SPDC018 Profilace - širší vědní základ - Surdopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
0/0/0. 10 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Státní závěrečná zkouška ze specializace surdopedie.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je prohloubit znalosti studentů v oblasti systému poradenství: školní poradenská pracoviště a školní poradenská zařízení: speciálně pedagogická centra, pedagogicko-psychologické poradny, střediska výchovné péče. Personální obsazení, standardy činnosti. Poradenství pro rodiče a děti s postižení v raném věku, raná intervence, střediska rané péče; včasná intervence. Poradenství ve zdravotnictví, logopedické ambulance. Legislativní opatření zabývající se poradenstvím.
Výstupy z učení
Student bude po absolvování předmětu schopen:
- Získat prohloubené znalosti ze surdopedie
- Umět je propojit se znalostmi z logopedie, psychologie a z medicínských oborů (ORL foniatrie)
- Umět se orientovat v odborné literatuře surdopedické naší i zahraniční a v elektronických databázích
- Umět využít získané poznatky ke zpracování přehledové studie z oboru surdopedie
- Umět zpracovat případovou studii z oboru surdopedie - Umět využít k jejímu zpracování poznatků ze surdopedie a patopsychologie.
Osnova
  • Týmová spolupráce při komplexním diagnostickém vyšetření sluchových vad a mezioborové vztahy.
    Klasifikace vad a poruch sluchu.
    Vymezení systému poradenství pro jedince se speciálními vzdělávacími potřebami v ČR.
    Legislativní podmínky poskytování poradenských služeb.
    Střediska rané péče pro sluchově postižené - náplň činností a personální obsazení.
    Speciálně pedagogická centra pro sluchově postižené - náplň činností a personální obsazení.
    Předprofesní a profesní příprava žáků se sluchovým postižením.
    Podpora zaměstnávání osob se sluchovým postižením. Profesní poradenství.
    Sluchové postižení v dospělosti a ve stáří.
    Tinnitus.
    Sluchová vada a další přidružené postižení.
Literatura
  • DOLEŽALOVÁ, Lenka. Sluchové postižení v období dospělosti a stáří. In PANČOCHA, Karel, Lucie PROCHÁZKOVÁ a Kateřina SAYOUD SOLÁROVÁ et al. Edukativní, intervenční a terapeutické přístupy k dospělým osobám a seniorům se zdravotním postižením. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, s. 187-198. ISBN 978-80-210-6306-8. info
  • DOLEŽALOVÁ, Lenka a Lenka HRICOVÁ. Sluchové postižení. In Bartoňová, M., Bytešníková, I., Vítková, M. et al. Děti se speciálními vzdělávacími potřebami v mateřské škole. Texty k distančnímu vzdělávání. Brno: Paido, 2012, s. 135-155. ISBN 978-80-7315-237-6. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení - úvod do surdopedie. Praha. Praha: Portál, 2012, 159 s. 376 - Výchova a vzdělávání zvláštních skupin osob. ISBN 978-80-262-0084-0. info
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
  • POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2007, 197 s. ISBN 9788024613000. info
  • HOUDKOVÁ, Zuzana. Sluchové postižení u dětí - komplexní péče. Vydání 1. V Praze: Triton, 2005, 117 stran. ISBN 8072546236. info
Výukové metody
teoretická příprava a stáž, seminární práce/reflexe
Metody hodnocení
Zpracování seminární práce na vybrané téma (15 stran A4), ústní zkouška z teoretické přípravy.
Informace učitele
Zpracování seminární práce/reflexe na některé zvolené téma:
1. Nástroje pro hodnocení sluchového vnímání dětí s postižením sluchu raného věku
2. Budování funkční komunikace u dětí s postižením sluchu - dilema ve výběru adekvátního komunikačního systému.
3. Funkční negramotnost neslyšících - důvody a možnosti řešení.
Doporučený rozsah 3 strany A4, podmínka je využití zahraničních zdrojů.

Doporučená literatura
Barvíková, J. (2015) Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu sluchového postižení nebo oslabení sluchového vnímání. Olomouc: UPOL.
Holmanová, J. (2005) Raná péče o dítě se sluchovým postižením. 2. vyd. Praha: Septima.
Lejska, M. (2003) Poruchy verbální komunikace a foniatrie. Brno: Paido.
Roučková, J. (2011) Cvičení a hry pro děti se sluchovým postižením: praktické návody a důležité informace. 2. vyd. Praha: Portál.
Svobodová, K. (1997) Logopedická péče o děti s kochleárním implantátem. 1. vyd. Praha: Septima.
Vágnerová, M. (2004) Psychopatologie pro pomáhající profese. Praha: Portál.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každý semestr.
Výuka probíhá blokově.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024, podzim 2024, jaro 2025.