SOp210 Kvantitativní a kvalitativní metody pedagogického výzkumu

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Jiří Němec, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOp210/01: Po 10:00–11:50 učebna 72, J. Němec
Předpoklady
Předmět navazuje na odborné metodologické znalosti a dovednosti z bakalářského studia. Podmínkou ukončení je vypracování všech seminárních úkolů a jejich úspěšná obhajoba, zdařilé napsání písemného testu na 75%.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování kurzu bude student/ka schopen:
• popsat rozdíly laického a vědeckého poznávání reality
• definovat rozdíly kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie, opírající se o znalost odlišných teoretických východisek (filozofií), cílů, metod, sběru a analýze dat, produkce rozmanitých teorií atd.
• orientovat se v základních kvalitativních výzkumných strategiích, definovat rozdíly mezi jednotlivými strategiemi (případová studie, etnografický výzkum, biografický výzkum atd.)
• prokázat znalost základních metod sběru údajů a schopnost jejich analýzy (viz seminární cvičení)
• orientovat se v zásadách vědecké práce (práce se zdroji) a respektovat etické principy při práce s daty, respondenty a vědeckými zdroji
• realizovat návrh kvalitativního i kvantitativního výzkumného šetření, sestavit projekt výzkumně orientované diplomové práce
• orientovat se v základních charakteristikách proměnných (kvalitativních i kvantitativních) a navrhnout způsob analýzy dat
• analyzovat data na deskriptivní úrovni, testovat hypotézy, identifikovat korelační a kauzální vztahy mezi proměnnými
• ovládat software Statistica nebo vhodný ekvivalent
Mezi klíčové výstupy studentů v semináři řadíme:
• dovednost zpracovat koncept výzkumné studie, včetně kritické reflexe a respektování formálních náležitostí
• analyzovat data nominální, ordinální, metrická a poměrová
• analyzovat vícerozměrná data a umět interpretovat základní grafy
• navrhnout komplexní kvantitativní výzkumné šetření nebo výzkumné šetření založené na smíšeném designu
Výstupy z učení
Po absolvování kurzu bude student/ka schopen:
• popsat rozdíly laického a vědeckého poznávání reality
• definovat rozdíly kvalitativní a kvantitativní výzkumné strategie, opírající se o znalost odlišných teoretických východisek (filozofií), cílů, metod, sběru a analýze dat, produkce rozmanitých teorií atd.
• orientovat se v základních kvalitativních výzkumných strategiích, definovat rozdíly mezi jednotlivými strategiemi (případová studie, etnografický výzkum, biografický výzkum atd.)
• prokázat znalost základních metod sběru údajů a schopnost jejich analýzy (viz seminární cvičení)
• orientovat se v zásadách vědecké práce (práce se zdroji) a respektovat etické principy při práce s daty, respondenty a vědeckými zdroji
• realizovat návrh kvalitativního i kvantitativního výzkumného šetření, sestavit projekt výzkumně orientované diplomové práce
• orientovat se v základních charakteristikách proměnných (kvalitativních i kvantitativních) a navrhnout způsob analýzy dat
• analyzovat data na deskriptivní úrovni, testovat hypotézy, identifikovat korelační a kauzální vztahy mezi proměnnými
• ovládat software Statistica nebo vhodný ekvivalent
Mezi klíčové výstupy studentů v semináři řadíme:
• dovednost zpracovat koncept výzkumné studie, včetně kritické reflexe a respektování formálních náležitostí
• analyzovat data nominální, ordinální, metrická a poměrová
• analyzovat vícerozměrná data a umět interpretovat základní grafy
• navrhnout komplexní kvantitativní výzkumné šetření nebo výzkumné šetření založené na smíšeném designu
Osnova
  • Tématické okruhy konzultací a samostatného studia
  • 1) Uvedení do základů metodologie (základní pojmy) – viz též kurz z bakalářské úrovně Vztah mezi metodologií a sociální pedagogikou. Metodologie a výzkum sociálně pedagogické reality (rozdíl mezi přírodní a individuální realitou). Metodologické prostředky a cíle poznávání (epistémé, techné, doxa). Kvalitativní a kvantitativní metody. Analytické myšlení (statistická, kauzální, relační, historiografická analýza, operacionalizace, práce s daty aj.) Metodologie a humanitní disciplíny. Otázky kauzality a vědeckého zákona. Metodologické otázky sociální vědecké komunikace a interpretace. Deskripce a odborný jazyk, predikce a explanace.
  • 2) Paradigmata v metodologii jako sociální fenomén
  • Orientace v základních paradigmatech a sociálních teoriích (viz též předmět Analýzy sociálně pedagogických teorií). Změny vědeckého paradigmatu: pozitivizmus (sociální pozitivizmus), darwinismus (sociální darwinismus), behaviorismus, pragmatismus, existencionalismus, marxismus, socialismus, systémové (strukturální) modely, realismus, empirismus, fenomenologie aj. Paradigma v metodologii pedagogiky a sociální pedagogiky. Kulturní odlišnosti a aspekty metodologie.
  • 3) Metodologický a odborný text
  • Formy odborného sdělení, koncept výkladu tématu, odborná stať, studie, odborné sdělení, esej, recenze, anotace, seminární projekt, diplomová práce, výzkumná práce apod. Vědecká informace a běžné informace. Pedagogická a sociální informace a její metodologická hodnota, význam a smysl. Fakta a faktografická hodnota informace.
  • 4) Kvalitativní metody, pedagogické a sociální jevy (viz bakalářský stupeň metodologické průpravy)
  • Identifikace sociálně pedagogických jevů. Sociální chování a vlivy výchovy a kultury. Rozmanitost sociální reality. Soubory sociálních poznatků, rozložení dat, vlastnosti, charakteristiky a jejich interpretace. Kvalitativní metody a teorie, její sociální pojetí. Terénní výzkum. Pojetí kategorie a její kódování, dimenze. Paradigmatický model kvalitativního výzkumu. Vztahy mezi kategoriemi, kontextuální podmínky pozorování. Induktivní a deduktivní postupy. Teoretické rámce – konceptualizace příběhu. Znaky a vlastnosti teorie. Analytický pohled na jevy a procesy. Interakční vlivy a matice. Hermeneutická koncepce, fenomenologická škola, Frankfurtská škola, vliv kognitivní a humanistické psychologie. Kombinování kvalitativních metod, triangulace. Kvalitativní pozorování, dotazování, rozhovor aj. Struktura písemné zprávy o kvalitativním výzkumu. Principy kvalitativního výzkumu, výzkumný problém, zdroje výzkumných problémů, formulování výzkumných otázek. Teoretická citlivost, definice a její zdroje (vztah mezi tvořivostí a vědou), práce s literaturou, definice pojmů.
  • 5) Kvantitativní metody a zkoumání pedagogických a sociálních jevů Pozorování - pozorování jako výzkumní metoda, jeho struktura a možnosti poznání (dlouhodobé x krátkodobé, introspekce a extrospekce, přímé a nepřímé, standardizované a nestandardizované). Výsledky pozorování. Reliabilita a validita pozorování, možné zdroje chyb. Rating - rating a jeho užití v pedagogickém výzkumu. Definice, kategoriální, numerická, posuzovací, grafická a kumulativní škála. Praktická konstrukce položek různého typu. Dotazník (anketa) -druhy položek a jejich konstrukce, Likertova škála a škálové položky v dotaznících. Zásady konstrukce dotazníku (jasnost a srozumitelnost položek, jednoznačnost atd.). Kategorizace a systematizace získaných dat, třídění prvního, druhého a třetího stupně. Interpretace výsledků třídění. Rozhovor, interwiev, beseda - druhy (výzkumný, diagnostický, psychoterapeutický). Formy rozhovoru (individuální, skupinový atd.). Výzkumná specifika rozhovorů. Projektivní metody - výhody a nevýhody projekčních technik. Verbální metody (asociační experiment, testy nedokončených vět, projektivní interview. Grafické techniky (např. analýza kresby) a manipulační techniky (např. test ohýbání drátu). Obsahová analýza - analýza osobní dokumentace, analýza školské a školní dokumentace, analýza odborného textu. Sémantické metody - sémantický diferenciál, Význam metody a možnosti využití, bipolární škály a faktor hodnocení, aktivity a potence (popřípadě i další). Konstrukce sémantického diferenciálu, grafické znázornění výsledků. Metody měření sociálních vztahů - sociometrické techniky, SORAD, zkoumání preferenčních postojů. Q-metodologie - význam a použití metody (některé možné příklady), tzv. q-typy, q-třídění, minimální q-třídění, třídění strukturované a nestrukturované. Testy - pojmové vymezení, druhy testů. Psychologické - testy inteligence (A. Binet, J. P. Guilford R. B. Cattell atd.), testy osobnosti (Eysenckův osobnostní dotazník, TEZADO a jiné), testy psychomotorické. Testy vědomostí a dovedností a jejich klasifikace, druhy testových úloh (otevřené a uzavřené úlohy), Zásady tvorby didaktických testů. Experiment - možné využití ve vědeckém výzkumu, druhy experimentu (laboratorní, simulační, přirozený, formující), pravidla pro realizaci experimentu.
  • 6) Statistické zpracování a interpretace dat, základy ovládání software Statistica
  • Základní pojmy – Popisná i induktivní statistika, míry centrální tendence, průměr, modus, modus, směrodatná odchylka, rozptyl, míra šikmosti a špičatosti, histogram. Předpokládá se dovednost v užití interpretačních postupů na základě znalosti popisné statistiky. Statistická indukce – statistický odhad, testy normality rozdělení, testování hypotéz, chí-kvadrát, t-testy, korelační analýza, regresní analýza, analýza rozptylu. Vícerozměrné statistické metody – analýza hlavních komponent, faktorová analýza, shluková analýza, shluková analýza. Základy práce s programem Statistica – popis základní oken v programu statistica, práce se vstupními daty, kontrola dat, tvorba tabulek a práce s nimi, zobrazování dat, grafy vstupních dat, grafy bloku dat, výstupy, pracovní sešity a protokoly, úprava grafů.
Literatura
    povinná literatura
  • HENDL, Jan. Přehled statistických metod : analýza a metaanalýza dat. 3., přeprac. vyd. Praha: Portál. 695 s. ISBN 9788073674823. 2009. info
  • DISMAN, M. Jak se vyrábí sociologická znalost: příručka pro uživatele. 3. vyd. Praha: Karolinum. 374 s. ISBN 80-246-0139-7. 2000. info
  • PELIKÁN, Jiří. Základy empirického výzkumu pedagogických jevů. Praha: Karolinum. 270 s. ISBN 9788071845690. 1998. info
  • KERLINGER, Freed N. Základy výzkumu chování : pedagogický a psychologický výzkum : Foundations of behavioral research : educational and psychological inquiry (Orig.). Translated by V. Smékal. Vyd. 1. Praha: Academia. 705 s. 1972. info
    doporučená literatura
  • WALKER, Ian. Výzkumné metody a statistika : z pohledu psychologie. Edited by Nigel Holt - Robert Lewis, Translated by Ondřej Novák. Vydání 1. Praha: Grada. 218 stran. ISBN 9788024739205. 2013. info
  • GAVORA, Peter. Tvorba výskumného nástroja pre pedagogické bádanie. Prvé vydanie. Bratislava: Slovenské pedagogické nakladateľstvo. 119 stran. ISBN 9788010023530. 2012. info
  • CHRÁSTKA, Miroslav. Metody pedagogického výzkumu. 1. vyd. Praha: Grada. 263 s. ISBN 978-80-247-1369-4. 2007. info
  • SZTOMPKA, Piotr. Vizuální sociologie : fotografie jako výzkumná metoda. Translated by Jiří Ogrocký. Vyd. 1. Praha: Sociologické nakladatelství. 168 s. ISBN 9788086429779. 2007. info
  • MORGAN, David L. Ohniskové skupiny jako metoda kvalitativního výzkumu. Vyd. 1. Brno: Psychologický ústav Akademie věd. 99 s. ISBN 80-85834-77-4. 2001. info
  • Základy sociologického výzkumu. Edited by Alois Surynek - Růžena Komárková - Eva Kašparová. 1. vyd. Praha: Management Press. 160 s. ISBN 80-7261-038-4. 2001. info
  • Úvod do metodologie psychologického výzkumu :jak zkoumat lidskou duši. Edited by Ján Ferjenčík - Petr Bakalář. 1. vyd. Praha: Portál. 255 s. ISBN 80-7178-367-6. 2000. info
  • GAVORA, Peter. Úvod do pedagogického výzkumu. Translated by Vladimír Jůva. Brno: Paido. 207 stran. ISBN 8085931796. 2000. info
  • HENDL, Jan. Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum. 278 s. ISBN 8024600307. 1999. info
  • STRAUSS, Anselm a Juliet CORBINOVÁ. Základy kvalitativního výzkumu : postupy a techniky metody zakotvené teorie. Vyd. 1. Boskovice: Albert. 196 s. ISBN 80-85834-60-X. 1999. info
Výukové metody
veřejná oblajoba a honocení studentských projektů, diskuse, domácí scvicení
Metody hodnocení
Studenti vypracují studentská cvičení podle zadání vyučujícího a obhájí ho před seminární skupinou. Podmínkou ústní zkoušky je vědomostní test (75%). Předmět probíhá prezenční formou. V průběhu semestru studenti plní seminární úkoly, které postupně obhajují.
Informace učitele
http://moodlinka.ics.muni.cz/course/view.php?id=2426
Na začátku předchozího semestru jsou studenti podrobně seznámeni s obsahem seminárních prací a úkolů, které postupně plní. Klíčovou seminární prací pro JS je Foucus research.
STUDENTI ZPRACUJÍ A OBHÁJÍ SEMINÁRNÍ PRÁCE DLE ZADÁNÍ
1. Didaktická transformace metodologického problému
Studenti si na začátku semestru vyberou jedno z nabízených metodologických témat - problémů, které odborně zpracují včetně didaktické transformace. Každý student (dvojice studentů) zpracovává jiné téma dle seznamu. Práce má rozsah 8000 znaků včetně mezer. Studenti zpracují vědecký odborný text na základě studia odborných pramenů. Všechny použité zdroje uvedou v seznamu literatury, přičemž dodržují formální zásady a normy. Součástí práce je multimediální prezentace - powerpoint, tabulky, foto, video apod.
2. Focus research
Výzkum sociálně pedagogických jevů a fenoménů (dvousemestrální projekt) Seminární cvičení bude součástí obhajoby v předmětu Výzkum sociálních jevů v jarním semestru. Každý student (skupina studentů (max. 2 – 3) se pokusí o důvěrné přiblížení vybraného sociálně pedagogického tématu a to na základě hloubkového kvalitativního výzkumu. Studenti shromáždí adekvátní teoretické poznatky o daném jevu (fenoménu) a velké množství kvalitativního materiálu (foto dokumentace, video, rozhovory apod.) a pokusí se o vytvoření ohniskového sociálně pedagogického dokumentu, který detailně popisuje a vysvětluje chování určité skupiny lidí nebo jednotlivců. V rámci prvního semestru studenti sbírají dokumenty z dané oblasti, připravují výzkumný design a scénář. Podmínkou ukončení první části je předložení projetu, ve kterém je srozumitelně formulován problém výzkumu, teoretická studie k danému problému, výzkumný design (detailní postup, jak budu ve výzkumu postupovat) a scénář, podle kterého bude vznikat výsledný projekt.
3. Život jako ve filmu
Co má společného umění a výzkum? Co má společného příběh hlavního hrdiny a reálného člověka, který je předmětem našeho zkoumání? Co prožívá virtuální hrdina a reálný člověk, jak se rozhoduje, jak se chová? V seminárním cvičení se studenti pokusí o komparaci příběhu vybraného hrdiny filmu, románu apod. s životem reálného člověka.
4. Projekt diplomové práce
Tento úkol je součástí samostatného předmětu. Studenti projekt obhajují v rámci studia metodologie.
5. Sociálně pedagogické jevy v číslech
Studenti si vyberu jednu z nabízených oblastí pro malou kvantitativní sondu. Smyslem projektu je sběr dat, jejich třídění a statistická analýza a interpretace. Studenti navrhnou, z jaké oblasti se pokusí data sesbírat (je možné také využít existujících datových souborů), navrhnou jednu z možných statistických analýz, popíší a interpretují výstupy analýz.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2017, podzim 2019, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.