SO1BP_TPH Teorie a praxe her

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (cvičící)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: doc. PhDr. Mgr. Tomáš Čech, Ph.D.
Předpoklady
Předmět je primárně určen studentům oboru Učitelství pro 1. stupeň ZŠ v prezenční formě jako součást specializace Sociální pedagogika. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění požadavků vymezených sylabem předmětu.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 10 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/10, pouze zareg.: 0/10
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Smyslem semináře je seznámit studenty s možnostmi výchovného využití her. Studenti prezentují vlastní herní aktivity, vytváří si kartotéku her a seznamují s hrami ostatních studentů v kontextu rozvoje osobnosti. Studenti plní sadu úkolů podle podrobného zadání.
Osnova
  • Specifikace úkolů pro seminární práci:
  • Herní aktivita Studenti si připraví dvě vlastní hry, které budou zaměřeny na rozvoj vybraných vlastností osobnosti. Student hry uvede a zrealizuje se studenty ve vztahu k věkovým zvláštnostem dětí, adolescentů, dospělých. V závěru ozřejmí své záměry a postoje, které ho vedly k tomuto pojetí hry (30-40 min). Předpokládá se prezentace v power pointu.
  • Povinná struktura hry (charakteristika): důraz na metodiku, cíl a cílová skupinu, výstupy a výchovné prvky, analýza jednotlivých herních prvků, etnografický význam dané hry.
  • Typologie her zaměření: estetické, kognitivní (poznávací), kreativní, kulturní, dramatické, simulační, počítačové, terapeutické, sportovní, pohybové atd. Pozorování dětské hry
  • Studenti si vyberou skupinu dětí (pískoviště, park, školka, družina, škola apod.) a pozorují jejich spontánní dětskou hru. Vytvoří si pozorovací arch a pokusí se o interpretaci dětské hry ve vztahu ke známým teoriím her. Součástí protokolu je popis, chování dětí (sociální interakce), skupinová kooperace a dynamika, teorie her, význam diagnostických charakteristik apod. Hračka
  • Studenti si vyberou jednu ze svých hraček, která byla v jejich ranném dětství nejoblíbenější a zamyslí se nad jejím smyslem. Jaký význam má hračka v raném dětství pro utváření sebepojetí dítěte? Na základě vlastní reflexe napíší stručné zamyšlení (esej) v rozsahu max. 2 stran textu. Součástí textu je i popis, historický a etnografický význam a dále charakteristika osobní vazby nebo postoje k ní. Mravní hra
  • Studenti vymyslí vlastní hru, techniku, která bude zaměřena na mravní rozvoj jedince, skupiny. Příklady je možné získat na přednášce. Rozsah 1 strana (word, power point). Součástí popisu techniky bude cíl, cílová skupina, potřeby (pomůcky), metodika, postup realizace, využití, možné výstupy.
Literatura
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry v klubovně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1986] : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1996]. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry ve městě a na vsi (Variant.) : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1988] : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1998]. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998, 223 s. ISBN 80-7178-235-1. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Výpravy za dobrodružstvím. 2. vyd., v nakl. Leprez 1. Praha: Leprez, 1998, 363 s. ISBN 80-86061-16-7. info
  • CHOUR, Jiří, Miloš ZAPLETAL a Jaroslav FOGLAR. Etapové hry. Liberec: Skauting, 1997, 301 s. ISBN 80-85421-18-6. info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež. 2. vyd. Praha: Portál, 1995, 174 s. ISBN 80-7178-042-1. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog, 1992, 193 s. ISBN 80-85194-52-X. info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají [Berne, 1992]. Liberec: Dialog, 1992. ISBN 80-85194-51-1. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. První vydání. Praha: Mladá fronta, 1991, 178 stran. ISBN 8020401881. info
  • BAKALÁŘ, Eduard a Vojtěch KOPSKÝ. I dospělí si mohou hrát [Bakalář, 1987]. Vyd. 2., upr. a dopl. Praha: Pressfoto, 1987, 194 s. : i. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vydání druhé. Praha: Olympia, 1987, 629 stran. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1986, 573 s. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Moderní společenské hry : s psychologickou tematikou. Praha: Mladá fronta, 1980. info
  • MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Praha: Panorama, 1978. info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Umění odpočívat. 1. vyd. Praha: Práce, 1978, 208 s. URL info
  • BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Vydání 1. Praha: Pressfoto, 1976, 194 stran. URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně, na hřišti, na louce, ve městě, v terénu, v místnosti. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1973, 242 s. URL info
  • HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1971, 226 s. info
  • ZAPLETAL, Miloš. Jak vést letní tábor. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1969, 264 s. URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Pokladnice her : 116 nejlepších stolních her z celého světa. Praha: Mladá fronta, 1968, 246 s. URL info
Metody hodnocení
Typ výuky: seminář
Ukončení: zápočet
Podmínky pro udělení zápočtu
aktivní účast v seminářích
pozorování hry (písemný záznam)
reference o knihách s herní problematikou
vlastní "mravní hra" - stručný záznam, nebo praktická realizace
demonstrace vlastní (převzaté - obecně neznámé) hry, rozbor, záznam do kartotéky
výstup se svoji hračkou - komentář
Navazující předměty
Informace učitele
TPH a VVC Vy, kteri jste si jako studenti Učitelství pro 1.st.ZŠ zaregistrovali predmet Teorie a praxe her (TPH), absolvujete seminare se studenty Socialni pedagogiky, pro nez se tento predmet nazyva (VVC) Vychova ve volnem case čase - Teorie a metodika her Pro ne plati, ze maji v podzimnim semestru dvou nebo tri hodinovy seminar + 1h prednasky. V jarnim semestru se skupiny prohodi a maji pouze dvou nebo trihodinovy seminar bez prednasky Vy jako studenti Učitelství pro 1.st.ZŠ si muzete vybrat jestli budete v danem semestru chodit na seminar k Dr. Cechovi (trihodinovy) nebo k Dr. Sojakovi (dvouhodinovy) Kazdy je jinak obsahove laden, ovsem za predpokladu, ze neabsolvujete v nasledujicim semestru seminar u stejne osoby.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je součástí specializace Sociální pedagogika pro studenty Učitelství pro 1. stupeň ZŠ. Bližší informace ke specializaci podá tajemník katedry sociální pedagogiky PhDr. Tomáš Čech.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011.