SP4RC_SP1b Specializace 1b psychopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2014
Rozsah
0/0/40. 40 hodin. 20 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 1. 3. 7:30–14:40 učebna 35, So 22. 3. 7:30–14:40 učebna 35, Pá 28. 3. 7:30–14:40 učebna 35, So 12. 4. 7:30–14:40 učebna 35, Pá 25. 4. 7:30–14:40 učebna 35
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s oborem Psychopedie, cíli oboru, vnějšími biologickými příčinami vzniku mentálního postižení, dále student získá znalosti o dělení mentálního postižení podle doby vzniku, dědičnosti, seznámí se s Downovým syndromem, demencí, sociálními příčinami vzniku mentálního postižení, klasifikací MR dle WHO. Dalšími cíli je charakteristika jednotlivých stupňů MP, systém vzdělávání žáků s potížemi v učení, seznámení s poradenským zařízením, jakým je speciálně pedagogické centrum, charitativními a nestátními organizacemi, komunikací, alternativními formami komunikace, dále je probírána speciálněpedagogická diagnostika, školský zákon, vyhlášky, chráněné bydlení, podporované zaměstnávání, terapie a problematika autismu. Výstupy z učení:
student umí charakterizovat mentální postižení, Downův syndrom, autismus;
umí se orientovat v systému vzdělávání jedinců s mentálním postižením;
umí vyjmenovat terapie pro tuto cílovou skupinu;
dokáže navrhnout postup při zařazování dítěte s mentálním postižením do školského systému;
orientuje se v příslušné legislativě
Osnova
  • Psychopedie.
  • Pojem, předmět, cíle předmětu.
  • Vnější biologické příčiny vzniku mentálního postižení.
  • Dělení podle doby vzniku, dědičnost, vnitřní příčiny MR.
  • Downův syndrom.
  • Demence.
  • Sociální příčiny vzniku mentálního postižení.
  • Klasifikace MR dle WHO.
  • Charakteristika jednotlivých stupňů mentálního postižení.
  • Systém vzdělávání.
  • Speciálně pedagogické centrum, poradenství.
  • Stacionáře, domovy pro osoby se zdravotním postižením, charitativní a nestátní organizace.
  • Terapie.
Literatura
  • FRANIOK, P. Osoby s mentálním postižením. Ostrava: OU, 2005.
  • PIPEKOVÁ, J. Osoby s mentálním postižením ve světle současných edukativních trendů. Brno: MSD, 2006. ISBN 80-86633-40-3.
  • VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. Psychopedie - didaktika mentálně retardovaných. Olomouc: UP, 1992
  • VALENTA, M., MULLER, O. Psychopedie. Praha: Parta, 2003. ISBN 80-7320-063-5.
  • ŠIŠKA, J. Mimořádná dospělost. Edukace člověka s mentálním postižením v období dospělosti. Praha: UK, 2005. ISBN 80-246-0992-4.
  • ŠVARCOVÁ. I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2000
  • BARTOŇOVÁ, M. Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD, 2005. ISBN 80-86633-37-3.
  • VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní (speciální) pedagogika. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • PIPEKOVÁ, J. (ed.) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno: Paido, 2006. ISBN 80-7315-120-0.
  • ČERNÁ, Marie. Česká psychopedie : speciální pedagogika osob s mentálním postižením. Vyd. 1. Praha: Karolinum. 222 s. ISBN 9788024615653. 2008. info
  • LEČBYCH, Martin. Mentální retardace v dospívání a mladé dospělosti. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 248 s. ISBN 9788024420714. 2008. info
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava, Barbora BAZALOVÁ a Jarmila PIPEKOVÁ. Psychopedie. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. 150 s. 1. vydání. ISBN 978-80-7315-144-7. 2007. info
  • BAZALOVÁ, Barbora. Psychopedie. In PIPEKOVÁ, Jarmila. Kapitoly ze speciální pedagogiky. 2., rozšířené a přepracované. Brno: Paido. 16 s. 2. vydání. ISBN 80-7315-120-0. 2006. info
  • MÜLLER, Oldřich. Terapie ve speciální pedagogice : teorie a metodika. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 295 s. ISBN 8024410753. 2005. info
Výukové metody
Výukovými metodami jsou konzultace, práce ve skupině.
Metody hodnocení
Písemný test, minimum je 70%, anotace prostudované literatury ke zkoušce.
Informace učitele
Souhrnná literatura a okruhy ke zkoušce budou zadány na začátku semestru vyučujícím.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Specializace 1 - možnost výběru mezi 1a a 1b.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2004, jaro 2005, jaro 2006, podzim 2006, jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2015, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2019.