SOk214 Aplikované drama

Pedagogická fakulta
podzim 2023
Rozsah
0/1.2/0. 14 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (přednášející)
Garance
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Studium odborné literatury. Záznam a prezentace příkladu dobré praxe.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 100 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/100, pouze zareg.: 0/100
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Sociální pedagogové se ve své praxi setkávají s nejrůznějšími skupinami sociálně znevýhodněných lidí hledajících změnu. Tento společenský jev je v zahraničí nejčastěji označován termínem sociální změna. Z hlediska profese sociálního pedagoga je důležité porozumět tomuto společenskému jevu a umět se na něm podílet. Sociálních změn lze dosáhnout skrze sociální akce. A právě divadlo může být silným nástrojem, který skrze skupinový proces a poznání k sociální akci vybízí.
Výstupy z učení
Student bude umět: - popsat na zvoleném příkladu proces sociální změny; - interpretovat proces sociální změny v kontextu sociální pedagogiky jako vědního oboru; - zhodnotit přínos probíraných autorů zabývajících se procesy sociálních změn ve společnosti v souvislosti s oborem sociální pedagogiky a její současné praxe; - definovat pojem aplikované drama a divadlo; -popsat různé formy divadel vedoucích k sociální akci; - vysvětlit vlastní postoje a návrhy řešení k divadelně vzdělávacím aktivitám sociálně znevýhodněných skupin.
Osnova
  • Sociální změna v kontextu sociální pedagogiky. Sociální změna a sociální akce z pohledu vybraných autorů. Aplikované drama. vybrané formy divadel vedoucích k sociální akci. Prezentace příkladů dobré praxe. Skupinový návrh divadelně vzdělávacích aktivit.
Literatura
    povinná literatura
  • SLAVÍK, Jan, Vladimír CHRZ a Stanislav ŠTECH. Tvorba jako způsob poznávání. Online. Vydání první. Praha: Karolinum, 2013. 538 stran. ISBN 9788024623351. [citováno 2024-04-24] URL info
  • NICHOLSON, Helen. Applied drama : the gift of theatre. Online. New York: Palgrave Macmillan, 2005. viii, 196. ISBN 1403916462. [citováno 2024-04-24] info
  • THOMPSON, James. Applied theatre : bewilderment and beyond. Online. Oxford: Peter Lang, 2003. 220 s. ISBN 9783039115389. [citováno 2024-04-24] info
  • MILLING, Jane a Graham LEY. Modern theories of performance : from Stanislavski to Boal. Online. Houndmills: Palgrave, 2001. viii, 198. ISBN 0333775414. [citováno 2024-04-24] info
  • FREIRE, Paulo. Pedagogy of the oppressed. Online. Translated by Myra Bergman Ramos. London: Penguin Books, 1996. 164 s. ISBN 014025403X. [citováno 2024-04-24] info
    doporučená literatura
  • FRITZ, Birgit. InExActArt : the autopoietic theatre of Augusto Boal : a handbook of theatre of the oppressed practice. Online. Translated by Lana Sendzimir - Ralph Yarrow. Stuttgart: ibidem-Verlag, 2012. 315 s. ISBN 9783838204239. [citováno 2024-04-24] info
  • Research methods in theatre and performance. Online. Edited by Baz Kershaw - Helen Nicholson. Edinburgh: Edinburgh University Press, 2011. vi, 248 p. ISBN 9780748646081. [citováno 2024-04-24] info
  • KUPPERS, Petra. Community performance : an introduction. Online. New York: Routledge, 2007. xii, 238. ISBN 9780415392297. [citováno 2024-04-24] info
  • A Boal companion : dialogues on theatre and cultural politics. Online. Edited by Mady Schutzman - Jan Cohen-Cruz. London: Routledge, 2006. ix, 208. ISBN 0415322944. [citováno 2024-04-24] info
  • THOMPSON, James. Digging up stories : applied theatre, performance and war. Online. New York: Manchester University Press, 2005. x, 262. ISBN 0719073154. [citováno 2024-04-24] info
  • Theatre and empowerment : community drama on the world stage. Online. Edited by Richard Boon - Jane Plastow. New York: Cambridge University Press, 2004. xi, 267. ISBN 0521817293. [citováno 2024-04-24] info
  • TAYLOR, Philip. Applied theatre : creating transformative encounters in the community. Online. Edited by Tom Barone. Portsmouth: Heinemann, 2003. xxx, 137. ISBN 0325005354. [citováno 2024-04-24] info
  • VAN ERVEN, Eugène. Community theatre : global perspectives. Online. New York: Routledge, 2001. xiii, 269. ISBN 0415190312. [citováno 2024-04-24] info
  • CLIFFORD, Sara a Anna HERRMANN. Making a leap - theatre of empowerment : a practical handbook for drama and theatre work with young people. Online. Edited by Alec Davison. Philadelphia: Jessica Kingsley, 1999. 254 s. ISBN 1853026328. [citováno 2024-04-24] info
  • ROHD, Michael. Theatre for community, conflict & dialogue : the Hope is Vital training manual. Online. Edited by Doug Paterson. Portsmouth: Heinemann, 1998. xxi, 150. ISBN 0325000026. [citováno 2024-04-24] info
  • STERNBERG, Patricia. Theatre for conflict resolution : in the classroom and beyond. Online. Portsmouth: Heinemann, 1998. xvi, 173. ISBN 0325000883. [citováno 2024-04-24] info
  • BOAL, Augusto. Theatre of the oppressed. Online. Translated by Charles A. Leal McBride - Maria-Odilia Leal McBride. New York: Theatre Communications Group, 1985. xiv, 197. ISBN 9780930452490. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
přednáška, cvičení, náslech, skupinová práce
Metody hodnocení
kolokvium, zpětná vazba
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2023/SOk214