SOk122 Leisure Education

Faculty of Education
Spring 2020
Extent and Intensity
0/1.2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (lecturer)
Mgr. Petr Soják, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable
Fri 28. 2. 17:00–19:50 učebna 36, Sat 21. 3. 17:00–19:50 učebna 35, Sat 16. 5. 17:00–19:50 učebna 30
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 50 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/50, only registered: 0/50
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Subject Leisure education (lecture) focuses on theoretical and practical issues of education in leisure.
At the end of the course:
- the students will be able to understand the basic terms in the field of historic educational concept of leisure activities (studying the primary resources); - they will be able to project concepts, courses or camps using the distinctive features of methods (games and plays) etc.
The subject introduces to problematics of lisure education. The course is followed by practically focused seminar. Leisure education 1 and 2 (methodology of games and leisure activities).
Syllabus
  • Courses themes, areas for examination:
  • Human, society and education in leisure. Conception and function of leisure.
  • Typology of leisure activities in relationship with age, gender, education, locality and other variables.
  • leisure activities, contentual fill, clasification, significance, methodes and forms of work.
  • Educational system of E. T. Seton, R. S. S. Baden Powell, K. Hahn, A. B. Svojsík, Jaroslav Foglar.
  • Origin and significance of organized activity in leisure (YMCA, YWCA, Sokol, scouting, League of forest wisdom, Czech capming union etc.).
  • Definition of games and their atributes, educational significance of games. Why the (children) humans play? Theories of games, their segmentation. History of games, metamorphosis of functions, motives, attitudes and aims of games in single develop ethapes of pedagogic. How to create and change the games. Games developing trains of thoughts, beforeall divergent and lateral thinking. Danger of gambling (socalled gamblers games).
  • Socalled longterm games (e.g. all camp, allyear) when working with stable collectives.
  • Associations and organisations caring for leisure education in the Czech Republic. Short historical view and evaluation of organized activity after the year 1948.
  • Overview of associations and organisations caring for leisure education in chosen european countries.
  • Legal rules, laws, ordinances and norms for work with children and youth and for organising various actions.
  • K. Hahn and pedagogic of experience, conception of experience theraphy.
  • Leisure and social prevention.
Literature
    required literature
  • PÁVKOVÁ, J. aj. Pedagogika volného času. Praha : Portál, 2002.
  • PŘADKA, M. Kapitoly z dějin sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
  • PŘADKA, M. aj. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno : MU, 1998.
  • HOFBAUER, B. Děti, mládež a volný čas. Praha : Portál, 2004, 176 s. ISBN 80-7178-927-5.
  • NĚMEC, Jiří. Od prožívání k požitkářství (Through the Experiencing to the Self-indulgence). Online. 1. vyd. Brno: Paido, 2002. 111 pp. edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-006-9. [citováno 2024-04-23] info
    recommended literature
  • VÁŽANSKÝ, M. Volný čas a pedagogiky zážitku. Brno : MU, 1992.
  • KAPLÁNEK, M. (ed.) Čas volnosti – čas výchovy. Pedagogické úvahy o volném čase. 1. vyd. Praha : Portál, 2012, 176 s. ISBN 978-80-262-0450-3.
  • KAPLÁNEK, M. Animace. Studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha : Portál, 2013. 104 s. ISBN 978-80-262-0565-4.
  • ČECH, Tomáš. Výchova a volný čas 2 (Education and leisure time 2). Online. Brno: MSD, 2007. 216 pp. ISBN 978-80-86633-97-8. [citováno 2024-04-23] info
  • NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. Online. 1. vyd. Brno: Paido, 2003. 119 pp. ISBN 80-7315-012-3. [citováno 2024-04-23] info
  • VÁŽANSKÝ, Mojmír and Vladimír SMÉKAL. Základy pedagogiky volného času. Online. 1. vyd. Brno: Paido, 1995. 176 s. ISBN 80-901737-9-9. [citováno 2024-04-23] info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají [Berne, 1992]. Online. Liberec: Dialog, 1992. ISBN 80-85194-51-1. [citováno 2024-04-23] info
  • MILLAROVÁ, S. Psychologie hry. Online. Praha: Panorama, 1978, [citováno 2024-04-23] info
  • HUIZINGA, J. Homo ludens : o původu kultury ve hře. Online. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1971. 226 s. [citováno 2024-04-23] info
  • Časopis Vychovávateľ. Bratislava : Educatio. ISSN 0139-6919.
  • Časopis Gymnasion. Praha : Prázdninová škola Lipnice. ISSN 1214-603X.
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry v klubovně (Variant.) : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1986] : Velká encyklopedie her. 2, Hry v klubovně [Zapletal,Ş1996]. Online info
  • ZAPLETAL, Miloš. Hry ve městě a na vsi (Variant.) : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1988] : Velká encyklopedie her. 4, Hry ve městě a na vsi [Zapletal,Ş1998]. Online info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Nové psychohry :společenské hry pro všestranný rozvoj osobnosti. Online. Vyd. 1. Praha: Portál, 1998. 223 s. ISBN 80-7178-235-1. [citováno 2024-04-23] info
  • ZAPLETAL, Miloš. Výpravy za dobrodružstvím. Online. 2. vyd., v nakl. Leprez 1. Praha: Leprez, 1998. 363 s. ISBN 80-86061-16-7. [citováno 2024-04-23] info
  • CHOUR, Jiří, Miloš ZAPLETAL and Jaroslav FOGLAR. Etapové hry. Online. Liberec: Skauting, 1997. 301 s. ISBN 80-85421-18-6. [citováno 2024-04-23] info
  • HERMOCHOVÁ, Soňa. Hry pro život :sociálně psychologické hry pro děti a mládež.. Online. 2. vyd. Praha: Portál, 1995. 174 s. ISBN 80-7178-042-1. [citováno 2024-04-23] info
  • BERNE, Eric. Jak si lidé hrají. Online. Translated by Gabriela Nová. 2. vyd., v Dialogu 1. vyd. Liberec: Dialog, 1992. 193 s. ISBN 80-85194-52-X. [citováno 2024-04-23] info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká kniha deskových her. Online. První vydání. Praha: Mladá fronta, 1991. 178 stran. ISBN 8020401881. [citováno 2024-04-23] info
  • BAKALÁŘ, Eduard and Vojtěch KOPSKÝ. I dospělí si mohou hrát [Bakalář, 1987]. Online. Vyd. 2., upr. a dopl. Praha: Pressfoto, 1987. 194 s. : i. [citováno 2024-04-23] info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her.. Online. Vydání druhé. Praha: Olympia, 1987. 629 stran. [citováno 2024-04-23] info
  • ZAPLETAL, Miloš. Velká encyklopedie her.. Online. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1986. 573 s. [citováno 2024-04-23] info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Moderní společenské hry : s psychologickou tematikou. Online. Praha: Mladá fronta, 1980, [citováno 2024-04-23] info
  • BAKALÁŘ, Eduard. Umění odpočívat. Online. 1. vyd. Praha: Práce, 1978. 208 s. [citováno 2024-04-23] URL info
  • BAKALÁŘ, Eduard. I dospělí si mohou hrát. Online. Vydání 1. Praha: Pressfoto, 1976. 194 stran. [citováno 2024-04-23] URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Encyklopedie her : 1000 her v tělocvičně, na hřišti, na louce, ve městě, v terénu, v místnosti. Online. Vyd. 1. Praha: Olympia, 1973. 242 s. [citováno 2024-04-23] URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Jak vést letní tábor. Online. Vyd. 1. Praha: Mladá fronta, 1969. 264 s. [citováno 2024-04-23] URL info
  • ZAPLETAL, Miloš. Pokladnice her : 116 nejlepších stolních her z celého světa. Online. Praha: Mladá fronta, 1968. 246 s. [citováno 2024-04-23] URL info
  • HÁJEK, Bedřich, Břetislav HOFBAUER and Jiřina PÁVKOVÁ. Pedagogické ovlivňování volného času : trendy pedagogiky volného času. Online. Vyd. 2., aktualiz. Praha: Portál, 2011. 239 s. ISBN 9788026200307. [citováno 2024-04-23] info
  • PÁVKOVÁ, Jiřina. Pedagogika volného času. Online. Vyd. 3. Praha: Portál, 2002. 231 s. ISBN 80-7178-711-6. [citováno 2024-04-23] info
    not specified
  • NĚMEC, Jiří and Michal KAPLÁNEK. Volný čas mládeže (Leisure of youth). Online. In Kaplánek, M. Čas volnosti – čas výchovy. 1. vyd. Praha: Portál, s.r.o., 2012. p. 145-163. ISBN 978-80-262-0450-3. [citováno 2024-04-23] info
Teaching methods
Lecture with individually preparation and study hour.
Assessment methods
Teaching methods: lecture.
The course is finished by: credit.
The course is finished by: written test (comprises overview of basic knowledges and skills).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 14 hodin.
Teacher's information
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2364#section-7
The course is also listed under the following terms Spring 2018, Spring 2019, Spring 2021, Spring 2022, Spring 2023, Spring 2024.
  • Enrolment Statistics (Spring 2020, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2020/SOk122