SP3MK_MP1 Edukace žáků s lehkým mentálním postižením 1

Pedagogická fakulta
jaro 2015
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 20. 3. 7:30–14:40 učebna 53
Předpoklady
Předpokladem je orientace v oboru psychopedie v rozsahu požadavků státních závěrečných zkoušek bakalářského studia, dobrá orientace v edukačním systému žáků s mentálním postižením včetně vzdělávacích programů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je vybavit studenty znalostmi těchto témat:
Výchova a vzdělávání jedinců s mentálním postižením se zaměřením na jednotlivá období. Raná péče, mateřská škola, základní škola praktická, odborné učiliště, praktická škola. Speciálně pedagogické centrum, školský zákon č. 561/2004 Sb., vyhláška č. 72/2005 Sb., vyhláška č. 73/2005 Sb., RVP ZV LMP. Speciálně pedagogická diagnostika psychopedická, obsahová stránka diagnostiky, metodologická stránka diagnostiky, diagnostické situace, školní zralost dítěte s mentálním postižením, socializace osob s lehkým mentálním postižením. Poznávací procesy a zvláštnosti utváření osobnosti osoby s mentálním postižením. Psychický vývoj MP, poruchy řeči v oblasti obsahové i formální, specifické poruchy řeči v závislosti na míře postižení a etiologii. Komunikace jedinců s lehkým mentálním postižením, poradenství a práce s rodinou dítěte/žáka s postižením. Činitelé vyučovacího procesu na základní škole praktické, didaktické zásady, didaktické metody, vyučovací formy, modernizace vyučovacího procesu, specifika osvojování si čtení a psaní na základní škole praktické, specifika matematiky na základní škole praktické, základní problematika výuky výtvarné výchovy, hudební výchovy, tělesné výchovy a pracovního vyučování na základní škole praktické. Výstupy z učení:
Na konci tohoto kurzu bude student schopen:
porozumět a vysvětlit termín lehké mentální postižení;
použít informace o Downově syndromu;
předkládat odůvodněná rozhodnutí k zařazení dítěte s mentálním postižením do edukačního systému;
interpretovat své znalosti z oblasti poradenství a legislativy;
interpretovat své znalosti lehkého mentálního postižení
Osnova
  • 1.Charakteristika lehké mentální retardace. Myšlení, řeč, psychický a somatický vývoj, emoce, chování atd. 2.SPC poskytující služby žákům s mentálním postižením. Činnost, legislativa. 3.Základní škola praktická. Vymezení žáků, dělení, trvání, cíle. 4.Vzdělávací program zvláštní školy. 5.Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání. 6. RVP ZV LMP. 7. Jednotlivé výchovy na základní škole praktické. 8. Didaktické zásady používané na základní škole praktické. 9.Didaktické metody používané na základní škole praktické. 10.Vyučovací formy používané na základní škole praktické. 11.Metodika výuky čtení a psaní na základní škole praktické. 12.Metodika výuky matematiky na základní škole praktické. 13.Diagnostika. Zaměření na psychopedickou diagnostiku. 14.Profesní příprava. 15.Pracovní uplatnění a dospělost¨. 16.Legislativa týkající se školské problematiky vzdělávání žáků s mentálním postižením. 17.Literatura z oblasti psychopedie.
Literatura
  • ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha : Portál, 2006. ISBN 80-7367-060-7.
  • VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie. Praha : Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno : MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • Vzdělávací program zvláštní školy. Praha : Septima, 1997. ISBN 80-7216-025-7.
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 150 s. 2. vydání. ISBN 978-80-7315-161-4. 2007. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido. 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. 2006. info
  • Rámcový vzdělávací program pro základní vzdělávání : s přílohou upravující vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Edited by Jan Tupý - Jaroslav Jeřábek. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. 126, 92. ISBN 8087000021. 2005. info
  • SMOLÍKOVÁ, Kateřina. Rámcový vzdělávací program pro předškolní vzdělávání. Praha: Výzkumný ústav pedagogický v Praze. 48 s. ISBN 8087000005. 2004. info
Výukové metody
Konzultace, účast doporučena.
Metody hodnocení
Ústní zkouška, průběžný opakovací test v rozsahu 30 otázek, 70% minimum.
Informace učitele
Tato specializace je pokračováním specializace v bakalářském studiu.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.