SOP198 Specialization 2 Individuals with Behavioral Disorders

Faculty of Education
autumn 2020
Extent and Intensity
0/4/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (seminar tutor)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SOP198/01: Wed 8:00–11:50 učebna 30, K. Červenka
Prerequisites
SV4BP_ZSP7- Introduction to Special Education 7 - Education for Pupils with Behavioral Difficulties
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The goal is to become familiar with the problems of education of children with behavioral and emotional difficulties and disorders. Furthermore, the system of school facilities for institutional education and counseling care. Inclusive approaches to education of pupils/children with behavioral disorders. Terminology, classification, syndrome of learned helplessness, a concept of support, stimulation, motivation. behavior.
Learning outcomes
Students will be informed about characteristic of children with emotional and behavioral difficulties/disorders and on the nature of educational needs of the children. Student will be able to orientate themselves within the system of counselling care and of residential institutions.
Syllabus
  • Behavioral disorders in the system of special education - Current state of the professional field, professional terminology. Conceptual models of addressing problems of emotion and/or behavioral disorders, contribution of theoretical concepts. System approach towards education of students with behavioral disorders prevention of discipline problems school, class, discipline rules, evaluation, relationships, effectiveness of education. Quality of life of children with EBD. Guiding EBD child - perspective orientation. Issues associated to education of students with emotion and/or behavioral disorders in mainstream schools. Questions associated with education of students with emotion and/or behavioral disorders in special education facilities. Questions associated with education of students with emotion and/or behavioral disorders in non-governmental institutions. Criminality of Youth, Juvenile Delinquency.
Literature
    required literature
  • ELLIOTT, J; PLACE, M. Dítě v nesnázích, 1.vyd.. Havlíčkův Brod : Grada, 2002, ISBN 80-247-0182-0.
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 pp. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. 2., přeprac. a rozš. vyd. Praha: Portál, 2009, 286 s. ISBN 9788073676285. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie (Introduction to special education of children with behavioural disorders). 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 pp. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly etopedie I., Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. (Education of children with behavioral disorders - I. chapter; Approaches in Education). 1.vyd. Brno: MU v Brně, 2004, 94 pp. Učebnice. ISBN 80-210-3532-3. info
  • PELIKÁN, Jiří. Pomáhat být : otevřené otázky teorie provázející výchovy. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2002, 159 s. ISBN 9788024603452. info
    recommended literature
  • VOJTOVÁ,V. Poradenství v rámci školy. In Vítková, M. (ed.) Otázky speciálně pedagogického poradenství. Brno : MSD, 2003, s.176-182. ISBN 80-214-2359-5.
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-871-5.
  • Kauffman, J. M., Brigham, F. J. (2009) Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press
  • Kauffman, J. M., Landrum, T. J. (2013) Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth (10th ed.). Boston: Pearson Education.
  • MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. 3. vyd. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
  • ONDRÁČEK, P. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo… Praha : ISV, 2003. ISBN 80-86642-18-6.
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Vyd. 7., V Portálu 6. Praha: Portál, 2013, 147 s. ISBN 9788026205289. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 pp. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • MACEK, Petr. Adolescence. Vydání druhé, upravené. Praha: Portál, 2003, 141 stran. ISBN 8071787477. URL info
    not specified
  • Běhounková, L. (2012) Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči. 1. vyd. Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a Klinika adikto
  • BENDL, Stanislav. Kázeňské problémy ve škole. Aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Triton, 2011, 260 s. ISBN 9788073874360. info
  • ČECH, Tomáš. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence. Praha: Občanské sdružení Život bez závislosti, 2011, vol. 8, No 7, p. 4-7. ISSN 1214-8717. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
Teaching methods
Theoretical training, interactive discussion, group activities/projects, internships in schools and other educational institutions/facilities, seminar.
Assessment methods
Lectures, class discussion, group projects, homework, reading,essay, oral exam, portfolio.
Language of instruction
Czech
Further Comments
Study Materials
The course is taught annually.
The course is also listed under the following terms Autumn 2019, Autumn 2021.
  • Enrolment Statistics (autumn 2020, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2020/SOP198