SOk153 Teorie a metodika výchovy

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc. (cvičící)
Mgr. Lenka Ďulíková (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Stanislav Střelec, CSc.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 21. 9. 9:00–12:50 učebna 78, So 7. 12. 9:00–12:50 učebna 78, Pá 3. 1. 9:00–12:50 kancelář vyučujícího
Předpoklady
Určeno studentům sociální pedagogiky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Předmět seznamuje budoucí sociální pedagogy s teoretickými a teoreticko-metodickými východisky důležitými pro osobnostní utváření jedince, a to v individuálních i prosociálních kontextech.
Osnova
  • 1. Koncepce globální výchovy. 2. Teorie a metodika výchovy. 3. Normativní a situační pojetí výchovy. 4. Kázeň a ukázněnost jako společenské a pedagogické jevy. 5. Klima školní třídy. 6. Agresivita a šikana jako výchovné problémy. 7. Vliv rodinného prostředí na výchovu dítěte. 8. Výchovné činnosti třídního učitele. 9. Pojetí a prostředky alternativní výchovy. 10. Zdravá škola. 11. Hra jako výchovný prostředek. 12. Dítě ve sféře vlivů společenského prostředí.
Literatura
    doporučená literatura
  • STŘELEC, Stanislav. Kapitoly z teorie a metodiky výchovy I. Brno: Paido. 189 stran. ISBN 8085931613. 1998. info
  • HORKÁ, Hana a Alena HRDLIČKOVÁ. Výchova pro 21. století : koncepce globální výchovy v podmínkách české školy. Brno: Paido - edice pedagogické literatury. 101 s. ISBN 8085931540. 1998. info
  • Klíčové dovednosti učitele :cesty k lepšímu vyučování. Edited by Chris Kyriacou, Translated by Dominik Dvořák - Milan Koldinský. 1. vyd. Praha: Portál. 155 s. ISBN 80-7178-022-7. 1996. info
  • HORKÁ, Hana. Teorie a metodika ekologické výchovy. Brno: Paido. 75 s. ISBN 8085931338. 1996. info
  • ŘÍČAN, Pavel. Agresivita a šikana mezi dětmi :jak dát dětem ve škole pocit bezpečí. Vyd. 1. Praha: Portál. 95 s. ISBN 80-7178-049-9. 1995. info
  • SVOBODOVÁ, Jarmila a Vladimír JŮVA. Alternativní školy. Brno: Paido. 76 s. ISBN 80-85931-00 -1. 1995. info
  • KARNS, Michelle. Jak budovat dobrý vztah mezi učitelem a žákem :zásady a cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál. 151 s. ISBN 80-7178-032-4. 1995. info
  • PELIKÁN, Jiří. Výchova jako teoretický problém. 1. vyd. Ostrava: Amosium servis. 234 s. ISBN 80-85498-27-8. 1995. info
  • CANGELOSI, James S. Strategie řízení třídy :jak získat a udržet spolupráci žáků při výuce. 1. vyd. Praha: Portál. 289 s. ISBN 80-7178-014-6. 1994. info
  • MARÁDOVÁ, Eva, Jana MARHOUNOVÁ, Evžen ŘEHULKA a Stanislav STŘELEC. Kapitoly z rodinné výchovy :pro střední školy. 1. vyd. Praha: Fortuna. 157 s. ISBN 80-85298-84-8. 1992. info
  • BLÍŽKOVSKÝ, Bohumír. Systémová pedagogika pro studium a tvůrčí praxi :celistvé a otevřené pojetí výchovy; škola plného života - celý život školou; tvorba výchovně vzdělávací soustavy školy jako dílny lidskosti. Vyd. 1. Ostrava: Amosium servis. 303 s. ISBN 80-85498-18-9. 1992. info
  • Dětská práva : dokumenty a informační materiály o ochraně dětí. 1. vyd. Praha: Pedagogický ústav J.A. Komenského. 149 s. 1991. info
Výukové metody
Přednášky, konzultace, samostudium
Metody hodnocení
písemný test, esej
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.