SC4KC_SpP Basics of special pedagogy

Faculty of Education
Autumn 2019
Extent and Intensity
0/0. 5 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Prerequisites (in Czech)
Předpokladem pro jeho ukončení je splnění úkolů vymezených sylabem předmětu a úspěšným složením zkoušky.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The subject in theoretical level introduces to problematics of education and teaching of individuals that demand a special care.
At the end of the course, the students will be able:
- Define the position of social pedagogy in the pedagogical sciences and all their supporting fields.
- Define the basic focuses of interest and the possibilities of an individual approach with special needs.
- Understand the difficulties of particular handicaps and possibilities to educate the individuals suffering from the handicap.
Learning outcomes
The student will be able to: 1) to distinguish basic theoretical concepts in special pedagogy 2) will be oriented in special pedagogical disciplines
Syllabus
  • Syllabus of the subject is the same as areas for final examination:
  • 1. Special pedagogic as scientific disipline.
  • 2. Summary of evolution history of SP.
  • 3. Clasification, terminology.
  • 4. Socialisation, integration/inclusion.
  • 5. Special-pedagogical diagnostic. Methodes of special pedagogic.
  • 6. Pedagogic-psychological advising system.
  • 7. Learning disabilities.
  • 8. Psychopaedic. Mental retardation.
  • 9. Somatopaedic. Body handicaps.
  • 10. Etopaedic. Lesions of behaving and emotions.
  • 11. Logopaedic. Handicaps of speech and communication.
  • 12. Surdopaedic. Hearing handicaps.
  • 13. Oftalmopaedic. Visual handicaps.
  • 14. Combinated malfunctions and handicaps.
  • 15. Autism.
  • 16. Alternative and augmentative communication.
  • 17. New therapeutical conceptions in work with handicaped individuals.
  • 18. School by health care institutions, game theraphy. Vouluntarism in hospitals.
  • 19. Leisure in life of handicaped individuum.
  • 20. Social pedagogue, pedagogue of leisure time in special – pedagogical institution.
Literature
  • Dítě v nemocnici
  • MICHALÍK, Jan. Zdravotní postižení a pomáhající profese. Vyd. 1. Praha: Portál, 2011, 511 stran. ISBN 9788073678593. info
  • NOVÁKOVÁ, Zita. Oftalmopedie (The Special Education of Students with Visual Impairments). In Pipeková, J. et al. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3., přepr. a rozšíř. vyd. Brno: Paido, 2010, p. 253-272, 19 pp. ISBN 978-80-7315-198-0. info
  • ŠVARCOVÁ, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. 3., aktualiz. a přeprac. Praha: Portál, 2006, 200 pp. ISBN 80-7367-060-7. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty (Aspects Teaching the Physically Impaired). druhé. Brno: Paido Brno, 2006, 302 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální (Integrative special education. Integration of school and social.). 2nd ed. Brno: Paido Brno, 2004, 463 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní školní (speciální) pedagogika. Základy, teorie, praxe (Integrative school (special) education. Fundamentals, theory, practice). 2nd ed. Brno: MSD, spol.s.r.o, 2004, 248 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-22-5. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Otázky speciálně pedagogického poradenství (Problems in Special Educational Counselling). 2nd ed. Brno: MSD, spol. s.r.o., 2004, 261 pp. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-86633-23-3. info
  • ZVOLSKÝ, Petr. Speciální psychiatrie. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství Karolinum, 2003, 206 stran. ISBN 8071842036. info
  • MÜLLER, Oldřich. Dítě se speciálními vzdělávacími potřebami v běžné škole. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2001, 289 s. ISBN 8024402319. info
  • JANKOVSKÝ, Jiří. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením, somatopedická a psychologická hlediska. Praha: TRITON, 2001, 158 pp. ISBN 80-7254-192-7. URL URL info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojově postižených dětí. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2000, 123 s. ISBN 8085931915. info
  • POKORNÁ, Věra. Teorie, diagnostika a náprava specifických poruch učení. Vyd. 2., opr. Praha: Portál, 2000, 303 s. ISBN 8071781517. info
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 74 s. ISBN 8071832251. info
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 74 s. ISBN 8071832251. info
  • NOVOSAD, Libor. Základy speciálního poradenství : struktura a formy poradenské pomoci lidem se zdravotním nebo sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 159 s. ISBN 8071781975. info
  • DVOŘÁK, Josef. Logopedický slovník. 1. vyd. Žďár nad Sázavou: Logopedické centrum, 1998, 192 s. info
  • PLEVOVÁ, Marie. Dítě v nemocnici. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1997, 53 s. ISBN 8021015519. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. Brno: Paido, 1997, 93 s. ISBN 8085931419. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie. Brno: Paido, 1997, 93 s. ISBN 8085931419. info
  • PŘINOSILOVÁ, Dagmar. Vybrané okruhy speciálně pedagogické diagnostiky a využití v praxi (Selected parts of special pedagogic diagnostics and their application). In Vybrané okruhy a speciál. pedagog.diagnost.a využití v praxi. Brno: Masarykova univerzita Brno, 1997, p. 1-89. ISBN 80-210-1595-0. info
  • ŠLAPAL, Radomír. Dětská neurologie pro speciální pedagogy. Brno: Paido, 1996, 42 s. ISBN 8085931176. info
  • ZVOLSKÝ, Petr. Obecná psychiatrie. Praha: Karolinum, 1996, 192 s. ISBN 8070669551. info
Teaching methods
Lecture with individually preparation and study hour.
Visit facilities for people with special needs.
Assessment methods
Teaching methods: lecture.
The course is finished by: exam
The course is finished by: finish seminary work (from visit facilities for people with special needs), past exam
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Information on the extent and intensity of the course: 14 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, autumn 2020, Autumn 2021.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2019/SC4KC_SpP