SP4BP_SPT1 Specializace: PSo Somatopedie 1

Pedagogická fakulta
jaro 2009
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Procházková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Út 10:40–13:15 učebna 53
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Specializace - somatopedie 1. SP4BP_SPT1 Program rané péče, dětská mozková obrna etiologie, formy, zvláštnosti, specifika ve výuce, speciálně pedagogická diagnostika u tělesně postižených, symptomatické poruchy řeči u DMO, alternativní komunikace, IVP, terapie, profesní orientace a pracovní uplatnění, specifika práce u senior.
Osnova
  • Okruhy: 1. Raná péče u dětí s vývojovými poruchami. 2. Dít s pohybovým postižením v mateské škole. 3. Lateralita - diagnostika, zřetel k tělesně postiženým, zvláštnosti u amputací, deformací a hemiparéz). 4. Posuzování školní zralosti u dětí s LMD a DMO. 5. Příprava tělesně postiženého dítěte na vstup do školy (úkoly rodiny, mateřské školy, SPC, rehabilitaního stacionáe). 6. SPC pro tělesně postižené, organizace, význam, zameření činností. 7. Zvláštnosti ve výuce tělesně postižených ve speciálních školách, předmět dorozumívací dovednosti. 8. Profesní orientace tělesně postižených a jedinců s dlouhodobým nepříznivým zdravotním stavem. 9. Hemiparéza (rozvoj hemiparézy, reflexní zvláštnosti, fixovaná hemiparéza, poškození dominance motoriky ruky, asymetrie hemisfér, držení těla a chůze, rozdvojené vnímání, narušené sebevědomí a rozvoj osobnosti, terapie, prognóza). 10. Diparéza (diparetický vývoj, reflexy v 6ti měsících, fixovaná diparéza, terapie, prognóza). 11. Kvadruparéza (rozvoj kvadruparézy, reflexní odpovědi typické pro 6ti měsíční dítě s kvadruparézou, fixovaná kvadruparéza, význam narušeného vnímání, terapie a prognóza). 12. Speciálně pedagogická diagnostika se zaměřením na tělesné postižení (obsahová stránka, jednotlivé složky posuzování vč. RA a OA). 13. Speciálně pedagogická diagnostika hrubé motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence. 14. Speciálně pedagogická diagnostika jemné motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence. 15. Speciálně pedagogická diagnostika grafomotoriky, kresby a písma u tělesně postižených, pedagogická intervence. 16. Diagnostika řeči a komuničkaních schopností u dětí s DMO, nápadné znaky orálního vývoje. 17. Individuální vzdlávací program pro předškolní věk (mateřská škola, rehabilitační stacionář). 18. Individuální vzdělávací program pro školní věk (základní škola). 19. DMO jako kombinované postižení (hybné postižení, MR, epilepsie, řeč, komunikace, smyslové vady). 20. Symptomatické poruchy řeči u dětí s DMO. 21. Souvislosti mezi narušením motoriky a vývojem řeči u dětí s DMO (podpora rozvoje řeči u dětí s DMO speciálním pedagogem somatopedem. 22. Alternativní a augmentativní komunikace, užití, význam pro výchovu a vzdělávání u tělesně a vícenásobně postižených. Užití počítačů u tělesně postižených. 23. Problematika výchovy a vzdělávání u jedinců s vícenásobným postižením (tělesné + mentální), vzdělávací program zvláštní škola, pomocná škola, přípravný stupeň pomocné školy, alternativní program rehabilitačních tříd pomocné školy. 24. Terapie ve speciálně pedagogické péči arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, zooterapie (obecně). 25. Léčebná rehabilitace u klientů s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda). 26. Profesní orientace tělesně postižených žáků, druhy škol v rámci středního školství pro tělesně postiženou mládež. 27. Význam práce a pracovního uplatnění tělesně postižených. 28. Podporované zaměstnávání (vznik, cíle, úkoly). 29. Současné zahraniční trendy v péči o tělesně postižené, srovnání s podmínkami v ČR. 30. Srovnání integrace v ČR a ve vybraných zemích EU (kategorizace, podmínky, možnosti).
Literatura
  • KLENKOVÁ, J. Symptomatické poruchy řeči. In: VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998, s. 45-57. ISBN 80 85931-69-9.
  • KOLEKTIV AUTORŮ: Defektologický slovník. Praha: H+H, s.r.o., 2000.
  • KÁBELE, F. Rozvíjení hybnosti a ei u dtí s DMO. Praha: MPSV 1986.
  • KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace, cesta ke vzdělávání těžce zdravotně postižených děti. Praha: Tech-Market 1996. ISBN 80-902134-1-3.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. 2008. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. 1.vydání. Brno: Paido. 123 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-137-9. 2007. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Edukace jedinců s těžkým zdravotním postižením. 1. vydání. Brno: PdF MU, katedra speciální pedagogiky. 122 s. CD ROM. 2005. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. 2005. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita. 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. 2005. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. První. Brno: MU Brno. 132 s. AA-7,64 VA - 7,79. ISBN 80-210-3718-0. 2005. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 52 s. ISBN 8021032421. 2003. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Návrh diagnostických a metodických postupů pro práci učitelek s tělesně postiženými dětmi v běžných i speciálních mateřských školách. In POLÁŠKOVÁ, Dagmar. Komplexní systém výchovně-vzdělávací péče o děti a mladistvé s tělesným postižením. 1. vyd. Praha: SEPTIMA. s. 52-73. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-85801-47-7. 1995. info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Úkoly speciálně pedagogické diagnostiky ve výchovně vzdělávací práci s tělesně postiženými dětmi předškolního věku. 1. vyd. Brno: CDVU MU Brno. 39 s. Edice pedagogické literatury. 1994. info
Metody hodnocení
ústní zkouška, seminární práce, 75% účast na semináři
Informace učitele
Podrobný a aktualizovaný seznam literatury bude předán vyučujícím spolu se sylaby a upřesněním požadavků vždy na začátku semestrální výuky.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2010, jaro 2011.