SP4BP_MLPR Specializace: Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči

Pedagogická fakulta
podzim 2016
Rozsah
0/4/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4BP_MLPR/01: Po 15:45–19:15 učebna 50, B. Chleboradová
Předpoklady
SOUHLAS
absolvování předmětů Specializace logopedie (SP4BP_SPL1 a SP4BP_SPL2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem kurzu je: seznámení s různými formami poruch vývoje řeči,narušeného vývoje řeči (vývoj opožděný, omezený); metody a formy logopedické péče u dětí s narušeným vývojem řeči; logopedické vyšetření; postup vyšetření opožděného vývoje řeči, metodika ovlivňování vývoje řeči u dětí předškolního věku; využití pomůcek.
Osnova
  • Podmínky pro správný rozvoj komunikační schopnosti, řeč, jazyk, ontogeneze řeči. Jazykové roviny, foneticko fonologická, lexikálně sémantická, morfologicko syntaktická, pragmatická rovina v ontogenezi dětské řeči. Analýza komunikační schopnosti dítěte předškolního věku. Rozvoj obsahové a formální složky řeči. Práce s počítačovými programy a pomůckami pro rozvoj komunikační schopnosti.
Literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Illustrated by Eva Kolbábková. Brno: MC nakladatelství, 2003, 125 s. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-62-1. info
Výukové metody
seminář, praktická cvičení
Metody hodnocení
seminární práce (vytvoření pomůcek k podpoře vývoje řeči dětí); ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti logopedie a surdopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2017, podzim 2018.