SPAMP_OFS1 Poradenství a intervence u dospělých osob 1

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/2/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
PhDr. Lucie Procházková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Mgr. Bc. Pavla Žáková (cvičící)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPAMP_OFS1/01: Čt 8:25–10:05 učebna 32, L. Procházková, H. Vaďurová
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Předmět si smí zapsat nejvýše 25 stud.
Momentální stav registrace a zápisu: zapsáno: 0/25, pouze zareg.: 0/25, pouze zareg. s předností (mateřské obory): 0/25
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je na základě teoretických informací o lidech s postižením a znevýhodněním získat praktické dovednosti zaměřené na jejich podporu v různých oblastech života. Na konci kurzu budou studenti schopni rozpoznat a popsat potřeby lidí s postižením v různých oblastech života, odlišnosti v komunikaci a nabídnout vhodnou podpory. Kurz je zaměřený prakticky a klade důraz na aktivní přístup studentů.
Osnova
  • 1. Dospělost a postižení
  • 2. Mezilidská komunikace, komunikace mezi a s lidmi s postižením a znevýhodněním
  • 3. Terapeutické přístupy u dospělých osob s postižením
  • 4. Poradenství, poradenský rozhovor
  • 5. Případová a rodinná konference jako možnost práce s dospělými osobami s postižením a jejich rodinami
  • 6. (Sebe)zkušenost s postižením, prostředí (environment), podmínky
  • 7. Podpora dospělého člověka s postižením v každodenních aktivitách
Literatura
    doporučená literatura
  • PÖRTNER, Marlis. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Translated by Petr Babka. Vyd. 1. Praha: Portál. 175 s. ISBN 9788073675820. 2009. info
  • BENDOVÁ, Petra, Kateřina JEŘÁBKOVÁ a Veronika RŮŽIČKOVÁ. Kompenzační pomůcky pro osoby se specifickými potřebami. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 104 s. ISBN 8024414368. 2006. info
Výukové metody
Teoretická příprava (samostudium), praktické aktivity (sebezkušenost), diskuse, video, exkurze, domácí úkoly
Metody hodnocení
Účast na seminářích, aktivní přístup, připravenost; projekt (video modelling); písemný test (min. 65 % úspěšnost nutná)
Informace učitele
Doporučené zdroje a odkazy:
PATRICK, N.J. Rozvíjení sociálních dovedností lidí s poruchami autistického spektra. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-867-8.
SOLOVSKÁ, V. a kol. Rozvoj dovedností dospělých lidí s mentálním postižením. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0369-8.
1) Chodící lidé - Cesta k porozumění: http://chodicilide.cz/
2) Komunikace s lidmi s postižením - Metodické materiály: http://posit.upol.cz/ke-stazeni.php
3) Zásady úspěšné komunikace s lidmi s mentálním postižením: www.inclusion-europe.com/pathways2/images/CZ_Recommendations.pdf
4) Praktické info o bydlení seniorů - projekt Jsem tady ještě doma: www.dustojnestarnuti.cz/bydleni/projekt-jsem-tady-jeste-doma/
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, jaro 2018.