SP4BK_KOAL Alternativní komunikace

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 6 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 5. 2. 7:30–14:40 učebna 52, Pá 12. 2. 7:30–14:40 učebna 52, Pá 19. 2. 7:30–14:40 učebna 52
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Předmět si smí zapsat nejvýše 20 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/20, pouze zareg.: 0/20
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po úspěšném absolvování předmětu se student bude - orientovat v terminologii vztahující se k problematice alternativní a augmentativní komunikace - ovládat principy komunikace pomocí piktogramů - ovládat základní znakovou zásobu systému Makaton a Znaku do řeči - ozřejmí si principy výběru systému AAK pro osobu s narušenou komunikační schopností
Osnova
  • Komunikace - verbální, neverbální. Komunikační proces. Alternativní a augmentativní komunikace. Statické systémy, dynamické systémy. Výběr a aplikace systémů AAK. Základní znaková zásoba systému Makaton a Znak do řeči.
Literatura
  • Alternativní a augmentativní komunikace : učební text. Online. Edited by Zora Janovcová. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2003. 48 s. ISBN 8021032049. [citováno 2024-04-23] info
  • JANOVCOVÁ, Zora. Problematika narušení komunikačního procesu u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Online. 2000. 109 s. [citováno 2024-04-23] info
  • ZÁVODOVÁ, Štěpánka. Využití alternativní komunikace u těžce postižených dětí. Online. Edited by Zora Janovcová. 2000. 68 s. [citováno 2024-04-23] info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Augmentativní a alternativní komunikace. Online. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. s. 58-62. ISBN 80-85931-51-6. [citováno 2024-04-23] info
  • KUBOVÁ, Libuše. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených dětí. Online. Praha: Tech-Market, 1996. 45 s., [17. ISBN 80-902134-1-3. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Seminář, diskuse, prezentace odborníků z oboru, praktická cvičení
Metody hodnocení
Student obdrží zápočet po: - zpracování a prezentaci projektu - AAK pomůcky - splnění písemného testu(podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 75% správných odpovědí). Další požedavky budou sděleny při zahájení výuky.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.