SPAMK_OFS1 Poradenství a intervence u dospělých osob 1

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/2/0. 8 hodin. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Lucie Procházková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPAMK_OFS1/01: Pá 21. 4. 7:30–14:40 učebna 41, L. Procházková, H. Vaďurová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 30 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/30, pouze zareg.: 0/30, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/30
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je na základě teoretických informací o lidech s postižením a znevýhodněním získat praktické dovednosti zaměřené na jejich podporu v různých oblastech života (profesní vzdělávání, zaměstnávání, volný čas, společenský život, poradenství). Na konci kurzu budou studenti schopni vhodným způsobem komunikovat s osobami s postižením, uplatňovat pravidla poradenského rozhovoru, identifikovat a popsat potřeby lidí s postižením/znevýhodněním ve vybraných oblastech života a na základě nabitých znalostí v oblasti v poradenství a intervence nabídnout vhodnou podporu. Kurz je zaměřený prakticky a klade důraz na aktivní přístup studentů.
Osnova
  • 1. Dospělý člověk s postižením, specifika plynoucí z druhu postižení/znevýhodnění a specifika podmíněná věkem 2. Komunikace s lidmi s postižením 3. Poradenství ve vybraných oblastech 4. Poradenský rozhovor ve speciální andragogice 5. Case management u osob s postižením/znevýhodněním 6. Terapie a podpůrná opatření pro dospělé osoby
Literatura
    povinná literatura
  • NEPUSTIL, L., SZOTÁKOVÁ, M. a kol. (2013). Case management se zotavujícími se uživateli návykových látek. Metodická příručka. Praha: Úřad vlády ČR.
  • MATOUŠEK, O. a kol. (2011). Sociální služby. Legislativa, ekonomika, plánování, hodnocení. Praha: Portál.
  • LINTON, S. (1998) Claiming disability: knowledge and identity. London: New York University Press (vybrané kapitoly)
  • NOVOSAD, L. (2009). Poradenství pro osoby se zdravotním a sociálním znevýhodněním. Praha: Portál.
    doporučená literatura
  • ÚLEHLA, I. (2009). Umění pomáhat. Praha: Sociologické nakladatelství.
  • BENDOVÁ, P., JEŘÁBKOVÁ, K., STOKLASOVÁ, V. (2006). Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • BALLEW, J. R. (1997). Case Management in Social Work: Developing the Professional Skills Needed for Work with Multiproblem Clients. Springfield (USA): Charles C. Thomas.
Výukové metody
skupinové diskuse, problémové učení, zážitkové aktivity, samostatná četba zadaných textů
Metody hodnocení
odevzdání vypracovaných úkolů do odevzdávárny IS MU a jejich přijetí vyučujícím, aktivní účast na semináři
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2018.