SP4BP_ROGR Development of Graphomotor Skills

Faculty of Education
Spring 2006
Extent and Intensity
0/2/0. 2 credit(s). Type of Completion: z (credit).
Teacher(s)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Contact Person: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives (in Czech)
Pojmy motorika, psychomotorika, hrubá motorika, jemná motorika, motorický vývoj v předškolním věku, percepčně motorický vývoj grafické činnosti, diagnostika jako základ pro intervenci, příčiny grafomotorických poruch, rozvoj jemné motoriky a grafomotoriky, grafomotorika a děti levoruké, využití terapií pro rozvoj grafomotoriky, preventivní a nápravná cvičení.
Syllabus (in Czech)
  • 1. Úvod do studia: - Teoretická východiska pro rozvoj grafomotoriky: vymezení pojmů motorika, psychomotorika, hrubá motorika, jemná motorika - Motorický vývoj v předškolním věku - Percepčně motorický vývoj grafické činnosti 2. Diagnostika jako základ pro intervenci: - Sed a držení těla - Diagnostika jemné motoriky - Diagnostika grafomotoriky 3. Možné příčiny grafomotorických poruch - poruchy ve vývoji grafomotoriky - popis symptomů a nápadností u různých syndromů - možné nápadnosti při poruše grafomotoriky - kritéria pro pozorování dovedností 4. Podpora rozvoje jemné motoriky a grafomotoriky - Fáze průběhu grafomotoriky - Metoda Dobrého startu - Metoda Heyrovské - Metoda Looseové 5. Grafomotorika a děti levoruké - Jak poznáme leváctví - Co je to ambidextrie - Metodické pokyny pro leváky - Výhody a dary levorukosti 6. Využití dramaterapie pro uvolnění - Co je dramaterapie - Cíle dramaterapie - Improvizace - Emocionální pantomima - Skupinová nálada 7. Ergoterapie jako součást podpory rozvoje grafomotoriky - Co je to ergoterapie - Metody ergoterapie - Příklady využití (senzomotorika) 8. Prvky arteterapie jako stimulace a motivace - Základní informace o arteterapii - Arteterapie a jedinci se speciálním potřebami - Výhody a nevýhody tematicky zaměřené tvorby - Postup při tematicky zaměřené tvorbě 9. Preventivní a nápravná cvičení jemné motoriky - Příklady masáže rukou - Uvolnění a rozcvičení motoriky horních končetin - Prstová cvičení - Hmatová stimulace - Využití kompenzačních pomůcek 10. Využití psychomotoriky - Psychomotorika, cíl, úkoly - Prostředky a metody práce - Předmětová oblast, herní činnosti 11. Exkurze do speciálního zařízení - Speciální mateřská škola pro tělesně postižené Kociánka (dle možností) - Speciální škola pro žáky s více vadami (dle možností) 12. Ukončení semináře: - prezentace seminární práce - zápočet
Literature
  • VALENTA, Milan. Dramaterapie. Vyd. 2., v nakl. Portál 1. Praha: Portál, 2001, 150 s. ISBN 80-7178-586-5. info
  • LOOSEOVÁ, Antje Catrin and Nicole PIEKERTOVÁ. Grafomotorika pro děti předškolního věku :cvičení pro děti ve věku od 4 do 8 let. Edited by Gudrun Dienerová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 166 s. ISBN 80-7178-540-7. info
  • SZABOVÁ, Magdaléna. Preventivní a nápravná cvičení. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001, 143 s. ISBN 80-7178-504-0. info
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
The course is taught annually.
The course is taught: every week.
The course is also listed under the following terms Spring 2004, Spring 2005, Spring 2007.
  • Enrolment Statistics (Spring 2006, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2006/SP4BP_ROGR