SPCKC_S4c1 Specializace 4c 1 Edukace jedinců s poruchami chování

Pedagogická fakulta
jaro 2019
Rozsah
0/0/3.3. 40 hodin. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Absolvování státních závěrečných zkoušek z předmětu etopedie, speciální pedagogika s etopedií; v individuálních případech absolvování doplňkového vstupního testu z etopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s pedagogickým poradenstvím ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie; se základními strategiemi speciálněpedagogického poradenství a intervence specificky zaměřeným na jedince s poruchami chování (s rizikem poruch chování). Po úspěšném absolvování bude student umět vést diagnostický rozhovor, záznamy a aplikovat metody speciálněpedagogického poradenství a intervence se zaměřením na děti s poruchami chování. Předkládané intervenční strategie a techniky budou výchozím rámcem pro blokovou výuku zaměřenou na možnosti využití technik expresivních terapií v edukačním procesu etopedie.(např. arteterapie, muzikoterapie, taneční a pohybová terapie). Studenti se seznámí jak s teoretickými východisky, tak s praktickými ukázkami těchto terapií.
Osnova
  • Osnova: • 8 perspektiv speciálněpedagogické intervence v etopedii • Pedagogické poradenství a intervence ve výchovně vzdělávacím procesu etopedie, vymezení poradenství ve vztahu k sociální práci • Model informované intervence – podpora, posilování, provázení • Ucelený poradenský systém ve školství – interní, externí PS • Nástroje pro diagnostiku chování, záznam • Poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, Motivační rozhovory, Poradenská témata, Komunikace jako specifický nástroj poradenství • Diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování • Intervenční plán • Případová konference
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. [citováno 2024-04-23] info
  • ČERVENKA, Karel a Věra VOJTOVÁ. Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 109 s. ISBN 978-80-210-6617-5. [citováno 2024-04-23] info
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. Online. Vydání 1. Praha: Grada, 2004. 197 stran. ISBN 8024705869. [citováno 2024-04-23] info
    doporučená literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013. 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. [citováno 2024-04-23] info
  • RECKNAGEL, Marion a Heike ROHMANN- VAN WÜLLEN. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů. Online. Translated by Marie Voslářová. 1. vyd. Praha: Grada, 2012. 157 s. ISBN 9788024740225. [citováno 2024-04-23] URL info
  • VÍTKOVÁ, Marie, Věra VOJTOVÁ, Jiří NĚMEC, David JOHNSTONE, John VISSER, Ladislav NYKL, Victoria SORIANO DE GRACIA, Amanda WATKINS, Jette LENTZ, Kirsten HANSEN a Marie PAVLOVSKÁ. Education of Socially Disadvantaged Pupils Across Europe.. Online. 1. vyd. Brno: MUNI Press, 2009. 155 s. Pd. ISBN 978-80-210-5106-5. [citováno 2024-04-23] info
  • NAVRÁTIL, Pavel. Posouzení životní situace: úvod do problematiky. Online. Sociální práce/ Sociálna práca. Brno: ASVSP, 2007, roč. 2007, č. 1, s. 72-86. ISSN 1213-6204. [citováno 2024-04-23] info
  • Krizová intervence. Online. Edited by Daniela Vodáčková. 1. vyd. Praha: Portál, 2002. 543 s. ISBN 80-7178-696-9. [citováno 2024-04-23] info
Výukové metody
Teoretická příprava, aplikace na případové studie, praktická cvičení.
Metody hodnocení
Kombinovanou - rozbor případu, prezentace případu, práce s odborným textem - seminární práce; zkouška.
Navazující předměty
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Student volí jednu kombinaci atestační přípravy, která má dvě na sebe navazující části (2. a 3. semestr).
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2006, jaro 2007, jaro 2008, jaro 2016, jaro 2017, jaro 2018, jaro 2020, jaro 2021, jaro 2022.