SPDC008 Odborná orientace v oboru 1-8

Pedagogická fakulta
jaro 2020
Rozsah
0/0/0. 5 kr. Ukončení: k.
Vyučující
doc. MUDr. Petr Kachlík, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Dagmar Opatřilová, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Karel Pančocha, Ph.D., M.Sc. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Evžen Řehulka, CSc. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Příprava vědeckých pracovníků erudovaných pro výzkumnou a odbornou činnost ve speciální pedagogice - logopedie, surdopedie, psychopedie, somatopedie, oftalmopedie, etopedie nebo specifické poruchy učení.
Po úspěšném absolvování předmětu bude student připraven pro výzkumnou a odbornou činnost v jednotlivých oborech speciální pedagogiky.
Cílem předmětu je orientovat studenty v jejich oboru a ve vědecké komunitě. Předmět tak plní i funkci kontrolní, neboť umožňuje školiteli, aby posoudil, jak se student zapracovává do vědecké komunity.
Výstupy z učení
Semestrální hodnocení vědecké práce studenta školitelem
- Publikační činnost, výuková činnost
- Aktivní účast na vzdělávacích akcích, účast na konferencích se zahraniční účastí nebo v zahraničí
- Prezentace dílčích výzkumných zjištění ve speciální pedagogice a speciální andragogice na konferencích pro doktorandy v ČR i v zahraničí
- Stáž na výzkumné instituci v ČR a v zahraničí
Osnova
  • V průběhu studia je student sledován v těchto oblastech:
    1. Soupis publikovaných prací, aktivních vystoupení na vědeckých konferencích, stáží v zahraničí apod.
    2. Předložit soupis prostudované literatury ze speciální pedagogiky a příbuzných oborů (pedagogika, psychologie, medicínské obory)
    3. Ve vědecké rozpravě prezentovat ucelený základní odborný přehled v oboru speciální pedagogika a v jejich hraničních disciplínách
    4. Blíže specifikovat okruh osobního odborného zájmu z vybrané speciálně pedagogické disciplíny
    5. Prezentovat návrh plánovaného výzkumného projektu, prokázat znalost v problematice metodologie, zejména se vztahem k výzkumnému projektu disertační práce
    6. Prokázat předpoklady pro samostatnou vědeckou a výzkumnou činnost
    Tento předmět má úzkou návaznost na metodologické předměty a volitelné předměty, které souvisí s tématy disertací. Konkrétní obsahovou náplň předmětu stanovuje školitel. Naplňují se zde požadavky na další aktivity doktoranda, které jsou obsaženy ve Směrnici děkana Standardní požadavky na studium a výsledky studentů v doktorských programech na Pedagogické fakultě Masarykovy univerzity. Jedná se o požadavky na publikační a pedagogickou činnost v průběhu studia a požadavek na domácí i zahraniční studijní a výzkumné pobyty.
Literatura
  • VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2004, 463 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-071-9. info
Výukové metody
Teoretická příprava, absolvování stáže.
Metody hodnocení
Hodnocení průběhu studia v DSP
1. Hodnocení vědecké práce studenta probíhá podle studijního a zkušebního řádu pro studenty doktorských studijních programů, semestrálně (hodnotí školitel formou kolokvia, zápis do IS) V případě kladného semestrálního hodnocení vědecké práce se student zapisuje do dalšího semestru (registrace předmětů do IS v souladu s harmonogramem PdF MU a v souladu s individuálním plánem studenta).
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Podrobné informace vždy upřesní vyučující.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.