SP4MK_S4s1 Specializace: Poradenství, diagnostika a intervence u jedinců se sluchovým postižením 1

Pedagogická fakulta
jaro 2018
Rozsah
0/0/1.7. 20. 7 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
absolvování specializace logopedie a specializace surdopedie v rámci bakalářského studia; bakalářská státní závěrečná zkouška z logopedie a surdopedie; Intaktní komunikační schopnost - studentkám a studentům je udělen souhlas se zápisem na základě předložení aktuální zprávy od klinického logopeda/foniatra.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu se bude student/ka orientovat: v možnostech péče o osoby s narušenou komunikační schopností a inkluzivního vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením; osvojí si poznatky o etilogii, symptomatologii, klasifikaci, diagnostice a terapii jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti. Po absolvování tohoto předmětu bude student/ka schopen/schopna definovat specifika péče o osoby se sluchovým postižením od narození do konce života. Prohloubí si znalosti získané v předmětu Surdopedie a bude se umět orientovat v možnostech diagnostiky sluchových vad; bude umět popsat specifika a podmínky pro osvojení českého jazyka u neslyšících a bude umět popsat kompenzační pomůcky pro osoby se sluchovým postižením. Student bude schopen charakterizovat možnosti a průběh včasné intervence; bude umět popsat strukturu komplexní péče o jedince se sluchovým postižením; systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením; možnosti profesního uplatnění; dále bude seznámen s jednotlivými vizuálně-motorickými komunikačními systémy; bude znát možnosti tlumočení pro osoby se sluchovým postižením. Student se bude dále orientovat v oblasti péče o jedince s duálním smyslovým postižením, včetně možností komunikace.
Osnova
  • Logopedie, koncepce oboru logopedie, mezioborová spolupráce; proces lidské komunikace,verbální, neverbální komunikace; ontogeneze dětské řeči, psychologické a společenské faktory vývoje řeči; přístroje a pomůcky užívané v logopedické praxi; pojetí, klasifikace, sypmtomatologie, diagnostika a terapie jednotlivých forem narušené komunikační schopnosti; přístroje a pomůcky užívané v logopedické praxi;inkluzivní vzdělávání žáků s lehkým mentálním postižením. Vymezení základních pojmů oboru surdopedie, klasifikace sluchových vad, prevence, historický vývoj péče o jedince se sluchovým postižením, anatomie a fyziologie sluchového ústrojí, etiologie sluchových vad, důsledky sluchové vady a psychologické zvláštnosti osob se sluchovým postižením, jazykové kompetence u osob se sluchovým postižením, komunikační systémy, logopedická péče u jedinců se sluchovým postižením, sluchová protetika a kompenzační pomůcky, reedukace sluchu a řeči u dětí a dospělých s vadami sluchu, včasná intervence, komplexní péče o jedince se sluchovým postižením, inkluze, systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením, profesní uplatnění, vizuálně-motorické komunikační systémy, tlumočnické služby, sluchová vada a přidružené postižení, hluchoslepota.
Literatura
  • DOLEŽALOVÁ, Lenka. Sluchové postižení v období dospělosti a stáří. Online. In PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ et al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. s. 187-198. ISBN 978-80-210-6306-8. [citováno 2024-04-23] info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Online. Praha. Praha: Portál, 2012. 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. [citováno 2024-04-23] info
  • MACUROVÁ, Alena. Dějiny výzkumu znakového jazyka u nás a v zahraničí. Online. Vyd. 1. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka, 2008. 77 s. ISBN 9788087153055. [citováno 2024-04-23] info
  • BYTEŠNÍKOVÁ, Ilona, Jiřina KLENKOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Logopedie a surdopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Online. Brno: Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-136-2. [citováno 2024-04-23] info
  • POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. Online. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2007. 197 s. ISBN 9788024613000. [citováno 2024-04-23] info
  • CSÉFALVAY, Zsolt. Terapie afázie : teorie a případové studie. Online. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2007. 175 s. ISBN 9788073673161. [citováno 2024-04-23] info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Online. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006. 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. [citováno 2024-04-23] info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Uvedení do surdopedie. Online. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2006. s. 127-141. ISBN 80-7315-120-0. [citováno 2024-04-23] info
  • HOUDKOVÁ, Zuzana. Sluchové postižení u dětí - komplexní péče. Online. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005. 117 stran. ISBN 8072546236. [citováno 2024-04-23] info
  • LECHTA, Viktor. Terapie narušené komunikační schopnosti. Online. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005. 386 s. ISBN 8071789615. [citováno 2024-04-23] info
  • LANGER, Jiří, Václav PTÁČEK a Karel DVOŘÁK. Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk : výukový CD-ROM.. Online. 2. vyd. V Olomouci: Univerzita Palackého, 2005. 2 CD-ROM +. ISBN 8024411148. [citováno 2024-04-23] info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Online. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003. 359 s. ISBN 80-7178-801-5. [citováno 2024-04-23] info
  • Klinická logopedie. Online. Edited by Eva Škodová - Ivan Jedlička. 1. vyd. Praha: Portál, 2003. 612 s., ob. ISBN 80-7178-546-6. [citováno 2024-04-23] info
  • MACUROVÁ, Alena, Andrea HUDÁKOVÁ a Markéta OTHOVÁ. Rozumíme česky : učebnice pro neslyšící. Online. Vyd. 1. Praha: DIVUS, 2003. 168 s. ISBN 8086792145. [citováno 2024-04-23] info
  • POLOMISOVÁ, Markéta. Problematika afázie. Online. Edited by Evžen Řehulka. 1999. 103 s. [citováno 2024-04-23] info
  • MIMROVÁ, Milada. Afázie :soubor cvičných textů pro reedukaci afázie. Online. Praha: Triton, 1998. ca 50 s. ISBN 80-85875-81-0. [citováno 2024-04-23] info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie.. Online. Brno: Paido, 1998. 93 s. ISBN 8085931621. [citováno 2024-04-23] info
  • BULOVÁ, Alena. Surdopedie. Online. In Kapitoly ze speciální pedagogiky. Brno: Paido, 1998. s. 81-97. ISBN 80-85931-65-6. [citováno 2024-04-23] info
  • KULIŠŤÁK, Petr. Afázie. Online. Vyd. 1. V Praze: Triton, 1997. 229 s. ISBN 80-85875-38-1. [citováno 2024-04-23] info
  • PULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1992. 143 s. ISBN 8021004762. [citováno 2024-04-23] info
  • PULDA, Miloš. Surdopedie se zaměřením na raný a předškolní věk. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1992. 143 s. ISBN 8021004762. [citováno 2024-04-23] info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Online. Bratislava: SPN, 1990. 278 s. ISBN 80-08-00447-9. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
konzultace, diskuze ve třídě, domácí příprava
Metody hodnocení
Vyžadována 70% účast; závěrečný písemný test (40 otázek, podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 30 správných odpovědí)
Informace učitele
Literatura - surdopedická část Adresář služeb pro sluchově postižené 2005. Praha: FRPSP, 2005. (www.frpsp.cz) BARTOŇOVÁ, Miroslava, Pavla PITNEROVÁ, Barbora BOČKOVÁ, Lenka DOLEŽALOVÁ, Jiřina KLENKOVÁ, Lucie PROCHÁZKOVÁ, Dagmar PŘINOSILOVÁ, Petra RÖDEROVÁ, Marie VÍTKOVÁ a Věra VOJTOVÁ (2012) Strategie vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami na střední škole. 1. Vyd. Brno: Masarykova univerzita. DAŇOVÁ, Martina (2008) Metodika úpravy textů pro znevýhodněné čtenáře. Praha: Grada. DOLEŽALOVÁ, Lenka a Lenka HRICOVÁ. Raná intervence u dětí se sluchovým postižením a u dětí s hluchoslepotou. In OPATŘILOVÁ, Dagmar, NOVÁKOVÁ, Zita et al. (2012) Raná podpora a intervence u dětí se zdravotním postižením. Brno: Masarykova univerzita. DOLEŽALOVÁ, Lenka (2012) Terciární vzdělávání studentů se sluchovým postižením v České republice. Brno: Masarykova univerzita. DRŠATA, Jakub, Radan HAVLÍK a kolektiv autorů (2016) Foniatrie – Sluch. Havlíčkův Brod: Tobiáš. HOLMANOVÁ, Jitka (2005) Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima. HORÁKOVÁ, Radka. Specifika vývoje a včasná pedagogická intervence u dětí se sluchovým postižením. In OPATŘILOVÁ, Dagmar (2006) Pedagogicko-psychologické poradenství a intervence v raném a předškolním věku u dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. HORÁKOVÁ, Radka (2012) Sluchové postižení – úvod do surdopedie. Praha: Portál. HRICOVÁ, Lenka a Lenka DOLEŽALOVÁ. Specifika přístupu k dětem se sluchovým postižením a dětem s hluchoslepotou. In BARTOŇOVÁ, Miroslava a Ilona BYTEŠNÍKOVÁ et al. (2012) Předškolní vzdělávání dětí se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Masarykova univerzita. HRICOVÁ, Lenka (2011) Analýza komunikačních kompetencí žáků a učitelů na základních školách pro žáky se sluchovým postižením v České republice a v Německu. Brno: MU. HRONOVÁ, A.nna a Jitka MOTEJZÍKOVÁ (2002) Raná komunikace mezi matkou a dítětem. Praha: FRPSP. HRUBÝ, Jaroslav (1997, 1998) Velký ilustrovaný průvodce neslyšících a nedoslýchavých po jejich vlastním osudu. 1. a 2. díl. Praha: Septima, 1997, 1998. JABŮREK, Josef (1998) Bilingvální vzdělávání neslyšících. Praha: Septima. JARNÍKOVÁ, Ivana (2005). Eliška – příběh hluchoslepé holčičky. 1. vyd. Praha: Společnost pro ranou péči. JAROŠOVÁ, Jindra (1991) Via lucis. 1. vyd. Praha: Fokus. JUNGWIRTHOVÁ, Iva (2015) Dítě se sluchovým postižením v MŠ a ZŠ. Vydání první. Praha: Portál. KOMORNÁ, Marie (2008) Psaná čeština českých neslyšících – čeština jako cizí jazyk. Praha : Česká komora tlumočníků znakového jazyka. KRAHULCOVÁ, Beáta (2014) Komunikační systémy sluchově postižených. Praha: Beakra. LANGER, Jiří (2007) Komunikace osob se sluchovým postižením (DVD). Olomouc : UP PdF, LANGER, Jiří a Václav PTÁČEK, Karel DVOŘÁK (2004) Znaková zásoba českého znakového jazyka k rozšiřujícímu studiu surdopedie se zaměřením na znakový jazyk (DVD, 4 díly). Olomouc: UP PdF LANGER, Jiří a Eva SOURALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ (2006) Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé, 1. díl výukového CD–ROMu, vyd. o.s. LORM, Praha. LANGER, Jiří a Eva SOURALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ (2009) Taktilní znakový jazyk pro hluchoslepé, 2. díl výukového CD–ROMu, vyd. o.s. LORM, Praha. LANGER, Jiří a Eva SOURALOVÁ, Radka HORÁKOVÁ (2010). Taktilní znakový jazyk – Manuál a CD–ROM k výuce a studiu, vyd. o.s. LORM, Praha. LEJSKA, Mojmír (2003) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido. LEONHARDT, Annette (2001) Úvod do pedagogiky sluchovo postihnutých. Bratislava: Sapientia. NOVÁK, Alexej (1994). Foniatrie a pedaudiologie I. Poruchy komunikačního procesu způsobené sluchovými vadami. Praha. LUDÍKOVÁ, Libuše (2001) Edukace hluchoslepého dítěte raného věku. 1. vyd. Olomouc: UP. LUDÍKOVÁ, Libuše (2000). Vzdělávání hluchoslepých I. 1. vyd. Praha: Scientia. LUDÍKOVÁ, Libuše (2001). Vzdělávání hluchoslepých III. 1. vyd. Praha: Scientia. NOVÁK, Alexej (1997) Foniatrie a pedaudiologie II. Základy fyziologie a patofyziologie řeči, diagnostika a léčba poruch řeči. Praha. PITNEROVÁ, Pavla (2014) Role komunikace v procesu integrace žáka se sluchovým postižením. Brno: MU. POTMĚŠIL, Miloň (1999) Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna. POTMĚŠIL, Miloň (2002) Všeobecný slovník českého znakového jazyka A-N. Praha: Fortuna. POTMĚŠIL, Miloň (2004) Všeobecný slovník českého znakového jazyka O-Ž. Praha: Fortuna. POTMĚŠIL, Miloň (2003) Čtení k surdopedii. Olomouc: UP. ROUČKOVÁ, Jarmila (2011) Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením: praktické návody a důležité informace. Vyd. 2. Praha: Portál. SLÁNSKÁ BÍMOVÁ, Petra a Lenka OKROUHLÍKOVÁ (2008). Rysy přirozených jazyků. Český znakový jazyk jako přirozený jazyk. Lexikografie. Slovníky českého znakového jazyka. Praha: Česká komora tlumočníků znakového jazyka. SOURALOVÁ, Eva (2000). Vzdělávání hluchoslepých II. 1. vyd. Praha: Scientia. SOURALOVÁ, Eva (2002) Čtení neslyšících. Olomouc: Vydavatelství Univerzity Palackého. SVOBODOVÁ, Karla (1997) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. 1. vyd. Praha: Septima. SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ, Gabriela a Filip SMOLÍK (2014) Diagnostická baterie pro posouzení vývoje jazykových znalostí a dovedností dětí předškolního věku. Praha: Grada. SMOLÍK, Filip a Gabriela SEIDLOVÁ MÁLKOVÁ (2014) Vývoj jazykových schopností v předškolním věku. Praha: Grada. ŠTĚRBOVÁ, Dana a kol. (2005) Hluchoslepota – lidé s ní a kolem ní. 1. vyd. Olomouc: UP. ŠEDIVÁ, Zoja (2006) Psychologie sluchově postižených ve školní praxi. Praha: Septima. ŠLAPÁK, Ivo a Petra FLORIÁNOVÁ (1999). Kapitoly z otorhinolaryngologie a fonoatrie. Brno: Paido. ŠLAPÁK, Ivo a kolektiv. (2013) Dětská otorinolaryngologie. Praha: Mladá fronta. VÁGNEROVÁ, Marie (2004) Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál. VYSUČEK, Petr (2008b) Prstová abeceda v českém znakovém jazyce – praktická cvičení (DVD). Praha : Česká komora tlumočníků znakového jazyka.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Zapisují pouze studenti specializace logopedie a surdopedie v bakalářském studiu.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2017.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/jaro2018/SP4MK_S4s1