SOk113 Speciální pedagogika

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Bc. Dana Peňázová (pomocník)
Garance
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 22. 9. 14:00–16:50 učebna 35, So 20. 10. 14:00–16:50 učebna 35, Pá 23. 11. 17:00–19:50 učebna 35, Pá 14. 12. 17:00–19:50 učebna 35
Předpoklady
Předmět uvádí do základů problematiky výchovy a vzdělávání jedinců se specifickými vzdělávacími potřebami. Je zaměřen na vymezení oboru speciální pedagogika, jeho klasifikaci, odbornou terminologii, specifika přístupu a metody a techniky ve speciální pedagogice. Akcentován bude vztah s pedagogikou sociální. Prakticky se student seznámí s vybraným speciálně-pedagogickým zařízením, které navštíví a seznámí se s jeho posláním a specifiky práce s jedinci s postižením.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po ukončení předmětu se očekává, že student bude schopen: • vymezit postavení oboru Speciální pedagogika v pedagogických a pomáhajících disciplínách; • definovat základní oblasti odborného zájmu oboru a možnosti přístupu k jedincům se specifickými vzdělávacími potřebami; • porozumět specifikům jednotlivých postižení a možnostem edukace jedinců s těmito postiženími.
Osnova
  • • Speciální pedagogika jako vědní disciplína. Pojetí, postavení v systému vědních oborů. • Nástin vývoje historie SP. Současný stav a trendy v péči o postižené u nás a v zahraničí. Legislativa. • Klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy (integrace/ inkluze, socializace, rehabilitace), diagnostické a terapeutické metody. • Metody speciální pedagogiky. Komplexní rehabilitační péče. Osobnost člověka s postižením a jeho rodina. • Poradenský systém ve speciální pedagogice. Výchovný poradce na školách, pedagogicko-psychologické poradny, speciálně pedagogické centra, střediska výchovné péče. • Psychopedie. Pojmové vymezení a terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, charakteristika jednotlivých stupňů MR. Autismus. Etiologie, znaky, edukace jedinců s autismem. • Somatopedie. Klasifikace pohybových vad, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, DMO formy, LMD, chronická onemocnění, epilepsie, alergická a astmatická onemocnění, problematika výchovy a vzdělávání jedinců s tělesným a zdravotním postižením. • Etopedie. Pojetí, vymezení základních pojmů, klasifikace poruch chování a jejich charakteristika, péče o jedince s poruchami chování, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče. • Logopedie. Etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých vad a poruch, systém logopedické péče v ČR. Alternativní a augmentativní komunikace. • Surdopedie. Etiologie, klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, kochleární implantát, komplexní péče o sluchově postižené, specifika edukace dítěte se sluchovou vadou, školy pro žáky s vadou sluchu. • Oftalmopedie. Vymezení disciplíny, terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR. • Kombinované vady. Definice, rehabilitační třídy pomocné školy, bazální stimulace. • Nové terapeutické přístupy v práci s postiženými jedinci. Hipoterapie, canisteterapie, muzikoterapie, arteterapie atd. • Význam a pozice volného času v životě postiženého jedince. Prolnutí speciální a sociální pedagogiky. • Sociální pedagog, pedagog volného času, asistent pedagoga ve speciálně-pedagogickém zařízení. Uplatnění, možnosti.
Literatura
    doporučená literatura
  • LECHTA, Viktor. Základy inkluzivní pedagogiky. Praha: Portál, 2010, roč. 2010, 435 s. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
Výukové metody
přednáška, diskuze
Metody hodnocení
písemná zkouša
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023, podzim 2024.