SPDC012 Profilace - širší vědní základ - Etopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Po 13:00–13:50 kancelář vyučujícího
Předpoklady
Státní závěrečná zkouška studia speciální pedagogiky se specializací edukace jedinců s poruchami chování popř. analogické studium.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen:
porozumět inkluzivním kontextům a vysvětlit podpůrné přístupy k dětem v riziku vývoje poruchy chování v dětsví;
použít tyto znalosti k analytickým a komparativním studiím daného fenoménu ve školské a institucionální praxi;
vytvořit koncept výzkumné studie;
předkládat odůvodněné předpoklady jeho výstupů.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Získat rozšířené poznatky z oboru etopedie.
- Porozumět multidimenzionálnímu a mezioborovému kontextu vývoje poruchy chování v dětství v souvislostech životních perspektiv a kvality života v dospělosti
- Umět aplikovat tyto poznatky na současnou praxi oboru a propojit je do výzkumných studií.
- Umět propojovat tyto koncepty do mezinárodních souvislostí.
- Umět aplikovat získané poznatky do výzkumných strategií v etopedii.
- Umět rozvíjet koncepční systematickou práci na výzkumu problematiky 3P strategií (podpora, posilování, provázení) v intervenčních procesech etopedie.
- Umět propojit získané poznatky do praxe etopedie i s využitím znalostí historických konceptů a příkladů dobré praxe z mezinárodního školského prostředí.
Osnova
  • Srovnavaci studie v mezioborovem kontextu;
    Problematika poruchy chování a jejího vývoje v dětství v kontextu inkluze a resilience;
    Rešerše a analýza výzkumných studií na zadané téma;
    Podpora, posilování, provázení v konceptu speciálních potřeb cílové osoby a inkluzivní pedagogiky;
    Komparativní studie speciálněpedagogických přístupů a systémů k edukaci dětí/mladistvých v riziku, s problémy a s poruchami chování.
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. 2013. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Kapitoly z etopedie I. Přístupy k poruchám emocí a chování v současnosti. 3. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 136 s. ISBN 978-80-210-6311-2. 2013. info
  • ČERVENKA, Karel a Věra VOJTOVÁ. Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 109 s. ISBN 978-80-210-6617-5. 2013. info
  • HENDL, Jan. Kvalitativní výzkum : základní teorie, metody a aplikace. 3. vyd. Praha: Portál. 407 s. ISBN 9788026202196. 2012. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press. 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. 2010. info
  • KAUFFMAN, James M. Characteristics of emotional and behavioral disorders of children and youth. 8th ed. Upper Saddle River, N.J.: Pearson. xx, 522. ISBN 013111817X. 2005. info
  • LANE, Kathleen L., Frank M. GRESHAM a Tam E. O'SHAUGHNESSY. Interventions for children with or at risk for emotional and behavioral disorders. Boston: Allyn and Bacon. xviii, 334. ISBN 0205321828. 2002. info
    doporučená literatura
  • ŠVAŘÍČEK, Roman a Klára ŠEĎOVÁ. Kvalitativní výzkum v pedagogických vědách. Vydání první. Praha: Portál. 377 stran. ISBN 9788073673130. 2007. URL info
  • KAUFFMAN, James M. Cases in emotional and behavioral disorders of children and youth. Upper Saddle River: Pearson/Merrill Prentice Hall. vi, 104. ISBN 0131185675. 2005. info
    neurčeno
  • Aktuální výzkumy v databázi odborných časopisů
  • YELL, Mitchell L., Nancy B. MEADOWS, Erik DRASGOW a James G. SHRINER. Evidence-based practices for educating students with emotional and behavioral disorders. Second edition. Boston: Pearson. xxii, 442. ISBN 0132657996. 2013. info
  • JENNINGS, Sue. 101 ideas for managing challenging behaviour. Illustrated by George Johnson - Matyas Fazarkis. 1. vyd. Buckingham: Hinton House Publishers. xix, 160. ISBN 9781906531447. 2013. info
  • FARRELL, Michael. The effective teacher's guide to behavioural and emotional disorders : disruptive behaviour disorders, anxiety disorders, depressive disorders and attention deficit hyperactivity disorder. 2nd ed. New York: Routledge. 128 s. ISBN 9780415565684. 2011. info
  • COULTAS, Valerie. Constructive talk in challenging classrooms : strategies for behaviour management and talk-based tasks. 1st pub. London: Routledge. viii, 166. ISBN 9780415403436. 2007. info
  • CONNOR, Daniel F. Aggression and antisocial behavior in children and adolescents : research and treatment. Edited by Russell A. Barkley. New York: Guilford Press. xv, 480. ISBN 1572307382. 2002. URL info
Výukové metody
Teoretická příprava, samostudium, stáž, diskuze, prezentace.
Metody hodnocení
Zpracování případové studie, analýzy výzkumných studií; prezentace dat, týmová práce na výzkumné studii.
Ústní zkouška.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.