SP3MK_NKSP Edukace žáků s narušenou komunikační schopností a se sluchovým postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2015
Rozsah
0/0/1.3. 16 hodin. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP3MK_NKSP/01: Pá 16. 10. 7:30–14:40 centrum, Pá 11. 12. 7:30–14:40 centrum, R. Horáková, B. Chleboradová
Předpoklady
Absolvování předmětu Logopedie a předmětu Surdopedie v bakalářském studijním programu. Předpokladem je tedy orientace v oboru logopedie a surdopedie v rozsahu požadavků státní závěrečné zkoušky bakalářského studia, dobrá orientace v edukačním systému žáků s narušenou komunikační schopností a sluchovým postižením, včetně vzdělávacích programů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen definovat specifika péče o sluchově postižené od narození do konce života. Prohloubí si znalosti získané v předmětu Surdopedie a bude se umět orientovat v možnostech diagnostiky sluchových vad; bude umět popsat specifika a podmínky pro osvojení českého jazyka u neslyšících a bude umět popsat kompenzační pomůcky pro osoby se sluchovým postižením. Student bude schopen charakterizovat možnosti a průběh včasné intervence; bude umět popsat strukturu komplexní péče o jedince se sluchovým postižením; systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením; možnosti profesního uplatnění; dále bude seznámen s jednotlivými vizuálně-motorickými komunikačními systémy; bude znát možnosti tlumočení pro osoby se sluchovým postižením. Student se bude dále orientovat v oblasti péče o jedince s duálním smyslovým postižením, včetně možností komunikace.
Student získá rovněž teoretické znalosti z oblasti edukace osob s narušenou komunikační schopností, nezbytné znalosti termínů komunikace a narušené komunikační schopnosti. Osvojí si specifika ontogeneze řeči, získá znalosti týkající se charakteristiky komunikačních schopností v závislosti na typu a formě narušení. Na základě absolvování předmětu se student bude orientovat v problematice rozvoje řeči u žáků s narušenou komunikační schopností z hlediska jazykových rovin. Získá základní kompetence v edukaci žáků v rámci systému vzdělávání osob s narušenou komunikační schopností.
Osnova
  • Surdopedie: Vymezení základních pojmů oboru surdopedie, klasifikace sluchových vad, prevence, historický vývoj péče o jedince se sluchovým postižením, anatomie a fyziologie sluchového ústrojí, etiologie sluchových vad, důsledky sluchové vady a psychologické zvláštnosti osob se sluchovým postižením, jazykové kompetence u osob se sluchovým postižením, komunikační systémy, logopedická péče u jedinců se sluchovým postižením, sluchová protetika a kompenzační pomůcky, reedukace sluchu a řeči u dětí a dospělých s vadami sluchu, včasná intervence, komplexní péče o jedince se sluchovým postižením, inkluze, systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením, profesní uplatnění, vizuálně-motorické komunikační systémy, tlumočnické služby, sluchová vada a přidružené postižení, hluchoslepota.
  • Logopedie, koncepce oboru logopedie, postavení logopedie v systému věd. Spolupráce s ostatními vědními obory. Logoped, logopedický asistent. Systém poskytování logopedické intervence v ČR. Platná legislativa v poskytování logopedické intervence s ohledem na edukační proces.
  • Verbální, nonverbální komunikace a průběh komunikačního procesu v edukaci žáků s narušenou komunikační schopností.
  • Narušená komunikační schopnost, dělení, klasifikace narušené komunikační schopnosti. Dítě a žák s narušenou komunikační schopností v různých typech škol.
  • Ontogeneze dětské řeči, vývojová stadia preverbální a stadia vlastního vývoje řeči. Psychologické a společenské faktory vývoje řeči. Jazykové roviny v ontogenezi řeči.
  • Poruchy vývoje řeči a jejich odraz ve výchovně-vzdělávacím procesu. Logopedická intervence u dětí s NVŘ, možnosti ovlivňování vývoje řeči ve škole.
  • Přístupy k rozvoji žáka s jednotlivými formami narušené komunikační schopnosti.
  • Přístupy k rozvoji jednotlivých jazykových rovin.
  • Komunikativní kompetence v kurikulárních dokumentech.
Literatura
  • KLENKOVÁ, Jiřina, Barbora BOČKOVÁ, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Radka HORÁKOVÁ, Lenka HRICOVÁ, Petr KOPEČNÝ, Hana OŠLEJŠKOVÁ, Jana PAVELKOVÁ, Evžen ŘEHULKA a Ivo ŠLAPÁK. Inkluze žáků s narušenou komunikační schopností a žáků se sluchovým postižením. Psychologické, medicínské a speciálněpedagogické souvislosti. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 156 s. ISBN 978-80-210-7487-3. info
  • HAMALOVÁ, Markéta a Petr KOPEČNÝ. Komunikační schopnost žáků základní školy praktické. In BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Intervence v inkluzivní edukaci dětí, žáků a studentů se zdravotním postižením a jejich pracovní uplatnění. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 192-202. ISBN 978-80-210-6515-4. info
  • KOPEČNÝ, Petr a Jiřina KLENKOVÁ. Komunikační schopnosti žáků základní školy speciální. In OŠLEJŠKOVÁ, H., VÍTKOVÁ, M. et al. Východiska, podmínky a strategie ve vzdělávání žáků s těžkým postižením na základní škole speciální. Bases, Conditions and Strategies for Teaching Pupils with Severe Disabilities in Special Schools. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 113-124. ISBN 978-80-210-6673-1. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Analýza výskytu narušené komunikační schopnosti u žáků na 1. stupni základních škol v Jihomoravském kraji. In KLENKOVÁ, Jiřina. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Education of Pupils with Impaired Communication Ability. Brno: MU, 2008, 14 s. 1. ISBN 978-80-7315-168-3. info
  • BOČKOVÁ, Barbora, Ilona BYTEŠNÍKOVÁ, Radka HORÁKOVÁ a Jiřina KLENKOVÁ. Komunikační kompetence a narušená komunikační schopnost u žáků na 1. stupni základních škol. In KLENKOVÁ, Jiřina. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Education of Pupils with Impaired Communication Ability. 1. vyd. Brno: Paido, 2008, 5 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-168-3. info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • VITÁSKOVÁ, Kateřina a Alžběta PEUTELSCHMIEDOVÁ. Logopedie. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2005, 182 s. ISBN 8024410885. info
  • ALLEN, Eileen a Lynn R. MAROTZ. Přehled vývoje dítěte: od prenatálního období do 8 let. 1. vydání. Praha: Portál, 2002, 187 s. ISBN 80-7178-614-4. info
  • FIALOVÁ, Ivana. Rozumíš mi? : logopedická cvičení a hry k odstraňování špatné výslovnosti. Illustrated by Edita Plicková. Praha: BLUG, 1998, 119 s. : i. ISBN 80-85635-81-X. info
Výukové metody
seminář, praktická výuka, diskuse, domácí příprava
Metody hodnocení
závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75 % správných odpovědí), zpracování případové studie (jedince se sluchovým postižením + jedince s narušenou komunikační schopností), ústní zkouška
Informace učitele
BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ, P. a kol. Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. Brno: MU: 2012. BARTOŇOVÁ, M., PITNEROVÁ,P., VÍTKOVÁ, M. et al. Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami ve středním školství. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: MU, 2013. BARTOŇOVÁ, M., VÍTKOVÁ, M. et al. Specifika ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v inkluzivním prostředí základní školy. Brno: MU, 2013. DOLEŽALOVÁ., L. Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: MU, 2012. DOLEŽALOVÁ, L., HRICOVÁ, L. Profesní uplatnění osob se sluchovým postižením v České republice. In FRIEDMANN, Z. et al. Specifika profesní orientace žáků se speciálními vzdělávacími potřebami a jejich pracovní uplatnění. 1. vyd. Brno: Paido, 2012. s. 133-140, 8 s. ISBN 978-80-7315-236-9. HORÁKOVÁ, R. Sluchové postižení. Úvod do surdopedie. Praha: Portál, 2012. HRICOVÁ, L. Analýza komunikačních kompetencí žáků a učitelů na základních školách pro žáky se sluchovým postižením v České republice a v Německu. Bnro: MU, 2011. KRAHULCOVÁ, B. Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra, 2014. MUKNŠNÁBOVÁ, M. Péče o dítě s postižením sluchu. Praha: Grada, 2014. OPATŘILOVÁ, D., NOVÁKOVÁ, Z. et al. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno, MU: 2012. PITNEROVÁ, P. Role komunikace v procesu integrace žáka se sluchovým postižením. Brno: MU, 2014. ISBN 978-80-210-7596-2. PROCHÁZKOVÁ, L., SAYOUD SOLÁROVÁ, K. et al. Speciální andragogika. Distanční texty. Brno: MU, 2014. Zákony, vyhlášky a další předpisy: Vyhláška MŠMT ČR č. 14/2005 Sb., o předškolním vzdělávání. Vyhláška MŠMT ČR č. 48/2005 Sb., o základním vzdělávání a některých náležitostech plnění povinné školní docházky. Vyhláška MŠMT ČR č. 72/2005 Sb., o poskytování poradenských služeb ve školách a školských poradenských zařízeních, ve znění pozdějších předpisů. Vyhláška MŠMT ČR č. 73/2005 Sb., o vzdělávání dětí, žáků a studentů se speciálními vzdělávacími potřebami a dětí, žáků a studentů mimořádně nadaných, ve znění pozdějších předpisů. Zákon o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon). Praha: č. 561/2004. Rámcové vzdělávací programy.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2017.