SP4BP_MLPR Specializace: Metodika logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4BP_MLPR/01: Po 14:00–17:50 učebna 60, B. Chleboradová
Předpoklady
SOUHLAS
absolvování předmětů Specializace logopedie (SP4BP_SPL1 a SP4BP_SPL2)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s problematikou rozvoje logopedické intervence u dětí s narušeným vývojem řeči – se specifiky narušeného vývoje řeči a také možnostmi a postupy, které lze u dětí s touto formou narušené komunikační schopnosti využít při orientační diagnostice a následném rozvoji komunikační schopnosti.
Výstupy z učení
Po ukončení předmětu se student: - orientuje v ontogenezi řeči a v kategoriích narušeného vývoje řeči -zná postupy pro orientační zhodnocení komunikační schopnosti dítěte ve všech jazykových rovinách - je seznámen s možnostmi komplexního rozvoje - orientuje se v možnostech mezioborové spolupráce.
Osnova
  • Narušený vývoj řeči – specifika průběhu, příčiny narušeného vývoje řeči.  Možnosti diagnostiky narušeného vývoje řeči, mezioborová spolupráce.  Ontogeneze dětské řeči, psychomotorický vývoj.  Foneticko-fonologická rovina řeči – specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Lexikálně-sémantická rovina řeči – specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Morfologicko-syntaktická rovina řeči – specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Pragmatická rovina řeči - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Sluchová percepce - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Zraková percepce - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Motorika (jemná, hrubá, grafomotorika) - specifika obtíží v této oblasti, možnosti rozvoje.  Případové studie, diskuse.
Literatura
    doporučená literatura
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona. Komunikace dětí předškolního věku. Vydání 1. Praha: Grada, 2012, 236 stran. ISBN 9788024730080. URL info
  • BEDNÁŘOVÁ, Jiřina a Vlasta ŠMARDOVÁ. Diagnostika dítěte předškolního věku : co by dítě mělo umět ve věku od 3 do 6 let. Illustrated by Richard Šmarda. Vydání 1. Brno: Computer Press, 2007, iv, 212. ISBN 9788025118290. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Illustrated by Eva Kolbábková. Brno: MC nakladatelství, 2003, 125 s. info
    neurčeno
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-62-1. info
Výukové metody
seminář, diskuse, praktická cvičení
Metody hodnocení
seminární práce (vytvoření pomůcek k podpoře vývoje řeči dětí); písemný test, ústní zkouška
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti logopedie a surdopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2018/SP4BP_MLPR