SPDC015 Profilace - širší vědní základ - Psychopedie

Pedagogická fakulta
jaro 2021
Rozsah
0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučováno online.
Vyučující
doc. PhDr. Mgr. Barbora Bazalová, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Mgr. Jarmila Pipeková, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
Út 13:00–13:50 kancelář vyučujícího
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Prohloubit znalosti z psychopedie a propojit je se znalostmi z dalších oborů – psychologie, sociologie, medicínské obory (psychiatrie, neurologie).
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Získat prohloubené znalosti z psychopedie
- Získat prohloubené znalosti z poruch autistického spektra (PAS)
- Umět je propojit se znalostmi z dalších oborů – psychologie, sociologie, medicínské obory (psychiatrie, neurologie)
- Umět se orientovat v odborné literatuře naší i zahraniční a v elektronických databázích
- Umět zpracovat případovou studii s využitím poznatků z psychopedie, psychologie handicapu a poruch psychického vývoje.
Osnova
  • OBECNÉ OTÁZKY:
    • Vývoj vztahu společnosti k osobám s mentálním postižením.
    • Vymezení kategorie osob s mentálním postižením, stupně postižení.
    • Sociální dimenze mentálního postižení.
    • Systém edukace dětí, žáků a studentů s mentálním postižením.
    • Speciálně pedagogická diagnostika u jedinců s mentálním postižením.
    • Terapie ve speciálně pedagogické péči (hipoterapie, ergoterapie, canisterapie, arteterapie, dramaterapie, metoda bazální stimulace atd.).
    • Současné zahraniční trendy v oblasti podpory osob s mentálním postižením.
    • Problematika celoživotního vzdělávání jedinců s mentálním postižením.
  • SPECIALIZAČNÍ OKRUHY: • Charakteristika osob s mentálním postižením, vliv výchovy a vzdělávání na rozvoj jedinců s mentálním postižením, jejich možnosti v oblasti profesního uplatnění dle jednotlivých stupňů postižení, problematika období dospělosti.
    • Downův syndrom, etiologie, charakteristika, možnosti vzdělávání a mimoškolních aktivit, období dospělosti.
    • Poruchy autistického spektra, etiologie, charakteristika, možnosti vzdělávání, zaměstnání u jednotlivých poruch autistického spektra.
    • Sociální služby poskytované osobám s mentálním postižením, vývoj a prognóza poskytovaných služeb v oblasti sociální sféry.
    • Nestátní zařízení, možnosti alternativní péče o osoby s mentálním postižením během celého života.
Literatura
    doporučená literatura
  • BARTOŇOVÁ, Miroslava a Marie VÍTKOVÁ. Inkluzivní didaktika v praxi základní školy se zřetelem na specifika žáků s lehkým mentálním postižením. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2018. 165 s. ISBN 978-80-210-9189-4. Dostupné z: https://dx.doi.org/10.5817/CZ.MUNI.M210-9189-2018. [citováno 2024-04-24] Munishop info
    neurčeno
  • DOWNING, June. Academic instruction for students with moderate and severe intellectual disabilities in inclusive classrooms. Online. Edited by Diane Ryndak. Thousand Oaks: Corwin, 2010. xvii, 189. ISBN 9781412971423. [citováno 2024-04-24] info
  • Planning and support for people with intellectual disabilities : issues for case managers and other professionals. Online. Edited by Christine Bigby - Chris Fyffe - Elizabeth Ozanne - Jim Mansell. Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers, 2007. 308 stran. ISBN 9781843103547. [citováno 2024-04-24] info
  • Psychiatric and behavioural disorders in intellectual and developmental disabilities. Online. Edited by Nick Bouras - Geraldine Holt. 2nd ed. New York: Cambridge University Press, 2007. xiv, 424. ISBN 9780521608251. [citováno 2024-04-24] info
  • Assessing adults with intellectual disabilities : a service providers' guide. Online. Edited by James Hogg - Arturo Langa. Oxford: BPS Blackwell, 2005. ix, 253. ISBN 9781405102209. [citováno 2024-04-24] info
  • DREW, Clifford J. a Michael L. HARDMAN. Mental retardation : a lifespan approach to people with intellectual disabilities. Online. 8th ed. Upper Saddle River: Merrill, 2004. xix, 424. ISBN 0131112163. [citováno 2024-04-24] info
  • RAPLEY, Mark. The social construction of intellectual disability. Online. New York: Cambridge University Press, 2004. xi, 246. ISBN 0521005299. [citováno 2024-04-24] URL info
  • Lebensräume - Lebensperspektiven : ausgewählte Beiträge zur Situation Erwachsener mit geistiger Behinderung. Online. Edited by Hajo Jakobs - Andreas König - Georg Theunissen. 3. Aufl. [Německo]: Afra Verlag, 2000. 388 s. ISBN 3932079167. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Teoretická příprava, samostudium.
Metody hodnocení
Zpracovat seminární práce v rozsahu 10 stran vybraného tématu z oblasti obecných psychopedických otázek a jednoho tématu ze specializačních okruhů.
Zpracovat individuální vzdělávací plán žáka s mentálním postižením v inkluzivním prostředí v mateřské škole, základní škole.
Výuka v předmětu psychopedie ve 2 semestrech.
Projekt (rozsah - 30 stran).
Informace učitele
Základní literatura:
BARTOŇOVÁ, M. (2005) Současné trendy v edukaci dětí a žáků se speciálními vzdělávacími potřebami v České republice. Brno: MSD.
BARTOŇOVÁ, M. (2014) Students with Intellectual Disability in Inclusive Education Settings. Brno: MU.
BARTOŇOVÁ, M. (2013) Inkluzivní didaktika v základní škole se zřetelem na edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. Brno: MU.
BARTOŇOVÁ, M., BAZALOVÁ, B., PIPEKOVÁ, J. (2007) Psychopedie. Brno: Paido.
BAZALOVÁ, B. (2014) Dítě s mentálním postižením a podpora jeho vývoje. Praha: Portál.
BAZALOVÁ, B. (2012) Poruchy autistického spektra v kontextu české psychopedie. Brno: MU.
BAZALOVÁ, B. (2011) Poruchy autistického spektra. Teorie, výzkum, zahraniční zkušenosti. Brno: MU.
BROŽOVÁ, D. (2010) Poradenská podpora a možnosti edukace žáků s poruchami učení v širším smyslu. Brno: MU.
ČADILOVÁ, V., THOROVÁ, K., ŽAMPACHOVÁ, Z. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část II. Diagnostické domény pro žáky s poruchami autistického spektra. Olomouc UP.
ČERNÁ, M. a kol. (2008) Česká psychopedie. Praha: UK.
PIPEKOVÁ, J., VÍTKOVÁ, M, et al. (2014) Social Inclusion of People with Intellectual Disabilities. Brno: MU.
PUESCHEL, S. (1997) Downův syndrom pro lepší budoucnost. Praha: Tech-Market.
THOROVÁ, K. (2006) Poruchy autistického spektra. Praha: Portál. VALENTA, M., MÜLLER, O. (2003) Psychopedie, teoretické základy a metodika. Olomouc: Parta.
VALENTA, M. a kol. (2012) Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb. Část II. Diagnostické domény pro žáky s mentálním postižením. Olomouc: UP.
VÍTKOVÁ, M., KOPEČNÝ, P. (2014) Strategies in the Education of Students with Severe Disabilities Extending into Young Adulthood. Brno: MU.

Doporučená literatura:
APA (2000) Diagnostic and Statistical Manual of Mental disorders. American Psychiatric Assotian.
ATWOOD, T. (1998) Aspergers´syndrome. A Guide for Parents and Professional. London and Philadelphia: Jessika Kingsley Publishers.
DOLEJŠÍ, M. (1996) K psychologii mentálně retardovaných. Praha: Avicenum.
HORT, V. (2000) Dětská a adolescentní psychiatrie. Praha: Portál.
CHALOUPKOVÁ, S. (2011) Analýza školních vzdělávacích programů a vyučovacího procesu na základních školách praktických v České republice. Brno: MU.
KURTZ, L. A. (2006) Visual Perception Problems in CHildren with AD/HD, Autism, and Other Learning Disability. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
LERNER, J. W., KLINE, F. (2006) Learning Disabilities and Related Disorders. Boston: Houghton MifflinCompany.
LINDMEOER, Ch. (2013) Biogrtafiearbeit mit geistig behinderten Menschen. Ein Praxisbuch für Einzel- und Gruppenarbeit. Weinheim und Basel: Verlag Beltz Juventa.
MATOUŠEK, O. (2007) Sociální služby. Praha : Portál.
MONATOVÁ, L. (1997) Pojetí speciální pedagogiky z vývojového hlediska. Brno: Paido.
MÜLLER, O. (2005) Terapie ve speciální pedagogice. Olomouc: UP.
NESNÍDALOVÁ, R. (1997) Extrémní osamělost. Praha: Portál.
NOVÁKOVÁ, J. (2013) Biodromální vývoj jedinců s poruchou autistického spektra v kontextu podpory a vzdělávání. Brno: MU.
PIPEKOVÁ, J. a kol. (2004) Kariérové poradenství pro žáky se zdravotním postižením. Praha: IPPP ČR.
PIPEKOVÁ, J. (ed.) (2010) Kapitoly ze speciální pedagogiky. 3. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido.
PŘINOSILOVÁ, D. (2007) Diagnostika ve speciální pedagogice. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno : Paido.
READ, J., CLEMENTS, L., RUEBAIN, D. (2006) Disabled Children and the Law. London and Philadelphia: Jessica Kingsley Publishers.
RUBINŠTEJNOVÁ, S. J. (1987) Psychologie mentálně zaostalého žáka. Praha: SPN.
SCHOPLER, E. (1997) Autistické chování. Praha: Portál.
SCHOPLER, E. (1999) Příběhy dětí s autismem a příbuznými poruchami vývoje. Praha: Portál.
STRNADOVÁ, I. (2008) Rodiny osob s mentálním postižením. Současné směry ve výzkumu a možnosti speciálně pedagogické intervence. Praha: Karolinum.
ŠIŠKA, J. (2005) Mimořádná dospělost. UK Praha, Karolinum.
ŠVARCOVÁ, I. (2006) Mentální retardace. Praha: Portál.
VÁGNEROVÁ, M. (2004) Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
VALENTA, M., KREJČÍŘOVÁ, O. (1997) Psychopedie - kapitoly z didaktiky mentálně retardovaných. Olomouc: Netopejr.
VANČOVÁ, A. (2003) Špecifiká edukácie mentálne postihnutých. Bratislava: Sapientia.
Další komentáře
Předmět je vyučován každý semestr.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.