SPAMP_S4g2 Specializace: speciální andragogika osob se zdravotním postižením 2

Pedagogická fakulta
jaro 2016
Rozsah
0/4/0. 6 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Lucie Procházková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Helena Vaďurová, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Rozvrh seminárních/paralelních skupin
SPAMP_S4g2/01: Čt 9:20–12:50 učebna 19a, L. Procházková, H. Vaďurová
Předpoklady
SPAMP_S4g1 Specializace: speciální andragogika osob se zdravotním postižením 1
Speciální andragogika osob se zdravotním postižením 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Hlavním cílem předmětu je prohloubit znalosti o vzdělávání, možnostech podpory a intervence dospělých osob s postižením. Studenti budou na konci kurzu znát a dokázat využívat informace o přístupech k lidem s autismem, duševním onemocněním a demencí, osvojit si znalosti o procesu stárnutí, o profilu a kompetencích pracovníků v této oblasti a porozumět specifikům vybraných konceptů zaměřených na podporu jedinců s postižením, znevýhodněním a v seniorském věku.
Osnova
  • autismus, charakteristické znaky, specifika dospělého věku, podpora
  • demence, vymezení, dělení, Alzheimerova nemoc, možnosti péče a podpory
  • metoda validace (N. Feil)
  • Parkinsonova nemoc
  • duševní onemocnění, možnosti podpory, služby pro osoby s duševním onemocněním, psychoterapie
  • koncept Bazální stimulace
  • proces stárnutí, specifika přístupů, vzdělávání seniorů, celoživotní vzdělávání, aktivní stárnutí
  • roztroušená skleróza
  • paliativní péče, hospic
  • pracovníci v sociální a speciálně pedagogické oblasti, profil, kompetence
  • syndrom vyhoření (burn-out), syndrom pomocníka
  • péče a podpora lidí po traumatech mozku
  • strategie práce s dospělými lidmi s postižením v institucionální péči, organizace a zařízení pro dospělé osoby s postižením a stárnoucí osoby, nestátní sektor
Literatura
    povinná literatura
  • PROCHÁZKOVÁ, Lucie, Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ, Marie VÍTKOVÁ, Martin VRUBEL, Petr KOPEČNÝ, Lenka DOLEŽALOVÁ a Miroslava BARTOŇOVÁ. Speciální andragogika. Texty k distančnímu vzdělávání. 1. vyd. Brno: Paido, 2014. ISBN 978-80-7315-254-3. info
  • SVATOŠOVÁ, Marie. Hospice a umění doprovázet. Sedmé, doplněné vydání. Kostelní Vydří: Karmelitánské nakladatelství, 2011, 149 stran. ISBN 9788071955801. info
  • SCHMIDBAUER, Wolfgang. Psychická úskalí pomáhajících profesí. Translated by Petr Patočka. Vyd. 1. Praha: Portál, 2000, 171 s. ISBN 8071783129. info
  • VYMĚTAL, Jan. Úvod do psychoterapie. 2., aktualizované vydání. Praha: Grada Publishing, 2003, 262 stran. ISBN 8024702533. info
  • HOWLIN, Patricia. Autismus u dospívajících a dospělých : cesta k soběstačnosti. Edited by Miroslava Jelínková. Vyd. 1. Praha: Portál, 2005, 295 s. ISBN 8073670410. info
    doporučená literatura
  • PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 272 s. ISBN 978-80-210-6306-8. info
  • Autismus. Edited by Miroslava Jelínková - Hana Šmejkalová. Praha: Institut pedagogicko-psychologického poradenství ČR, 2001, 22 s. info
Výukové metody
prezentace a diskuse na seminářích, exkurze, čtení a analýza textů, domácí práce
Metody hodnocení
aktivní účast na seminářích i exkurzích, seminární práce a úkoly odevzdané do určitého termínu, písemný test, ústní zkouška
Navazující předměty
Informace učitele
ČADILOVÁ, V., JŮN, H., THOROVÁ, K. a kol. Agrese u lidí s mentální retardací a s autismem. Praha: Portál, 2007. ISBN 978-80-7367-319-2. EMERSON, E. Problémové chování u lidí s mentální retardací a autismem. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-390-1. GÉRINGOVÁ, J. Pomáhající profese. Praha: Triton, 2011. ISBN 978-80-7387-394-3. GRUSS, P. (ed.) Perspektivy stárnutí z pohledu psychologie celoživotního vývoje. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-605-6. HOWLIN, P. Autismus u dospívajících a dospělých. Cesta k soběstačnosti. Praha: Portál, 2005. ISBN-10: 80-7367-041-0. JELÍNKOVÁ, M. Autismus IV. Péče o dospělé klienty s autismem. Praha: IPPP ČR, 2000/2001. LIPPERTOVÁ-GRÜNEROVÁ, M. Trauma mozku a jeho rehabilitace. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-569-7. PIDRMAN, V. Demence. Praha: Grada, 2007. ISBN 978-80-247-1490-5. PÖRTNER, M. Na osobu zaměřený přístup v práci s lidmi s mentálním postižením a s klienty vyžadujícími trvalou péči. Praha: Portál, 2009. ISBN 978-80-7367-582-0. ROTH, J., SEKYROVÁ, M., RŮŽIČKA, E. et al. Parkinsonova nemoc. Praha: MAXDORF, 2005. 3. vydání. 181 s. ISBN 80-7345-044-5. SCHMIDBAUER, W. Syndrom pomocníka – Podněty pro duševní hygienu v pomáhajících profesích. Praha: Portál, 2008. ISBN 978-80-7367-369-X. SCHOPLER, E., MESIBOV, G. Autistické chování. Praha: Portál, 1997. ISBN 80-7178-133-9. VÁGNEROVÁ, M. Vývojová psychologie II. Dospělost a stáří. Praha: Karolinum, 2008. ISBN 978-80-246-1318-5. VÁGNEROVÁ, M. Psychopatologie pro pomáhající profese. Rozšíř.a přeprac. vydání. Praha: Portál, 2012. ISBN 978-80-262-0225-7. VYMĚTAL, J. Úvod do psychoterapie. 2. aktualizované vydání. Praha: Grada, 2003. ISBN 80-247-0253-3.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace zdravotní postižení.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2008, jaro 2009, jaro 2010, jaro 2011, jaro 2012, jaro 2013, jaro 2014, jaro 2015, jaro 2017, jaro 2018.