SP3MK_TP Edukace žáků s tělesným postižením

Pedagogická fakulta
jaro 2012
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 13. 4. 8:00–14:20 učebna 53
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
předmět má 37 mateřských oborů, zobrazit
Cíle předmětu
Cílem předmětu je získat základní informace o problematice osob s tělesným postižením, možnosti jejich vzdělávání, podpory a stimulace. Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat získané vědomosti v edukačním procesu dětí a žáků s tělesným postižením.
Osnova
  • 1.Uvedení do předmětu, terminologická vymezení, pojetí 2.Historický vývoj přístupů k osobám s tělesným postižením 3.Současná situace v oblasti podpory v České republice 4.Přístupy a možnosti podpory 5.Systém péče a podpory osob se speciálními potřebami – zaměření na osoby s hybným postižením 6.Integrace a inkluze do společnosti 7.Legislativa v oblasti podpory osob s tělesným postižením 8.Poradenský systém 9.Raná péče a podpora, rodina jedince s postižením 10.Péče a podpora v předškolním období, systém poradenských zařízení, specifika, edukace 11.Péče a podpora v období školní docházky, systém poradenských zařízení, specifika, edukace 12.Péče a podpora v období volby povolání, střední školství, specifika 13.Péče a podpora poskytovaná jedincům s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem, edukace v rámci škol při nemocnici, edukace v ozdravovnách a léčebnách, specifika podpory a přístupů 14.Organizace péče a podpory o jedince s chronickým onemocněním, komparace situace u nás a v zahraničí 15.Specifika edukace jedinců s hybným postižením 16.Klasifikace pohybových vad 17.Charakteristika nejčastějších pohybových vad u dětí (zaměření na DMO) 18.Charakteristika nejčastějších pohybových vad u dětí (zaměření na jednotlivé formy a možnosti podpory jedinců s DMO) 19.Dětská mozková obrna – kombinované postižení 20.Vývojové zvláštnosti jedinců s hybným postižením 21.Diagnostika, intervence (jemná motorika, komunikace, grafomotorika) 22.Význam pohybu pro život člověka, dopad postižení na celkový rozvoj jedince 23.Charakteristika vybraných získaných postižení, možnosti podpory, návrat do života 24.Léčebná rehabilitace 25.Terapie a uplatňování terapeutických přístupů (animoterapie, ergoterapie) 26.Terapie a uplatňování terapeutických přístupů (arteterapie, muzikoterapie, snoezelen, bazální stimulace) 27.Pracovní uplatnění, možnosti, alternativy 28.Rehabilitace a podpora osob se získaným postižením mozku, péče o seniory
Literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Brno: Paido. 135 s. ISBN 80-85931-69-9. 1999. info
  • Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením : somatopedická a psychologická hlediska. Edited by Jiří Jankovský. 2. vyd. Praha: Triton. 173 s. ISBN 8072547305. 2006. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Edukace žáků s těžkým postižením a svíce vadami. In Integrativní školní (speciální) pedagogika. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s. r. o., Skorkovského 70a, Brno. s. 152 - 174. ISBN 80-214-2359-5. 2003. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 52 s. ISBN 8021032421. 2003. info
Výukové metody
seminář, diskuse
Metody hodnocení
Písemný test, obsahuje 30 otázek. Správná odpověď = jeden bod. Hodnocení: 30-29 bodů A 28-27 bodů B 26-25 bodů C 24-23 bodů D 22-21 bodů E 20 a méně bodů F
Informace učitele
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha : TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5. KÁBELE, F. Rozvíjení hybnosti a řeči u dětí s DMO. Praha : MPSV 1986. Defektologický slovník. Praha : H+H, s.r.o., 2000. ISBN 80- 86022-76-5. KLENKOVÁ, J. Kapitoly z logopedie I. Brno : Paido, 1997. ISBN 80-85931-41-9. LOOSEOVÁ, A., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ, G. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha : Portál, 2001, ISBN 80-7178-540-7. MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. Brno : MU, 2005. ISBN 80- 210-3718-0. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Brno : MU, 2008. ISBN 978-80-210-4575-0. PROCHÁZKOVÁ, L. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-094-4. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha : IPPP ČR, 1998. ŠLAPAL, R. Vybrané kapitoly z dětské neurologie pro speciální pedagogy. Brno : Paido, 2002. ISBN 80-7315-017-4. VAĎUROVÁ, H. Sociální aspekty kvality života v onkologii. Brno : MSD, 2006. ISBN80-86633-60-8. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha : Portál, 2004. ISBN 80-7178-802-3. VÍTEK, J. Medicínská propedeutika. Úvod do neurologie. Úvod do oftalmologie. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-154-6. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998. ISBN 80 85931-69-9.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.