SOp001 Základy sociální pedagogiky

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
1/1/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. et Mgr. Martina Kurowski, Ph.D. (přednášející)
Mgr. František Trapl, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Markéta Košatková, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Andrea Poslt (přednášející)
Mgr. Bc. Pavla Kremserová (přednášející)
Garance
Mgr. Lenka Gulová, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Čt 8:00–9:50 učebna 30
Předpoklady
Předmět je povinnou součástí prezenčního bakalářského studia oboru Učitelství pro 1. stupeň/ Učitelství pro mateřské školy. Předpokladem pro jeho ukončení je splnění úkolů vymezených sylabem předmětu a úspěšným složením zkoušky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je studenty seznámit se základními vývojovými tendencemi a vymezením sociální pedagogiky jako vědní disciplíny, zaměřuje se na paradigmata sociální pedagogiky, postihuje vzájemné vlivy prostředí a výchovy, charakterizuje aktuální problémy sociální pedagogiky. Studenti získají základní orientaci v tématu, vytvoří si představu o cílech a úkolech sociální pedagogiky, o různých oblastech teorie a praxe, o jejím vztahu k nejrůznějším skupinám obyvatelstva, zejména ke skupinám se sociálním znevýhodněním.
Osnova
  • 1. Sociální pedagogika jako vědecká disciplína, její interdisciplinární charakter, spolupráce s jinými disciplínami, sociální pedagog a učitel, možné formy spolupráce. 2. Metody a formy sociální pedagogiky, provázanost s oblastmi pedagogiky volného času, možnosti pedagogické práce v oblasti mimoškolní výchovy, cílové skupiny sociální pedagogiky. 3. Vliv prostředí na rozvoj jedince, typologie prostředí, rozdělení prostředí. Význam vlivu prostředí na vývoj jedince, pedagogizace prostředí. Axiální hledisko všech pedagogických profesí. 4. Sociální pedagog v praxi i v teorii. Uplatnění sociálního pedagoga na trhu práce, jeho působení v nejrůznějších oblastech pedagogiky i sociální práce, pozice mezi ostatními disciplínami, základní teorie, které do sociální pedagogiky vstupují a ovlivňují její obsah, cílové skupiny, metody a formy. 5. Sociální pedagogika v Evropě a ve světě. Vztah sociální pedagogiky a sociální práce u nás a ve světě. 6. Historie sociální pedagogiky. 7. Sociální pedagogika směrem k sociálně znevýhodněným skupinám, kontext s oblastmi sociálních patologií a sociální práce. Definice sociálně znevýhodněných skupin, téma inkluze a integrace ve vztahu k sociální pedagogice. 8. Projektování v oblasti sociální pedagogiky, směřování k novým tématům, sociální pedagogika v prostředí rozvojových zemí 9. Multikulturní výchova jako součást sociální pedagogiky: napříč kulturami 10. Vývoj a perspektiva, trendy v sociální pedagogice. 11. Dítě v multikulturní třídě, souvislosti mezi sociální pedagogikou, multikulturní výchovou a pedagogikou. 12. Globální vzdělávání ve vztahu k pedagogické práci.
Literatura
    povinná literatura
  • KRAUS, Blahoslav. Základy sociální pedagogiky. Vydání 2. Praha: Portál, s.r.o., 2014, 216 s. ISBN 978-80-262-0643-9. info
  • GULOVÁ, Lenka. Sociální pedagogika a multikulturní výchova v otázkách. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 212 stran. ISBN 9788021047242. info
    doporučená literatura
  • KOPŘIVA, Karel. Lidský vztah jako součást profese. Edited by Jiřina Šiklová. Vyd. 7., V Portálu 6. Praha: Portál, 2013, 147 s. ISBN 9788026205289. info
  • NĚMEC, Jiří. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času. 1. vyd. Brno: Paido, 2003, 119 s. ISBN 80-7315-012-3. info
  • PŘADKA, Milan, Dana KNOTOVÁ a Jarmila FALTÝSKOVÁ. Kapitoly ze sociální pedagogiky. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 1998, 45 s. ISBN 8021019468. info
    neurčeno
  • HOPF, Arnulf. Sociální pedagogika pro učitele : pomoc pro každý všední den ve škole. Translated by Bohumila Vokáčová-Svatošová - Michael Pípal. Praha: Univerzita Karlova v Praze - Pedagogická fakulta, 2001, 181 s. ISBN 8072900536. info
Výukové metody
teoretická příprava, diskuse
Metody hodnocení
kolokvium, písemné zamyšlení nad základními témarty sociální pedagogiky
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2394, heslo: zsocped
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.