SP4BP_ZSP5 Základy speciální pedagogiky etopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/1/0. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (cvičící)
Mgr. Petra Segeťová (cvičící)
PhDr. Mgr. Michaela Šedá, Ph.D. (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4BP_ZSP5/01: každý sudý čtvrtek 17:35–19:15 učebna 35, P. Segeťová, M. Šedá, V. Vojtová
SP4BP_ZSP5/02: každý lichý čtvrtek 17:35–19:15 učebna 35, K. Červenka, P. Segeťová, M. Šedá
Předpoklady
Nejsou.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s konceptem inkluzivních přístupů k edukaci jedinců v riziku poruch chování a s poruchami chování. Po úspěšném absolvování by studenti měli být schopni analyzovat dopad nálepkování do přístupů dětí v riziku a s poruchami chování ke vzdělávání. Studenti se seznámí se základní klasifikací poruch chování.
Osnova
  • OSNOVA: Porucha chování a její dynamika.
  • Definice poruchy chování v kontextu perspektivy kvality života.
  • Porucha chování jako bariéra v přístupu ke vzdělání.
  • Porucha chování ve výuce a učení.
  • Vyrovnávací příležitosti v podmínkách školy a učení.
  • Individuální podpora, posilování a provázení dítěte v riziku.
  • Etopedie v systému speciální pedagogiky.
  • Etopedie v kontextu inkluzivních trendů v pedagogice.
  • Systém školských zařízení institucionální výchovy a preventivně výchovné péče.
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 136 s. ISBN 978-80-210-6311-2. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
Výukové metody
Teoretická příprava. Seminář. Domácí příprava.
Metody hodnocení
Písemná zkouška, seminární práce. Poměr 60%:40%.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2003, jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018.