SOp237 Filosofické aspekty sociálních věd

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
RNDr. Michal Černý, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Denisa Denglerová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. Mgr. Radim Šíp, Ph.D.
Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Mgr. Kateřina Štěpařová
Dodavatelské pracoviště: Katedra sociální pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SOp237/01: St 11:00–12:50 kancelář vyučujícího, D. Denglerová, R. Šíp
Předpoklady
PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU Znalosti základů filozofie a sociologie na úrovni bakalářského studia nefilozofického a nesociologického zaměření.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
PŘEDMĚT JE OTEVŘEN VŠEM STUDENTŮM MU Cílem předmětu je poukázat na současné změny mezi pojetím přírodních a sociálních věd, na 1) sbližování jejich východisek, 2) na odlišnosti fenomenů, na které se dané větve soustředí. Tuto problematiku studentům předestírá optikou technických, sociálních, humanitních i přírodních věd. Cílem kurzu je přivést studenta k vlastní myšlenkové reflexi sociálních aspektů reality.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování kurzu schopen:
  • pochopit roli vědy v životě člověk
  • charakterizovat tradiční znaky přírodních a sociálních věd
  • porozumět odlišnostem v metodologii přírodních a sociálních věd
  • vysvětlit příčiny částečného sbližování východisek obou větví věd
  • kriticky číst a interpretovat texty
  • kriticky uvažovat nad tématem umělé inteligence a jejího vztahu k sociálně pedagogické praxi
  • Osnova
    • Přednášky:
    • 1. Úvodní hodina, organisační pokyny, kontextuální zasazení kurzu.
    • 2. Jak číst odborné texty na příkladu Jan Sokol: „Biologická a kulturní evoluce“
    • 3. Damasio: rovnováha v dynamických systémech; Johnson: Meaning of the Body
    • 4. Umělá inteligence
    • Semináře:
    • 1. Sociální aspekty inteligence, kategorizace, organisace znalostí
    • 2. Umělá inteligence a umění, umění jako projev kreativity
    • 3. Sociální a informační bubliny
    • (další program bude upřesněn)
    Literatura
      povinná literatura
    • Berger, P. L. & Luckmann, T. (1999). Sociální konstrukce reality. Brno: CDK.
    • Lakoff, G. (2006). Oheň, ženy a nebezpečné věci. Praha: Triáda.
    • Šíp, R. (2015). Pedagogika a paradigmatický obrat v metodologii a teorii. Pedagogická orientace, 25(5), s. 671–699.
    • Fajkus, B. (2005). Filosofie a metodologie vědy. Praha: Academia.
      doporučená literatura
    • Dewey, J. (2012). Unmodern philosophy and modern philosohy. Carbondale: Souther Illinois University Press.
    • Cohen, R. S. & Wartovsky, M. W. (1983). Epistemology, Methodology, and Social Sciences. Dordrecht: Springer.
    • Damasio, A. (2000). Descartesův omyl. Emoce, rozum a lidský mozek. Praha: Mladá fronta.
    • Damasio, A. R. (2018). The Strange Order of Things: Life, Feeling, and the Making of Cultures. Pantheon.
    • Johnson, M. (2008). Meaning and the body. New Scientist, 197(2638), 46-47.
    Výukové metody
    přednáška, analýza textů, skupinová diskuse
    Metody hodnocení
    Pravidelné studium a četba doložené kvalitně vyplněnými studijními formuláři Aktivní účast na výuce a diskusích Závěrečná zkouška s rozsáhlou individuální a kolektivní přípravou: Podoba zkoušky: Zkouška je ústní a probíhá před komisí nejméně dvou osob. Student zná měsíc před zahájením zkouškového období zkušební okruhu. Zkušební okruhy jsou artikulovány tak, že vyžadují aktivní práci při vypracování otázek, očekává se, že student doplní vyučovaná témata o další kriticky zvládnuté zdroje. Podporuje se kolektivní příprava na zkoušku – sdílené materiály, rozdělení úkolů, společné studium, ale student je během finální přípravy (viz níže) a samotné zkoušky zodpovědný za předkládaný obsah a výkon během zkoušky. Student si před zkouškou vybírá jeden okruh a má 45 minut na finální přípravu svého vystoupení, jehož součástí je písemná bodová struktura finální přípravy i s odkazy na použité zdroje a seznamem použitých zdrojů. Zkouška trvá 20 minut. Student má 12 minut na samostatné představení vypracovaného tématu. Poté je 6 minut prostor otázky kladené členy komise. A posledních 2 minutách poskytují členové komise zpětnou vazbu k výkonu studenta. Hodnotí se: Relevance informací a zdrojů. Schopnost prezentovat své připravené téma jako dobře uspořádaný argument. Reagovat na položené otázky. Schopnost téma propojovat se souvisejícími tématy. Schopnost aplikovat poznatky s prací sociálního pedagoga.
    Další komentáře
    Studijní materiály
    Předmět je vyučován jednorázově.
    Nachází se v prerekvizitách jiných předmětů
    Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2018, podzim 2020, podzim 2021, podzim 2022, podzim 2023.