SP7BP_SP2f Specializace: Etopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/4/0. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SP7BP_SP2f/01: St 9:20–12:50 učebna 7, K. Červenka
Předpoklady
Absolvování základů etopedie SP7BP_ZSP5.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je kompetentní znalost speciálně pedagogického procesu edukace v etopedii, v aplikaci jejích postupů v edukační praxi škol i v zařízeních preventivně výchovné péče a pro výkon ústavní a ochranné výchovy. V předmětu je kladen důraz na aktivní participaci studentů během výuky, na individuální přípravu (čtení textů a psaní jejich reflexí), na rozvíjení schopnosti nahlížet etopedickou problematiku kriticky a kreativně - samostatně i ve spolupráci s kolegy. Po úspěšném absolvování předmětu budou studenti mít základní vědomosti o souvislostech poruch chování a emocí, o rizikových i protektivních faktorech ovlivňujících rozvoje PCHE, o jejich projevech a formách, o edukačních potřebách dětí v riziku/s poruchou chování. Budou se orientovat v systému poradenských služeb a výchovných zařízení.
Osnova
  • Cílem je seznámení studentů s problematikou edukace dětí s poruchami emocí a chování. • Etopedie – základní informace, východiska, terminologie, trendy. • Souvislosti poruch chování a kvality života dítěte – aktuálně i do budoucnosti. Porucha chování jako bariéra v přístupu ke vzdělávání a vzdělanosti. • Dynamický přístup k poruchám chování. Cílové skupiny etopedie. Teorie rezilience – ochranné a rizikové faktory. Včasná (raná) intervence. Definice poruchy chování. Porucha řízeného chování, neposlušnost a opoziční chování u dětí • Speciálně pedagogický proces v etopedii, principy, cíle a úkoly, fáze (prevence, intervence, rehabilitace). Informovaná intervence. • Spolupráce pedagogů se školním poradenským pracovištěm a externími institucemi (PPP, SVP, OSPOD). Systém poradenských a intervenčních zařízení. • Systém školských výchovných zařízení (preventivně výchovná péče, ústavní a ochranná výchova), tzv. náhradní výchovná péče. • Vedení případu. Základní způsoby hodnocení chování a vyhodnocení situace dítěte/žáka (strukturované hodnocení chování, situace). Uvažování v kontextu 3P strategií. Perspektivní orientace. Plánování intervence, zásady. • Legislativní rámec (nejlepší zájem dítěte, úmluva o právech dítěte, zákony, vyhlášky, oficiální dokumenty – OSPOD, Občanský zákoník, metodické pokyny….) • Systémový přístup k řešení edukace žáků s poruchami chování (škola, třída, pravidla kázně, hodnocení, efektivita výuky, individuální výchovný program, individuální výchovný plán, individuální plán rozvoje, standardy péče (ÚV/OV, SVP). • • Poruchy chování spojené s konfliktem - lež, záškoláctví, krádeže. Poruchy chování spojené se závislostí - závislostní chování. Poruchy chování spojená s agresí – agresivita a agrese, vandalismus, loupež, šikana, kyberšikana • Problematika kriminality mládeže (dětí a mladistvých). Trestní odpovědnost mládeže, probace a mediace, alternativy trestů a alternativní tresty, vězeňství. • Syndrom CAN, edukační kontext, vztah k rozvoji PCHE. • Specifika poruchového chování dětí ze sociokulturně znevýhodněných rodin • Poruchy chování spojené s problémy v pozornosti – ADD, ADHD, LMD. Vztah SPCH a PCHE. • Přístupy ke klasifikacím poruch emocí a chování • Vliv vrstevnického okolí na dospívající v riziku/s problémem/s poruchou chování. Identifikace, vzory. Subklutury mládeže.
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie. 2., přeprac. a rozš. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2008, 136 s. ISBN 9788021045736. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Úvod do etopedie. 1. vydání. Brno: Paido, 2008, 128 s. pedagogická literatura. ISBN 978-80-7315-166-9. info
  • VÍTKOVÁ, Marie a Věra VOJTOVÁ. Intervence jako sebepodpora u žáků s dispozicí k poruchám chování. In Vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami I. Brno: Paido, 2007, s. 161-172, 11 s. edice pedagogické literatury. ISBN 978-80-7315-163-8. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kázeňská politika školy. Komenský. Brno: PdF, MU, 2005, roč. 3/2005, č. 3, s. 3-7. ISSN 0323-0449. info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Formy integrativního vzdělávání žáků s poruchami chování ve Spolkové zemi Baden-Württenberg. In Integrativní speciální pedagogika, Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido, 2004, s. 423-426. ISBN 80-7315-071-9. info
  • Dítě v nesnázích :prevence, příčiny, terapie. Edited by Julian Elliot - Maurice Place. 1. vyd. Praha: Grada, 2002, 206 s. ISBN 80-247-0182-0. info
    doporučená literatura
  • MATOUŠEK, O.; MATOUŠKOVÁ, A. Mládež a delikvence. 3. vyd. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-825-8.
  • Zákon č. 109/2002 Sb. o výkonu ústavní výchovy nebo ochranné výchovy ve školských zařízeních a o preventivně výchovné péči ve školských zařízeních.
  • KOLÁŘ, M. Nová cesta k léčbě šikany. Praha : Portál, 2011. 336 s. ISBN 978-80-7367-871-5.
  • Zákon o rodině a související předpisy sociálně-právní ochrany dětí. Ostrava, ÚZ, Sagit, číslo 666, 2001.
  • JEHLIČKA, R. Výchovné problémy s žáky z pohledu hlubinné psychologie. 248 s. Praha : Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-788-6.
  • Zákon č. 218/2003 Sb. o odpovědnosti mládeže za protiprávní činy a o soudnictví ve věcech mládeže a o změně některých zákonů ze dne 25. června 2003.
  • ČECH, Tomáš. Škola a její preventivně-výchovná strategie jako předpoklad rozvoje kompetencí dětí. Prevence. Praha: Občanské sdružení Život bez závislosti, 2011, roč. 8, č. 7, s. 4-7. ISSN 1214-8717. info
  • VÁGNEROVÁ, Marie. Psychopatologie pro pomáhající profese. Vyd. 4., rozš. a přeprac. Praha: Portál, 2008, 870 s. ISBN 9788073674144. info
  • ONDRÁČEK, Petr. Františku, přestaň konečně zlobit, nebo-- : informace a podněty pro pedagogickou práci s žáky, kteří se chovají při výuce rušivě. Vyd. 1. Praha: ISV, 2003, 170 s. ISBN 8086642186. info
  • ČERNÍKOVÁ, Vratislava. Sociální ochrana. 1. vyd. Praha, ČR: Policejní akademie ČR, 1996, 156 s. učební text. ISBN 80-85981-36-X. info
Výukové metody
Výuka formou semináře - individuální příprava, skupinová práce, diskuse, skupinové aktivity.
Metody hodnocení
- docházka a aktivní účast na seminářích - individuální příprava - četba a písemné reflexe četby - ve dvojicích - příprava diskuse o textech - ve skupině - příprava a realizace skupinového projektu - recenze knihy - ve skupinách - zkouška: ústní forma
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Povinná literatura: Elliott, J., & Place, M. (2002). Dítě v nesnázích: prevence, příčiny, terapie (Vyd. 1.). Praha: Grada. Helus, Z. (2004). Dítě v osobnostním pojetí: obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče (Vyd. 1.). Praha: Portál. Pelikán, J. (2002). Pomáhat být: otevřené otázky teorie provázející výchovy (1. vyd.). Praha: Karolinum. Doporučená literatura: Bendl, S. (2011). Kázeňské problémy ve škole (Aktualiz. a dopl. vyd.). Praha: Triton. Čapek, R. (2008). Odměny a tresty ve školní praxi (Vyd. 1.). Praha: Grada. Červenka, K., & Vojtová, V. (2013). Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii: Resources for special educational intervention (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita. Fischer, S., & Škoda, J. (2009). Sociální patologie: analýza příčin a možnosti ovlivňování závažných sociálně patologických jevů (Vyd. 1.). Praha: Grada. Fontana, D. (1997) Psychologie ve školní praxi. Praha: Portál. Heidbrink, H. (1997). Psychologie morálního vývoje (Vyd. 1.). Praha: Portál. Kauffman, J. M., & Brigham, F. J. (2009). Working with troubled children. Verona, Wis: Full Court Press. Kauffman, J. M., & Landrum, T. J. (2013). Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth (10th ed.). Boston: Pearson Education. Kopřiva, K. (2013). Lidský vztah jako součást profese (Vyd. 7., V Portálu 6.). Praha: Portál. Kyriacou, C. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole (Vyd. 1.). Praha: Portál. Leona Běhounková. (2012). Fenomén odchodu do samostatného života dítěte vyrůstajícího v náhradní výchovné péči (Vyd. 1.). Praha: Národní ústav pro vzdělávání, školské poradenské zařízení a zařízení pro další vzdělávání pedagogických pracovníků a Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecná fak. Macek, P. (2003). Adolescence (Vyd. 2., upr.). Praha: Portál. Matoušek, O. (1999). Ústavní péče (Vyd. 2. přeprac. a rozš.). Praha: Sociologické nakladatelství. Matoušek, O., & Matoušková, A. (2011). Mládež a delikvence: možné příčiny, struktura, programy prevence kriminality mládeže (Vyd. 3., aktualiz.). Praha: Portál. Miovský, M., & Bártík, P. (2010). Primární prevence rizikového chování ve školství: [monografie (Vyd. 1.). Praha: VFN v Praze. Ondráček, P. (2003) Františku, přestaň konečně zlobit, nebo…. Praha: ISV. Pelikán, J. (2004). Výchova pro život (2. přeprac. a rozš. vyd.). Praha: ISV nakladatelství. Petty, G. (2008). Moderní vyučování (Vyd. 5.). Praha: Portál. Pokorná, V. (2010). Teorie a náprava vývojových poruch učení a chování (Vyd. 4.). Praha: Portál. Smolík, J. (2010). Subkultury mládeže: uvedení do problematiky (Vyd. 1.). Praha: Grada. Střelec, S. (Ed.). (2005). Studie z teorie a metodiky výchovy (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita v Brně. Stuchlíková, I. (2002). Základy psychologie emocí (Vyd. 1.). Praha: Portál. Vágnerová, M. (1997). Psychologie problémového dítěte školního věku (1. vyd.). Praha: Karolinum. Vágnerová, M. (2002). Úvod do psychologie (2. vyd.). Praha: Karolinum. Vaníčková, E. (2004). Tělesné tresty dětí: definice - popis - následky (Vyd. 1.). Praha: Grada. Vítková, M. (Ed.). (2004). Integrativní speciální pedagogika: integrace školní a sociální (2. rozš. a přeprac. vyd.). Brno: Paido. Vojtová, V. (2006) Problematika efektivity výuky žáků s rizikem poruchy emocí a chování. In Vojtová, V. (2008). Kapitoly z etopedie. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti I (2., přeprac. a rozš. vyd.). Brno: Masarykova univerzita. Vojtová, V. (2008). Úvod do etopedie: texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido. Vojtová, V. (2010). Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita. Vojtová, V., & Červenka, K. (2012). Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování: Educational needs of children at risk and with behavioural disorders (1. vyd.). Brno: Masarykova univerzita
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti etopedie a psychopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2016, podzim 2018.