SP7MP_S4b1 Specializace S4b1: Edukace jedinců s více vadami 1 (somatopedie)

Pedagogická fakulta
podzim 2010
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lucie Procházková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
Út 12:30–16:00 centrum
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto přemdětu jsou studenti schopni porozumět problematice výchovy a vzdělávání žáků a jedinců s tělesným, těžkým a kombinovaným postižením a na základě získaných znalostí odvodit způsoby podpory těcho jedinců ve školním i pracovním prostředí.
Osnova
  • Okruhy: Charakteristika okruhu jedinců s tělesným postižením, chronickým onemocněním, s těžkým postižením a s více vadami
  • Raná péče
  • Poradenské služby pro žáky s tělesným postižením, s více vadami a jejich rodiny
  • Specifické potřeby dětí s kombinovaným postižením v předškolním věku, příprava na vstup do školy
  • Specifika při edukaci jedinců s tělesným postižením, s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami, vzdělávací programy
  • Individuální vzdělávací plán pro žáky s tělesným postižením, těžkým postižením a s více vadami
  • Mozková obrna (hemiparéza, diparéza, kvadruparéza), MO jako kombinované postižení
  • Symptomatické poruchy řeči u dětí s MO
  • Speciálně pedagogická diagnostika hrubé motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence
  • Speciálně pedagogická diagnostika jemné motoriky, zvláštnosti u tělesně postižených, pedagogická intervence
  • Speciálně pedagogická diagnostika grafomotoriky, kresby a písma u tělesně postižených, pedagogická intervence
  • Diagnostika řeči a komunikačních schopností u dětí s MO, znaky orálního vývoje
  • Souvislosti mezi narušením motoriky a vývojem řeči u dětí s MO
  • Profesní orientace tělesně postižených žáků a jedinců s dlouhodobým nepříznivým zdravotním stavem, druhy škol v rámci středního školství
  • Význam práce a pracovního uplatnění tělesně postižených
  • Podporované zaměstnávání
  • Alternativní a augmentativní komunikace u žáků s těžkým postižením a souběžným postižením více vadami, využití počítačů
  • Terapie ve speciálně pedagogické péči (arteterapie, muzikoterapie, ergoterapie, canisterapie, hipoterapie)
  • Bazální stimulace
  • Snoezelen
  • Léčebná rehabilitace u klient s poruchou centrálního motoneuronu (Vojtova metoda reflexní terapie, Bobathova metoda)
Literatura
    povinná literatura
  • LUDÍKOVÁ, Libuše. Kombinované vady. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 140 s. ISBN 8024411547. 2005. info
    doporučená literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. 2., rozš. a přeprac. vyd. Brno: Paido. 302 s. ISBN 8073151340. 2006. info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno. 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. 2004. info
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. 1. vyd. Brno: MSD, spol. s r.o. 172 s. speciální pedagogika. ISBN 978-80-7392-094-4. 2009. info
Výukové metody
seminář, diskuse, exkurze, domácí příprava, čtení
Metody hodnocení
účast, zpracování seminární práce, písemný test (35 otázek), ústní zkouška
Navazující předměty
Informace učitele
JANKOVSKÝ, J. Ucelená rehabilitace dětí s tělesným a kombinovaným postižením. 2. vydání. Praha : TRITON, 2006. ISBN 80-7254-730-5. KÁBELE, F. Rozvíjení hybnosti a řeči u dětí s DMO. Praha : MPSV 1986. Defektologický slovník. Praha : H+H, s.r.o., 2000. ISBN 80- 86022-76-5. LECHTA, V. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Praha : Portál, 2002. ISBN 80-7178-572-5. LOOSEOVÁ, A., PIEKERTOVÁ, N., DIENEROVÁ, G. Grafomotorika pro děti předškolního věku. Praha : Portál, 2001, ISBN 80-7178-540-7. MONATOVÁ, L. Speciálně pedagogická diagnostika z hlediska vývoje dětí. Brno : Paido, 2000. ISBN 80-85931-86-9. OPATŘILOVÁ, D. Pedagogická intervence v raném a předškolním věku u jedinců s dětskou mozkovou obrnou. Brno : PdF MU, 2003, ISBN 80-210-3242-1. OPATŘILOVÁ, D., ZÁMEČNÍKOVÁ, D. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. Brno : MU, 2005. ISBN 80- 210-3718-0. PROCHÁZKOVÁ, L. Podpora osob se zdravotním postižením při integraci na trh práce. Brno : MSD, 2009. ISBN 978-80-7392-094-4. PŘINOSILOVÁ, D. Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido, 2007. ISBN 978-80-7315-142-3. SVOBODOVÁ, J. Metodika rozvoje grafomotoriky a počátečního psaní. Praha : IPPP ČR, 1998. VÍTKOVÁ, M. Somatopedické aspekty. 2. rozšířené a přepracované vydání. Brno : Paido, 2006. ISBN 80-7315-134-0. VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Brno : Paido, 1998. ISBN 80 85931-69-9. ZELINKOVÁ, O. Pedagogická diagnostika a individuální vzdělávací program. Praha : Portál, 2001. ISBN 80-7178-544-X.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je dovoleno ukončit i mimo zkouškové období.
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2017, jaro 2018.