mentální schéma
  • 7) Představy druhy představ, souvislost se zkušeností, pamětí, myšlením, anticipačním schématem, eidetická představivost a její využití ve výchovném procesu
  • 8) Pozornost: definice a teorie pozornosti (Ribot, Rubinštejn, Wundt); vlastnosti (kolísání - oscilace, intenzita - koncentrace, rozsah - kapacita - extenzita); druhy (bezděčná - spontánní, úmyslná - aktivní - volní, protivolní); osobní časová rovnice; test koncentrace pozornosti
  • 9) Myšlení - pojem a osvojování pojmů; myšlenkové operace (analýza - syntéza, indukce, dedukce., zobecnění, abstrakce); myšlení jako asociace, asociační zákony, slovníkový test; Piaget – vývoj myšlení; asimilace x akomodace; inteligence (teorie, způsoby měření); fluidní a krystalická inteligence; jednofaktorový model (Guilgord); Sternbergova teorie
  • 10) Myšlení a tvořivost: divergentní a konvergentní myšlení, předpoklady tvořivosti, principy rozvoje, svoboda myšlení
  • 11) Myšlení a morálka - Kohlbegrovo pojetí mravního vývoje; autonomní a heteronomní morálka (Piaget)
  • 12) Myšlení a řeč - syntax, sémantika; hloubkové syntaktické struktury; generativita (produktivnost) jazyka (Chomsky); metafora (Lakoff); fonémy, morfémy, propozice; Wernickova (Wernickeho) afázie (senzorická), Brocova afázie (expresivní); vnitřní řeč (Vygotski)
  • 13) Řešení problémů a usuzování - heuristika, pravidlo poměrného základu a jeho porušení; kognitivní styl, závislost-nezávislost na poli (Witkin)
  • 14) Emoce a city, objasnění pojmů, dělení emocí a citů (stenické, astenické, afekty, nálady vášně, vyšší cit), teorie W. Jamese, evoluční teorie, interakce emocí a poznávacích procesů (tzv. percepční obrana)
  • 15) Motivace, klasifikace motivů (Maslow, Frankl), teorie motivace, výkonová motivace (aspirační úroveň K. Lewin), test aspirační úrovně, krizové situace a jejich řešení, typy překážek (frustrace, konflikt).
Literature
    required literature
  • EYSENCK, Michael W. and Mark T. KEANE. Kognitivní psychologie. Translated by Miroslav Filip. Vyd. 1. Praha: Academia, 2008, 748 s. ISBN 9788020015594. info
  • SHEEHY, Noel. Encyklopedie nejvýznamnějších psychologů. Translated by Jiří Ogrocký. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2005, 238 s. ISBN 8086598829. info
  • HARTL, Pavel and Helena HARTLOVÁ. Psychologický slovník [Portál, 2000]. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 774 s. ISBN 80-7178-303-X. info
  • ATKINSONOVÁ, Rita L. Psychologie [Atkinsonová]. 1. vyd. Praha: Victoria Publishing, 1995, 862 s. : o. ISBN 80-85605-35-X. info
    recommended literature
  • GUGGENBÜHL-CRAIG, Adolf. Nebezpečí moci v pomáhajících profesích. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007, 113 s. ISBN 9788073673024. info
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
  • STERNBERG, Robert J. Kognitivní psychologie. Translated by František Koukolík. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002, 636 s. ISBN 80-7178-376-5. info
  • SILLAMY, Norbert. Psychologický slovník. Translated by Irena Strossová. 1. čes. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2001, 246 s. ISBN 8024402491. info
  • GEIST, Bohumil. Psychologický slovník. 2. vyd. Praha: Vodnář, 2000, 425 s. ISBN 80-86226-07-7. info
Teaching methods
lectures, homeworks
Assessment methods
written test, 70% of correct answers; each lecture follows previous homework
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught each semester.
Information on the extent and intensity of the course: 14 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003, Autumn 2004, Autumn 2005, Autumn 2006, Autumn 2007, Autumn 2008, Autumn 2009, Autumn 2010, Autumn 2012, Autumn 2013, Autumn 2014, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2011, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2011/SC4BK_UPS