SP4MK_S4b1 Specializace: Intervence u jedinců s více vadami 1

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. et Mgr. Nora Jágerová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Pá 28. 2. 7:30–14:40 učebna 30, So 22. 3. 7:30–14:40 učebna 30, So 29. 3. 7:30–14:40 učebna 35, Pá 25. 4. 7:30–14:40 učebna 30, Pá 9. 5. 7:30–14:40 učebna 30
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavní cíle kursu jsou získat informace o speciálním vzdělávání a podpora jedinců s kombinovaným postižením; legislativě; poradenství a alternativní strategie učení. Na konci kurzu jsou studenti schopni porozumět problematice vzdělávání žáků s kombinovaným postižením.
Osnova
  • Vývoj péče o postižené u nás podle druhu postižení Legislativa k výchově a vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami Služby speciálně pedagogického poradenství v ČR Raná péče Kvalita života, specifické potřeby a služby pro handicapované osoby v dosplosti a stáří Mentální postižení, etiologie, klasifikace, charakteristika jednotlivých stupňů MR RVP ZV - s přílohou pro osoby s lehkým mentálním postižením RVP ZŠS Vzdělávací program přípravného Edukace jedincŮ s více vadami - definice, předmět Klasifikace pohybových vad - obrny, deformace, amputace MO - etiologie, formy MO, MO jako kombinované postižení Mentální postižení v kombinaci s tělesným postižením Diagnostika jemné motoriky ruky (obecná diagnostika, úchop, lateralita, grafomotorická činnost) Výchovně vzdlávací práce ve školách a mateřských školách při dětských zdravotnických zařízeních (MŠ, ZŠ, herní terapie) Klasifikace vad zraku Poradenství zrakově postižených (střediska rané péče,raná péče pro rodiny s dětmi se zrakovým a kombinovaným postižením, SPC, tyfloservis) Učení zrakově postižených dětí v raném věku Metodika výuky na školách pro žáky s vadami zraku (specifika), práce s PC Prostorová orientace a samostatný pohyb Mentální postižení v kombinaci se zrakovým postižením Edukace jedinc hluchoslepých
Literatura
    povinná literatura
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 180 s. 4648/Pd-3/08-17/99. ISBN 978-80-210-4575-0. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Metody práce u jedinců s těžkým postižením a více vadami. Online. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 146 s. 55-984A-2005 02/58 11/Pd. ISBN 80-210-3819-5. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Zita NOVÁKOVÁ. Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012. 321 s. ISBN 978-80-210-5880-4. [citováno 2024-04-24] info
  • FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání.. Online. Brno: Paido, 2012. 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Seminář, diskuse
Metody hodnocení
Písemný test.
Informace učitele
JANOVCOVÁ, Z. Alternativní a augmentativní komunikace. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3204-9. JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dtí s tlesným a kombinovaným postižením. Praha: Triton, 2001. ISBN 80-7254-192-7. JESENSKÝ, J. Základy komprehenzivní pedagogiky. Hradec Králové: Gaudeamus, 2000. ISBN 80-7041-196-1. JESENSKÝ, J. Pehled systému komprehenzivní tyflopedie. Hradec Králové: Gaudeamus, 2002. ISBN 80-7041-329-8. KEBLOVÁ, A. Integrované vzdlávání dtí se zrakovým postižením. Praha: Septima, 1998. ISBN 80-7216-051-6. KEBLOVÁ, A. Zrakov postižené dít. Praha: Septima, 2001. ISBN 80-7216-191-1. KLENKOVÁ, J. Logopedie I. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-88-5. KLENKOVÁ, J. Možnosti stimulace preverbálních a verbálních schopností vývojov postižených dtí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-91-5. KUBOVÁ, L. Alternativní komunikace - cesta ke vzdlávání tžce postižených dtí. Praha: TECH-MARKET, 1996. ISBN 80-902134-1-3. KUBOVÁ, L. Piktogramy. Metodická píruka a uebnice pro výuku pomocí obrázk. Praha: Tech-Market, 1997 LUDÍKOVÁ, L. Tyflopedie I. a II. Olomouc: UP, 1988 LUDÍKOVÁ, L., MALEEK, M. Tyflopedie III. Olomouc: UP, 1991 LUDÍKOVÁ, L. SOURALOVÁ, E. Hluchoslepota. Základy znakové ei pro hluchoslepé. Úprava prostedí pro výchovu a vzdlávání hluchoslepých. Olomouc: UP, 1999 LUDÍKOVÁ, L. Vzdlávání hluchoslepých III. Praha: Scientia, 2001. ISBN 80-7183-256-1. KUDELOVÁ, I., KVTOOVÁ, L. Malé dít s tžkým poškozením zraku. Brno: Paido, 1996 MICHALÍK, J. Školská integrace dtí s postižením. Olomouc: UP, 1999. ISBN 80-7067-981-6. MONATOVÁ, L. Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido, 1996, 1998. ISBN 80-85931-60-5. MONATOVÁ, L. Speciáln pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dtí. Brno: Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. MULLER, O. (ed.) Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: UP, 2005. ISBN 80-244-1075-3 NILSEN, L. Uení zrakov postižených dtí v raném vku. Praha: ISV, 1998 NOVOSAD, L. Základy speciálního poradenství. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-197-5. NOVOSAD, L., ŠVINGALOVÁ, D. Problém tlesnosti u hendikepovaných osob z hlediska výchovy. Praha: UK, 2002. ISBN 80-7290-091-9. OPATILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a pedškolním vku u jedinc s dtskou mozkovou obrnou. Brno: MU, 2003. ISBN 80-210-3242-1. PIPEKOVÁ, J. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšíené a pepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0. PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M. Terapie ve speciáln pedagogické péi. Brno: Paido, 2001. ISBN 80-7315-010-7. PINOSILOVÁ, D. Vybrané okruhy speciáln pedagogické diagnostiky. Brno: MU, 1997. ISBN 80-210-1595-0. SCHOPLER, MESIBOV. Autistické chování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-139-9. SOBOTKOVÁ, D., DITTRICHOVÁ, J. a kol. Narodilo se s problémy a co bude dál? Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0398-X. ŠVARCOVÁ, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000. ISBN 80-7178-506-7. VÁGNEROVÁ, M. Psychický vývoj dítte a jeho variabilita. Praha: UK, 1996 VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál, 1999. ISBN 80-7178-678-0. VALENTA, M., MÜLLER, O. Psychopedie, teoretické základy a metodika. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-039-2. VANOVÁ, A. Edukácia viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapentia, 2001. ISBN 80-967180-7-X. TROJAN, S., DRUGA, R., PFEIFFER, J., VOTAVA, J. Fyziologie a léebná rehabilitace motoriky lovka. Praha: Avicenum, Grada. 1996. ISBN 80-7169-257-3. VAŠEK, Š., VANOVÁ, A. Pedagogika viacnásobne postihnutých. Bratislava: Sapientia, 1999. ISBN 80-967180-4-5. VALENTA, M. a kol. Pehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP, 2003. ISBN 80-244-0698-5. VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. 2. pepracované a rozšíené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-69-9. VÍTKOVÁ, M. Podpora vzdlávání dtí a žák s tžkým mentálním postižením. Praha: IPPP, 2001 VÍTKOVÁ, M., KVTOOVÁ-ŠVECOVÁ, L., MADLENER, I., EHEK, J. Možnosti reedukace zraku pi kombinovaném postižení. Brno: Paido, 1999. ISBN 80-85931-75-3. WIENER, P. Prostorová orientace a samostatný pohyb. Praha: AVICENUM, 1986 ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdlávací program. Nástroje pro prevenci, nápravu a integraci. Praha: Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali v bakalářském studiu SZZ ze specializace somatopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.