SP4MP_SPL3 Specializace: L, S Logopedie 3

Pedagogická fakulta
podzim 2011
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP4MP_SPL3/01: St 14:20–17:50 učebna 52, J. Klenková
Předpoklady
státní závěrečná zkouška z logopedie (v rámci bakalářského studia)
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci předmětu se bude student orientovat v otázkách komunikační schopnosti - verbální a neverbální komunikace; anatomie a fyziologie respiračního, fonačního a artikulačního ústrojí, hlavové nervy, vztahující se k řeči (inervace respiračního, fonačního, artikulačního, sluchového ústrojí). Bude znát klasifikace narušení komunikační schopnosti, metody a techniky logopedické intervence - diagnostiky (orientační, základní, speciální logopedické vyšetření) všech kategorií narušené komunikační schopnosti - narušeného vývoje řeči, vývojové dysfázie, afázie, mutismu, dyslalie, dysartrie, balbuties, tumultus sermonis, rinolalie, palatolalie, poruch hlasu.
Osnova
  • Proces lidské komunikace charakteristika, význam, verbální, nonverbální komunikace. Jazykový kód a řečový projev. Anatomie a fyziologie respiračního, fonačního a artikulačního ústrojí. Hlavové nervy.Inervace respiračního, fonačního, artikulačního ústrojí. Hlavové nervy, které jsou spojeny s funkcí respiračního, fonačního, artikulačního a sluchového ústrojí. Narušená komunikační schopnost, klasifikace narušené komunikační schopnosti. Logopedická intervence logopedická diagnostika, logopedická terapie, logopedická prevence. Etiologie, symptomatologie a diagnostika vývojové dysfázie afázie, mutismu, dyslalie, dysartrie, balbuties, tumultus sermonis, palatolalie, poruch hlasu.
Literatura
  • BOČKOVÁ, Barbora. Možnosti komunikace s dětmi a žáky s vývojovou dysfázií. In KLENKOVÁ, Jiřina a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností; Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami. Brno: Paido, 2008, s. 39-39, 10 s. ISBN 978-807315-167-6. info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Přístupy k terapii vývojové dysfázie. In KLENKOVÁ, Jiřina a Marie VÍTKOVÁ. Vzdělávání žáků s narušenou komunikační schopností. Brno: Paido, 2008, s. 40-40, 10 s. ISBN 978-80-7315-167-6. info
  • BOČKOVÁ, Barbora. Speciálněpedagogická-logopedická terapie vývojové dysfázie. Fond rozvoje vysokých škol FRVŠ, 2008. info
  • ŠKODOVÁ, Eva a Ivan JEDLIČKA. Klinická logopedie. 2. aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2007, 615 s. ISBN 9788073673406. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing, 2006, 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie - interdisciplinární vědní obor. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, s. 106 - 122. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2003, 359 s. ISBN 80-7178-801-5. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie I. druhé. Brno: Paido, 2000, 94 s. ISBN 80-85931-88-5. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Kapitoly z logopedie II a III. In Kapitoly z logopedie II a III. Brno: Paido, 1998, 101 s. ISBN 80-85931-62-1. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN, 1990, 278 s. ISBN 80-08-00447-9. info
  • SOVÁK, Miloš. Logopedie předškolního věku. 3. upr. vyd. Praha: Státní pedagogické nakladatelství, 1989, 215 s. URL info
Výukové metody
seminář, diskuse ve třídě, prezentace studentů
Metody hodnocení
- semestrální práce, - závěrečný tex(test se skládá ze 30 otázek, ke získání zápočtu je podmínkou získat nejméně 25 správných odpovědí), - ústní zkouška.
Navazující předměty
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují pouze studenti, kteří absolvovali SZZ ze specializace Logopedie a surdopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2003, podzim 2004, podzim 2005, podzim 2006, podzim 2007, podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014.