SOk850 Drama Education 3: Structure of Drama

Faculty of Education
Autumn 2019
Extent and Intensity
0/1.2/0. 6 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
PaedDr. Marie Pavlovská, Ph.D. (lecturer)
MgA. Lenka Polánková, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
MgA. Lenka Polánková, Ph.D.
Department of Social Education – Faculty of Education
Contact Person: Mgr. Kateřina Štěpařová
Supplier department: Department of Social Education – Faculty of Education
Timetable of Seminar Groups
SOk850/01: Sat 23. 11. 10:00–15:50 kancelář vyučujícího, Fri 3. 1. 14:00–19:50 kancelář vyučujícího, M. Pavlovská
Prerequisites (in Czech)
SOk830 Didactics of Drama Education && SOk840 Drama Education in Curriculum
Course Enrolment Limitations
The course is only offered to the students of the study fields the course is directly associated with.

The capacity limit for the course is 100 student(s).
Current registration and enrolment status: enrolled: 0/100, only registered: 0/100
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
Students will learn to create larger thematic units built on a story or other type of contiguous action that will enable them to learn to solve problems by actively identifying themselves with roles and situations, exploring ideas, events, and relationships.
Learning outcomes
After completing the course the student will be able to: Define the concept of school drama. Interpret professional literature in the field of school drama. Plan the structure of the school drama lesson.
Syllabus
  • 1. School drama, structured drama, children's drama 2. Structuring techniques 3. Structuring methods 4. The role of the teacher in the school drama 5. Preparation and realization of the school drama 6. Reflection of School Drama
Literature
    required literature
  • CLARK, Jim. Lekce pro život : drama a integrované kurikulum. Edited by Marie Pavlovská, Translated by Eva Leňová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 127 s. ISBN 9788021045804. info
  • ULRYCHOVÁ, Irina. Drama a příběh : tvorba scénáře příběhového dramatu v dramatické výchově. 1. vydání. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění v Praze, 2007, 103 stran. ISBN 9788073310967. info
  • SVOZILOVÁ, Dana. Analýza strukturované dramatické hry v kontextu dramatické výchovy. Vydání první. Brno: Janáčkova akademie múzických umění v Brně, 2005, 192 stran. ISBN 8086928101. info
    recommended literature
  • ULRICHOVÁ, I. Hrajeme si s pohádkami. Praha : Portál, 2000. ISBN 80- 7178-355-2.
  • Dramatická výchova a dítě v bludišti dnešního světa. Praha : STD, 2001. ISBN 80-901660-4-0.
  • MAŠATOVÁ, M. Cesty k metafoře. Praha : DAMU, 1996. ISBN 80-85883-13-9.
  • MACKOVÁ,S. Dramatická výchova. Brno : JAMU, 2004. ISBN 80-85429-93-4.
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Variácie podob výchovnej dramatiky. první. Prešov: FF Prešov, 2003, 178 pp. Lana. ISBN 80-968312-8-3. info
  • PAVLOVSKÁ, Marie. Cesta současné školy ke škole tvořivé. 1.vyd. Brno: MSD, 2002, 210 pp. ISBN 80-86633-02-0. info
  • PAVLOVSKA, Marie. Dramatická výchova dnes (Drama tooday). 1st ed. Praha: Divadelní fakulta Akademie múzických umění Praha, 2001, 161 pp. ISBN 80-901660-4-0. info
  • BUDÍNSKÁ, Hana. Hry pro šest smyslů :kartotéka pro loutkáře a neloutkáře, kteří si umějí hrát s dětmi. 5. vyd., v IPOS 2. Praha: IPOS-ARTAMA, 2001, 109 l. ISBN 80-7068-158-6. info
  • MORGANOVÁ, Norah and Julia SAXTONOVÁ. Vyučování dramatu :hlava plná nápadů. Vyd. 1. Praha: Sdružení pro tvořivou dramatiku, 2001, 250 s. ISBN 80-901660-2-4. info
  • MACHKOVÁ, Eva. Metodika dramatické výchovy :zásobník dramatických her a improvizací. 8., rozš. vyd. Praha: Artama, 1999, 153 s. ISBN 80-7068-105-5. info
  • BLÁHOVÁ, Krista. Uvedení do systému školní dramatiky :dramatická výchova pro učitele obecné, základní a národní školy. Edited by Pavel Vacek. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1996, 83 s. ISBN 80-7068-070-9. info
    not specified
  • SVOZILOVÁ, D. Strukturovaná dramatická hra. Tvořivá dramatika, 2000, č.3.
  • Webový odkaz na www.drama.cz.
  • MACHKOVÁ, Eva. Úvod do studia dramatické výchovy. Praha: IPOS - Informační a poradenské středisko pro místní kulturu, 1998, 199 s. : i. ISBN 80-7068-103-9. info
Teaching methods
practicum, role-play method, lecture, discussion, dramatization, observation, independent work
Assessment methods
oral examination
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 14 hodin.
The course is also listed under the following terms autumn 2020.
  • Enrolment Statistics (Autumn 2019, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2019/SOk850