SO565 Burnout Syndrome - Prevention Methods in Practice

Pedagogická fakulta
jaro 2022

Předmět se v období jaro 2022 nevypisuje.

Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Miroslav Bielik, DiS., B.A. (přednášející)
Mgr. Lucie Stroupková (přednášející)
Mgr. Kristýna Dvořáčková (přednášející)
Garance
Mgr. Petr Soják, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je otevřen studentům libovolného oboru.
Předmět si smí zapsat nejvýše 15 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/15, pouze zareg.: 0/15, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/15
Cíle předmětu
The purpose of this English course is to offer practical experiences with burnout prevention methods. The population of teachers is one of the higher-risk populations. Students will receive basic theoretical information about mental health risks, prevention, and treatment methods. The focus of the course will be on first-hand experiences with different prevention methods. These will be the content of both the seminars and home assignments.
Výstupy z učení
Students will:
- be able to identify mental health risk factors
- be able to recognize the signs of burnout
- receive information about preventive methods
- experience mindfulness exercises (e.g. body scan)
- experience relaxation techniques (e.g. autogenic training)
- experience guided imagery
- experience body techniques for relaxation (e.g. yoga, Jacobson's progressive muscle relaxation)
- gain experience with the regular practice of these prevention methods
- be able to say which methods are suitable for her/him
Osnova
  • Burnout, definition, risk factors, risk population, and diagnostics
  • Burnout prevention and treatment
  • Theory and practice of mindfulness exercises
  • Theory and practice of relaxation techniques
  • Theory and practice of imagery
  • Theory and practice of body techniques for relaxation
  • Basics of psychotherapy approaches
Literatura
  • SMETÁČKOVÁ, Irena, Stanislav ŠTECH, Ida VIKTOROVÁ, Veronika MARTANOVÁ, Anna PÁCHOVÁ a Veronika FRANCOVÁ. Učitelské vyhoření : proč vzniká a jak se proti němu bránit. Vydání první. Praha: Portál. 244 stran. ISBN 9788026216681. 2020. info
  • OKŠOVÁ, Lucia a Zuzana MATUŠČÁKOVÁ. Nevyhorení. Illustrated by Tina Minor. Druhé vydanie. [Bratislava]: Barecz & Conrad Media. 205 stran. ISBN 9788097345907. 2019. info
  • HONZÁK, Radkin. Jak žít a vyhnout se syndromu vyhoření. 3. vydání. V Praze: Vyšehrad. 215 stran. ISBN 9788076010048. 2018. info
  • RANKIN, Jenny Grant. First aid for teacher burnout : how you can find peace and success. First published. London: Routledge, Taylor & Francis Group. xxi, 194. ISBN 9781138655478. 2017. info
  • SKOVHOLT, Thomas M. a Michelle TROTTER-MATHISON. The resilient practitioner : burnout and compassion fatigue prevention and self-care strategies for the helping professions. Third edition. New York: Routledge, Taylor & Francis Group. xxii, 304. ISBN 9781138830073. 2016. info
  • Handbook of mindfulness : theory, research, and practice. Edited by Kirk Warren Brown - J. David Creswell - Richard M. Ryan. New York: The Guilford Press. xiii, 466. ISBN 9781462525935. 2015. info
  • Handbook of occupational health and wellness. Edited by Robert J. Gatchel - Izabela Z. Schultz. New York: Springer. xvii, 576. ISBN 9781461448389. 2015. info
  • Professional burnout : recent developments in theory and research. Edited by Wilmar Schaufeli - Christina Maslach - Tadeusz Marek. Bristol: Taylor & Francis. 299 s. ISBN 1560322624. 1993. info
Výukové metody
lectures, class discussion, practical seminars, practical home assignments
Metody hodnocení
Active participation in practical training, home assignments, colloquium
Vyučovací jazyk
Angličtina
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2021.