SP4MK_CJAJ Angličtina pro speciální pedagogy

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
15 h. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Radka Mlýnková (přednášející)
Mgr. Jana Kollárová (přednášející)
Mgr. Daniela Dvořáková (přednášející)
Mgr. Veronika Vávrová (přednášející)
Mgr. Gabriela Hublová, Ph.D. (pomocník)
Mgr. Markéta Oplatková Plocková (cvičící)
Mgr. Eva Tomaštíková (cvičící)
PhDr. Jiří Vacek, CSc. (pomocník)
Garance
Mgr. Gabriela Hublová, Ph.D.
Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Pedagogické fakultě – Fakultní oddělení celoškolských kateder – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: Jitka Autratová
Dodavatelské pracoviště: Oddělení Centra jazykového vzdělávání na Pedagogické fakultě – Centrum jazykového vzdělávání
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4MK_CJAJ/OS01: Pá 19. 9. 14:50–17:25 učebna 4, Pá 3. 10. 14:50–17:25 učebna 4, Pá 31. 10. 14:50–17:25 učebna 4, Pá 28. 11. 16:40–19:15 učebna 4, Pá 12. 12. 14:50–16:30 učebna 4, D. Dvořáková
SP4MK_CJAJ/OS02: Pá 19. 9. 14:50–17:25 učebna 5, Pá 3. 10. 14:50–17:25 učebna 5, Pá 31. 10. 14:50–17:25 učebna 5, Pá 28. 11. 16:40–19:15 učebna 5, Pá 12. 12. 14:50–16:30 učebna 5, V. Vávrová
SP4MK_CJAJ/OS03: Pá 19. 9. 14:50–17:25 učebna 28, Pá 3. 10. 14:50–17:25 učebna 28, Pá 31. 10. 14:50–17:25 učebna 28, Pá 28. 11. 16:40–19:15 učebna 28, Pá 12. 12. 14:50–16:30 učebna 28, J. Kollárová
SP4MK_CJAJ/OS04: Pá 19. 9. 14:50–17:25 učebna 39, Pá 3. 10. 14:50–17:25 učebna 25, Pá 31. 10. 14:50–17:25 učebna 25, Pá 28. 11. 16:40–19:15 učebna 25, Pá 12. 12. 14:50–16:30 učebna 25, R. Mlýnková
SP4MK_CJAJ/T01: Pá 19. 9. 10:00–11:30 Učebna S1 (36a), 12:30–14:00 Učebna S1 (36a), Pá 3. 10. 10:00–11:30 Učebna S1 (36a), 12:30–14:00 Učebna S1 (36a), Pá 31. 10. 10:00–11:30 Učebna S1 (36a), 12:30–14:00 Učebna S1 (36a), Pá 28. 11. 10:00–11:30 Učebna S1 (36a), 12:30–14:00 Učebna S1 (36a), Pá 12. 12. 10:00–11:30 Učebna S1 (36a), 12:30–14:00 Učebna S1 (36a), M. Oplatková Plocková, Nepřihlašuje se. Určeno pro studenty se zdravotním postižením.
SP4MK_CJAJ/T02: Po 22. 9. až Pá 19. 12. St 8:45–10:20 Učebna S10 (56), E. Tomaštíková, Nepřihlašuje se. Určeno pro studenty se zdravotním postižením.
Předpoklady
Students enrolling on the course are expected to achieve at least a good pre-intermediate level of English (= Level B1 of the CEFR). The pre-intermediate student (B1) understands the main points of clear standard input on familiar matters, can enter unprepared into conversation about familiar topics and connects ideas in a simple way. He or she can also provide information, take messages, give simple instructions and deal with less routine problems, e.g. complaints. Can describe events, experiences, hopes and ambitions; give reasons, explanations of plans and opinions.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.

Jiné omezení: Požadované znalosti na úrovni B1 (ERR) se prověřují vstupním testem na úvodní konzultaci. Předmět si zapíší pouze ti studenti, kteří úspěšně absolvovali vstupní test.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
In this B2 level English course, the aim is to consolidate the language skills from the Bachelor's foreign language course (level B1), develop terminology related to the sphere of Special Needs Education and enhance academic skills by means of SNE topics/issues (reading comprehension, discussing, summarizing, argumentation, giving presentations, writing, listening). Students will also be required to show their awarness of level B2 grammar.
Osnova
  • Consultation 1: Course introduction and requirements; Visual impairment. Preparation for C2: Text 1, 2 + reading comprehension sheets. Grammar: Present simple, present continuous. Past simple, past continuous. Future in English. Consultation 2: Hearing impairment and speech disorders. Preparation for C3: Text 3, 4 + RCS. Grammar: Present perfect simple, present perfect continuous, passive forms, modals. Consultation 3: Behavioural disorders (ADHD). Preparation for C4: Text 5, 6 + RCS. Grammar: Conditionals, articles, countable and uncountable nouns. Consultation 4: Specific learning difficulties. Autistic spectrum disorders. Preparation for C5: Gathering relevant sources and materials, preparing a 10-minute presentation + questions for discussion. Grammar: A, some, any, no; reported speech, prepositional phrases. Consultation 5: Intellectual disabilities (Down syndrome), Oral presentations. Grammar: Transitional expressions, phrasal verbs. Exam period: Test. Students who have not completed in-term assignments during the particular semester will not be allowed to take the Final Test! (Studenti, kteří nesplní průběžné úkoly z jednotlivých témat v rámci daného semestru, nemohou skládat zkoušku z tohoto předmětu!)
Literatura
    povinná literatura
  • e-learning IS.MUNI.CZ
    doporučená literatura
  • SEAL, Bernard. Academic encounters : reading, study skills, and writing : content focus, human behavior. Cambridge: Cambridge University Press, 1997, xx, 220. ISBN 0521476585. info
  • PRODROMOU, Luke. Grammar and vocabulary for first certificate : with key. Essex: Longman, 1999, 319 s. ISBN 9780582400184. info
  • HASHEMI, Louise a Barbara THOMAS. Cambridge grammar for first certificate : with answers. 1st ed. Cambridge: Cambridge University Press, 2003, xii, 260. ISBN 0521533368. info
  • REDMAN, Stuart a Ruth GAIRNS. Test your English vocabulary in use : pre-intermediate & intermediate. Cambridge: Cambridge University Press, 2000, 142 s. ISBN 0521779804. info
  • www.praguepost.com
    neurčeno
  • GILL, Nora, Jiří VACEK, Ruth COUFALOVÁ, Olga INGROVÁ a Jana KOLLÁROVÁ. Communicative ESP Practice for Pre-Service Teachers. 1. vyd. Olomouc: Palacký University, Olomouc, Czech Republic, 2003, 109 s. English Texts. ISBN 80-244-0652-7. info
Výukové metody
Consultations in the form of seminars designed for teaching English for specific and academic purposes (acitvities developing students' language skills plus grammar and vocabulary knowledge at level B2: independent reading, listening and writing tasks; class discussions and presentations; grammar and vocabulary exercises; on-line quizzes for practising grammar and vocabulary, etc.).
Metody hodnocení
Level B2 language course. Credit requirements: 1) Attendance and active participation in consultations (one absence due to serious reasons is acceptable). 2) Completed in-term tasks (assigned readings + submitted reading comprehension sheets, grammar exercises, mini-presentations, etc.) 3) Meeting deadlines. 4) Final exam: A) Written test + SNE terminology: listening (14 marks), reading (12 marks), use of English (20 marks), writing (14 marks), terminology (10 marks). Total: 70 marks. Pass mark: 65%. B) Oral part comprising 1) monologue (introducing student's specialisation/focus within SNE) - 1 minute + 2) spoken interaction between two students on a topic relating to SNE - 6 minutes. Total: 30 marks; PASS MARK = 65 % (20 marks). Students who have not met requirements 1) – 3) are not allowed to sit the written part of the exam. Only those students who have passed the written part can take the oral part of the exam. Student, který nesplní požadavky 1) až 3) nemůže skládat zkoušku z tohoto předmětu, resp. její písemnou část. Ústní část zkoušky mohou absolvovat výhradně ti studenti, kteří úspěšně absolvují její písemnou část. For information on course recognition see http://www.ped.muni.cz/katedry-a-instituty/cjv/uznavani-predmetu/
Vyučovací jazyk
Angličtina
Informace učitele
Podmínkou zapsání předmětu je minimální vstupní znalost AJ na úrovni B1 (pre-intermediate). In order to receive the credits, students must respect and meet all course requirements. Dopustí-li se student při skládání zkoušky nemorálního jednání jako je používání různých nepovolených pomůcek ("taháků", komunikačních zařízení aj.), opisování, vynášení/pořizování kopií zadání testů anebo jednání narušujícího průběh testu, vyučující může takového studenta vykázat z učebny a hodnotit "neprospěl". V případě závažného přestupku bude dán podnět disciplinární komisi k zahájení disciplinárního řízení.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je vyučován v angličtině a je zakončen testem na úrovni B2.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019, podzim 2023.