SC4MK_SUVI Basics of supervision

Faculty of Education
Spring 2012
Extent and Intensity
0/0/1.2. 4 credit(s). Type of Completion: k (colloquium).
Teacher(s)
Mgr. Bohuslava Horská (lecturer)
Mgr. Ema Štěpařová, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 17. 2. 8:40–11:30 učebna 30, Sat 17. 3. 8:40–11:30 učebna 30, Sat 12. 5. 8:40–14:20 učebna 30
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Předmět navazuje na úvod do sociální práce, který studenti absolvovali v průběhu bakalářského studia. Cílem předmětu je pochopení základních principů supervize jako přirozené součásti práce v pomáhajících profesích, osvojení teoretických východisek supervize a seznámení se s praktickými aspekty supervizního procesu včetně vybraných znalostí a dovedností. Předmět neposkytuje výcvik v supervizi, ale umožní kvalifikovaně zacházet se supervizí jako nástrojem kvality v pomáhajících profesích, ať v roli příjemce, zadavatele či v rámci kolegiální podpory.
Syllabus
  • 1st Introduction to: Supervision as a tool of the professional competence of workers in the helping professions and to protect clients. 2nd Helping professions, workers in helping professions - helping motives, risk profession. 3rd The concept of supervision, supervision of borders and distinguish it from similar disciplines. 4th Objectives of supervision. 5th Classification of supervision according to individual criteria. 6th Supervision Function: The function of support (restorative), education (formative, development, management functions (legislative, administrative, inspection, supervision). 7th Development of supervision in the Czech lands and abroad. 8th Current status of supervision in the helping professions and social services, legislative basis, training in supervision. 9th Process Supervision: Supervision relationship actors supervision: supervisee person, the person supervisor. Working alliance - the relationship of working alliance. 10th Supervision contract. 11th Ethical aspects of supervision. Risks Supervision; obstacles quality supervision. 12th Supervision as teaching, supervision of aging. Using the principles of lifelong learning in supervision. Implementation of supervision in the organization as a learning process.
Literature
  • ŠIŠLÁKOVÁ, Monika. Supervize studentů jako nástroj posilování jejich nezdolnosti. In Odborná prax ako súčasť pregraduálnej a graduálnej prípravy sociálnych pracovníkov. Manažment. Etika. Supervízia. Prešov: Akcent print, 2009, p. 133-141. ISBN 978-80-89295-17-3. info
  • HAVRDOVÁ, Zuzana and Martin HAJNÝ. Praktická supervize : průvodce supervizí pro začínající supervizory, manažery a příjemce supervize. Praha: Galén, 2008, 213 s. ISBN 9788072625321. info
  • NEČASOVÁ, Mirka. Využití supervize v pomáhajících profesích na příkladu sociální práce (The use of supervision in helping profession - example of social work). In KNOTOVÁ, Dana, Lenka HLOUŠKOVÁ and Kateřina PEVNÁ. Trendy v přípravě pedagogických pracovníků. 1. vydání. Brno: Konvoj, 2007, p. 165 - 169, 4 pp. ISBN 978-80-7302-133-7. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Základy sociální práce. Vyd. 2. Praha: Portál, 2007, 309 s. ISBN 9788073673314. info
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. 5. vyd. Praha: Portál, 2006, 147 s. ISBN 8073671816. info
  • LAZAROVÁ, Bohumíra. Supervize - kontrola, nebo pomoc? Prevence. Praha, 2006, vol. 3, No 2, p. 6-8. ISSN 1214-8717. info
  • Integrativní přístupy k supervizi. Edited by Michael Carroll - Margaret Tholstrup, Translated by Jitka Kožnarová. Vyd. 1. Praha: Triton, 2004, 280 s. ISBN 8072545825. info
  • KALINA, Kamil. Supervize - kazuistiky. Edited by Antonín Šimek. Vyd. 1. V Praze: Triton, 2004, 171 s. ISBN 8072544969. info
  • HAWKINS, Peter and Robin SHOHET. Supervize v pomáhajících profesích. Translated by Helena Hartlová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 202 s. ISBN 8071787159. info
  • MATOUŠEK, Oldřich. Metody a řízení sociální práce. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 380 s. ISBN 80-7178-548-2. info
  • Standardy kvality sociálních služeb. Edited by Milena Johnová. Vyd. 1. Praha: Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR, 2002, 24 s. ISBN 80-86552-23-3. info
  • SCHERREROVÁ, Dagmar. Rozvojová supervize jako nadhled v sociální a personální práci. In: Aspekty kvalifikace sociálního pracovníka a zaměření odborné praxe studentů. Karviná: OPF SU, 1998, s. 30-39. ISBN 80-7248-018-9. info
Teaching methods
course of lectures and exercises
Assessment methods
Students elaborate essay: 1st Reflection: Supervise the work of helping the worker - reflections on their supervisory work, or work chosen people - between 1 - 2 pages 2nd Essay, 4 by one of the following topics: - Implementation supervision in a selected organization - starting, procedure, design of a supervisory contract - Course of supervision in a selected organization - supervisory system, supervisory relations, benefits, provisions and options - Advantages and disadvantages of different types of supervision: individual, group, internal and external supervision - Ethical question marks in supervision - Supervision as part of prevention of burnout - Person of the supervisor in the supervisory process
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 14 hodin.
The course is also listed under the following terms Spring 2011, Spring 2013, Spring 2014, Spring 2015, Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017, Autumn 2018, Autumn 2019.
  • Enrolment Statistics (Spring 2012, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2012/SC4MK_SUVI