SP4BP_MPTP Methodology - Working with the Severely Disabled

Faculty of Education
Autumn 2004
Extent and Intensity
0/4. 8 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Prerequisites (in Czech)
Jen pro absolventy specializace somatopedie 1
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Vymezení pojmu těžké zdravotní postižení, současná situace pedagogické intervence v ČR, cíle, úkoly, principy a prostředky edukace,psychologické zvláštnosti u cílové skupiny, IVP, rodina a těžce zdravotně postižený jedinec, stimulace v jednotlivých složkách osobnosti, facilitace v praxi, psychomotorika, osobnost edukátora.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Vymezení pojmu těžké tělesné postižení, etiologické faktory. 2. Východiska a perspektivy intervence u těžce postižených v ČR. 3. Cíl, úkoly a principy edukace u vícenásobně postižených. 4. Proces a metody edukace u vícenásobně postižených. 5. Materiální a technické prostředky edukace. 6. Variabilita vývoje u vícenásobně postižených. 7. Speciálně pedagogická diagnostika u vícenásobně postižených. 8. Intervenční opatření, sestavení IVP, aspekty při edukaci. 9. Specifika edukace u těžce vícenásobně postižených. 10. Rodiče těžce postižených dětí. 11. Stimulace v oblasti hrubé motoriky, polohování, podpora lezení. 12. Sezení jako důležitý předpoklad pro experimentování a manipulaci s předměty. 13. Stimulace v oblasti jemné motoriky a senzomotoriky. 14. Facilitace a uplatnění facilitačních technik v praxi. 15. Psychomotorika, vnímání okolního světa. 16. Stimulace v oblasti sebeobsluhy a orientace v prostoru. 17. Stimulace v oblasti komunikace, orofaciální stimulace. 18. Rozvoj myšlení, představivosti a paměti. 19. Relaxace a hra. 20. Snoezelen (obsahové zaměření, vybavení, kompenzační a stimulační pomůcky). 21. Metoda bazální stimulace. 22. Osobnost edukátora u vícenásobně postižených.
Literature
  • VÍTKOVÁ, Marie. Metoda bazální stimulace pro jedince s těžším mentálním postižením a s více vadami. In Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2nd ed. Brno: Paido, Brno, 2001, p. 74-80. ISBN 80-7315-010-7. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Model "vnímání-představy-myšlení" jako základ terapií ve speciálně pedagogické péči. In Terapie ve speciálně pedagogické péči. 2nd ed. Brno: Paido, Brno, 2001, p. 11-17. ISBN 80-7315-010-7. info
  • Therapien in der soderpädagogischen Behandlung. Edited by Jarmila Pipeková - Marie Vítková. 2. rozš. vyd. Brno: Paido - edice pedagogické literatury, 2001, 165 s. ISBN 8073150107. info
Assessment methods (in Czech)
Ústní zk plus prezentace praktické části: Praktická část: možnost výběru po konzultaci s vyučujícím 1. Překlad odborného textu zahraniční literatury k danému tématu (nutno konzultovat s vyučujícím). 2. Zpracování kazuistické studie, na konkrétním příkladu uvést možnosti intervence. 3. Videozáznam konkrétní stimulace, písemně uvést fyzický věk při natáčení, diagnózu, cíl pedagogické intervence, zvolené metody, výsledek stimulace zhodnocení. 4. Analýza aktuálního stavu užívaných terapií a stimulací ve vybraném zařízení, vyhodnocení efektivnosti (zaměřit se pouze na pedagogickou podporu). 5. Tvorba konkrétní didaktické pomůcky při vybrané stimulaci (např. při stimulaci jemné motoriky, rozvoje komunikačních schopností apod., písemně uvést cíl, metody, postup, zhodnocení).
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
General note: Zapisují pouze PSYCHOPEDI!.
The course is also listed under the following terms Autumn 2003.
  • Enrolment Statistics (recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/autumn2004/SP4BP_MPTP