SOk441 Teoretické koncepty sociální pedagogiky II

Pedagogická fakulta
jaro 2022
Rozsah
0/1/0. 12 hodin. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno prezenčně.
Vyučující
Mgr. Barbara Strobachová, Ph.D. (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Dana Jakubjanská, DiS.
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Sociální pedagogika musí reflektovat úlohu diskurzu při tvorbě lidského poznání. Důraz na jeho diskurzivní podstatu vede k přijetí konstruktivistického pojetí poznání světa, což ale na druhou stranu nevylučuje fyzikální a biologický charakter reality. Tato skutečnost má významný vliv na proměnu vědeckých teorií na konci 20. a počátku 21. století. Většinové principy poznání však platí pouze pro duševně “zdravé/normální” jedince. Lidé s duševním onemocněním se z nich však obvykle vymykají, přemýšlejí jiným způsobem, nelze vůči nim uplatnit běžné způsoby komunikace, nenaplňují sociální očekávání, jsou pro ostatní hůře předvídatelní apod. S hranicí zdraví a nemoci (normality a abnormality/patologie) musí sociální pedagogika pracovat pružně, protože je vždy vázána na geografický a historický kontext. V době dynamických proměn společnosti často dochází k posunům těchto hranic a jejich konzervace by mohla vést k prohlubování sociálních problémů (např. problematika homosexuality jako “nemoci”).
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s diskurzivní podstatou poznání a ukázat, že i zdánlivě pevně ukotvené jednotky různých duševních poruch podléhají sociokulturnímu kontextu.
Výstupy z učení
Pochopit, co je to každodenní vědění;
● poznat, jak toto vědění ovlivňuje laické chápání světa, ale i vědecké poznání;
● analyzovat možné ideologické dopady “vědeckého” poznání na ostatní jedince a analyzovat mocenské vztahy, které to umožňují;
● pochopit sociokulturní utváření patologie;
● seznámit se s celou škálou duševních poruch a nemocí;
● přispět k destigmatizaci duševních poruch;
● přiblížit se pocitům lidí s duševním onemocněním a jejich rodinným příslušníkům, pochopit jejich vnímání reality;
● rozpoznat příznaky duševního onemocnění u lidí ve svém okolí a nasměrovat nemocné i jejich příbuzné k adekvátní pomoci a léčbě.
Osnova
  • 1) Diskurz a moc - vůči čemu se patologie odlišuje/ s čím se srovnává;
  • 2) problematika norem a normování, jak jsou normy tvořeny či přejímány, různá pojetí norem;
  • 3) základní otázky analýzy diskurzu a jím uplatňované moci v oblasti vymezení patologií: a) co říká věda?; b) jaké zamlčené důsledky má požadované myšlení / jednání;
  • 4) etiologie duševních onemocnění - přispění k problematice nature x nurture. Zdůraznění sociokulturního aspektu bez popírání fyziologických a genetických faktorů;
  • 5) organická duševní onemocnění, především Alzheimerova choroba jako epidemie 21. století. Zaměření nejen na nemocného, ale na celý systém (rodinný, společenský). ALZ jako sociokulturní fenomén;
  • 6) schizofrenie jako závažné duševní onemocnění měnící celou osobnost jedince. Odlišení schizofrenie a psychospirituální krize;
  • 7) afektivní a úzkostné poruchy jako duševní onemocnění výrazně související se sociokulturním prostředím;
  • 8) specifické poruchy osobnosti jako vygradované zvláštnosti jedince - na jedné straně psychologické teorie tvrdí, že každý člověk má svou jedinečnou a neopakovatelnou osobnost. Na druhou stranu některá výrazné odlišnosti a specifika považujeme za psychické onemocnění. Na základě jakých kritérií rozhodujeme, zda se jedná o „roztomilé libůstky“ či poruchu osobnosti?
Literatura
  • BANKOVSKÁ MOTLOVÁ, Lucie a Filip ŠPANIEL. Schizofrenie : jak předejít relapsu aneb terapie pro 21. století. 3., přepracované a doplně. Praha: Mladá fronta. 157 stran. ISBN 9788020442871. 2017. info
  • REGNAULT, Mathilde. Alzheimerova choroba : průvodce pro blízké nemocných. Translated by Daniela Šimková. Vyd. 1. Praha: Portál. 119 s. ISBN 9788026200109. 2011. info
  • KUČEROVÁ, Helena. Schizofrenie v kazuistikách. Vyd. 1. Praha: Grada. 106 s. ISBN 9788024720456. 2010. info
  • PRAŠKO, Ján. Poruchy osobnosti. 2. vyd. Praha: Portál. 359 s. ISBN 9788073675585. 2009. URL info
  • FOUCAULT, Michel. Archeologie vědění. Praha: Herrmann & synové. 318 s. 2002. info
  • DÖRNER, Klaus a Ursula PLOG. Bláznit je lidské : učebnice psychiatrie a psychoterapie. Translated by Jan Lorenc. Vyd. 1. Praha: Grada. 353 s. ISBN 8071696285. 1999. info
  • FOUCAULT, Michel. Dějiny sexuality. I, Vůle k vědění : La volonté de savoir : historie de la sexualité. I (Orig.) : Vůle k vědění : dějiny sexuality. I (Variant.). [v Praze]: Herrmann & synové. 189 s. 1999. info
  • BERGER, Peter L. a Thomas LUCKMANN. Sociální konstrukce reality : pojednání o sociologii vědění. Edited by Radim Marada, Translated by Jiří Svoboda. 1. vyd. Brno: Centrum pro studium demokracie a kultury. 214 s. ISBN 8085959461. 1999. info
Výukové metody
přednášky, třídní diskuse, skupinové projekty, prezentace odborníků v oboru, samostudium, studium
Metody hodnocení
ústní zkouška, seminární práce
Informace učitele
Další zdroje / Other sources:
http://www.alzheimer.cz/
http://www.uzis.cz/cz/mkn/index.html
http://www.schizofriends.cz/
http://www.stopstigma.cz/
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2023, jaro 2024.