SOp189 Funkční vidění

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/1/0. 2 kr. Ukončení: k.
Vyučující
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOp189/01: každý sudý čtvrtek 10:00–11:50 učebna 34, M. Vrubel
Předpoklady
Předpokládají se základní znalosti z Oftalmopedie, pravidla pro úpravu veřejného prostoru a základy Prostorové orientace.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je stav, kdy student dokáže zvolit správný přístup k osobě s konkrétním druhem zrakového postižení. Má zvládnuté základní dovednosti, bezpečnostní pravidla, volnočasové aktivity a pravidla základní her vhodných pro osoby se zrakovým postižením. Student se stane vhodným průvodcem osob se zrakovým postižením a dokáže vhodným způsobem plánovat jejich volný čas.
Výstupy z učení
Student se stane odborným průvodcem osob se zrakovým postižením a dokáže vhodným způsobem plánovat jejich volný čas. Student dokáže vhodně komunikovat s osobami se zrakovým postižením, bude umět doporučit a využít kompenzační pomůcku a bude mít vytvořenou baterii aktivit a her využitelných pro danou cílovou skupinu.
Osnova
  • Osnova předmětu je rozdělena do čtyř bloků: Nácvik správné prostorové orientace a samostatného pohybu osob se zrakovým postižením Nácvik sebeobsluhy osob s růžným druhem zrakového postižení Nácvik vhodných volnočasových aktivit pro osoby se zrakovým postižením Nácvik sportovních disciplín pro osoby se zrakovým postižením
Literatura
    povinná literatura
  • VRUBEL, Martin. Facilitátory a bariéry školní a sociální inkluze osob se zrakovým postižením. Brno: Masarykova univerzita, 2015, 186 s. ISBN 978-80-210-8022-5. info
  • PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 272 s. ISBN 978-80-210-6306-8. info
    doporučená literatura
  • KVĚTOŇOVÁ, Lea a Pavlína ŠUMNÍKOVÁ. Speciálněpedagogická podpora osob se zrakovým postižením se zvláštním zřetelem na rozvoj čichového vnímání. Praha: Univerzita Karlova v Praze, Pedagogická fakulta, 2010, 133 s. ISBN 9788072904846. info
Výukové metody
Seminář, Praktická výuka, Aktivita
Metody hodnocení
Aktivní účast (50%), Projekt (25%), Diskuse (25%)
Informace učitele
Aktivní účast znamená být při setkání aktivní, přicházet s nápady, účastnit se diskuse, nikoliv být pouze fyzicky přítomen. V průběhu výuky budou poskytnuty další aktuální materiály k nastudování.
Další komentáře
Studijní materiály
Poznámka k ukončení předmětu: obor Speciální pedagogika pro učitele - ukončení k
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je určen pro profilaci SP.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, jaro 2021.