SP4MK_S4c1 Specializace 4c Edukace jedinců s poruchami chování 1

Pedagogická fakulta
jaro 2010
Rozsah
0/0/40. 40 hodin. 16 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Předpoklady
Státní zkouška z etopedie
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s koncepty intervence u dětí a žáků s poruchami chování. Na konci tohoto kurzu bude student schopen aplikovat teoretické koncepty v intervenci.
Osnova
  • 1. Intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, úkoly, formy naplňování cílů intervence 2. Intervence jako podpora, pravidla intervence 3. Principy a zásady intervence, intervence individuální, skupinová 4. Tradiční koncepční přístupy k intervenci 5. Krizová intervence 6. Intervence ve školním prostředí, intervence při výuce 7. Základní metody intervence.
Literatura
    povinná literatura
  • PAVLOVSKÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Strategie intervence u dětí v dětských domovech. In NĚMEC, Jiří a Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálními znevýhodněním. 1. vyd. Brno: MU. s. 327-342. Pd-38/09-02/58. ISBN 978-80-210-5033-4. 2009. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Intervence jako sebepodpora u žáků s dispozicí k poruchám chování. In Přístupy ke vzdělávání žáků se specifickými poruchami učení na základní škole. 1. vyd. Brno: Paido. s. 117-119, 2 s. ISBN 978-80-7315-150-8. 2007. info
  • Krizová intervence. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál. 543 s. ISBN 80-7178-696-9. 2002. info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press. 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. 2010. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Poradenství v rámci školy. In Otázky speciálně pedagogického poradenství. 1. vyd. Brno: MSD. s. 176-182. ISBN 80-86633-08-X. 2003. info
Výukové metody
Teoretická příprava; samostudium; stáž;, interaktivní diskuse ve výuce; seminární práce.
Metody hodnocení
Písemná zkouška; analýza případu; hodnocení seminární práce.
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Student volí jednu kombinaci atestační přípravy, která má dvě na sebe navazující části (2. a 3. semestr).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2005, jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018.