SPKDC_PIET Poradenství a intervence v etopedii

Pedagogická fakulta
jaro 2017
Rozsah
0/0/2. 24 hodin. 12 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 25. 2. 7:30–14:40 učebna 60, So 25. 3. 7:30–14:40 učebna 60, So 8. 4. 7:30–14:40 učebna 51
Předpoklady
Státní závěrečná zkouška ze speciální pedagogiky etopedie/příbuzných oborů.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je seznámit studenty s koncepty poradenství a intervence u dětí a žáků s poruchami chování. Předmět se zabývá teorií a strategiemi intervence na institucionální, skupinové i individuální úrovni v podmínkách a) školy; b) externího poradenského pracoviště, b) institucionální výchovy. Výuka navazuje na státní zkoušky z etopedie, předpokladem je dobrá znalost problematiky poruch chování u dětí. Studenti se naučí strukturovaně diagnostikovat, zpracovávat případové studie a intervenční plány a strategie. Na konci tohoto kurzu budou schopni aplikovat teoretické koncepty v intervenci 3P.
Osnova
  • • Poradenství a intervence v etopedii, úkoly, formy naplňování cílů poradenství a intervence • Tradiční koncepční přístupy k intervenci – psychologické teoretické rámce, základní metody • Model informované intervence – podpora, posilování, provázení • Poradenství a intervence v praxi školy, externích pracovištích SVP, nevládní organizace • Poradenství a intervence jako podpora rodiny – sociálně vyloučené lokality • Specifika poradenství a intervence v institucionální výchově • Komunikace jako specifický nástroj poradenství, poradenský rozhovor, záznam poradenského rozhovoru, poradenská témata, • Prointervenční diagnostika speciálního pedagoga se zaměřením na poruchy chování, identifikace cílů intervence, dlouhodobé cíle intervence, škálování
Literatura
    povinná literatura
  • ŘÍČAN, Pavel. Cesta životem. Vyd. 3. Praha: Portál, 2014, 390 s. ISBN 9788026207726. info
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Intervence pro inkluzi. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 256 s. ISBN 978-80-210-6645-8. info
  • VOJTOVÁ, Věra a Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 s. ISBN 978-80-210-6518-5. info
  • ČERVENKA, Karel a Věra VOJTOVÁ. Východiska pro speciálněpedagogické intervence v etopedii. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 109 s. ISBN 978-80-210-6617-5. info
  • BECHYŇOVÁ, Věra. Případové konference : praktický průvodce pro práci s ohroženou rodinou. Vydání první. Praha: Portál, 2012, 158 stran. ISBN 9788026201816. info
    doporučená literatura
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie pocitů štěstí : současný stav poznání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 131 s. ISBN 9788024744360. URL info
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • RECKNAGEL, Marion a Heike ROHMANN- VAN WÜLLEN. Jak komunikovat chytře : tipy a triky pro zvládání obtížných rozhovorů. Translated by Marie Voslářová. 1. vyd. Praha: Grada, 2012, 157 s. ISBN 9788024740225. URL info
  • ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krizová intervence pro praxi. 2., aktualiz. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2011, 195 s. ISBN 9788024726243. URL info
Výukové metody
1. Zpracování odborného tématu Specifické potřeby podpory a intervence dětí v riziku. 2. Zpracování eseje na téma „případová konference“ a její role v sociálně vyloučených lokalitách – se zaměřením na děti 3. Aktivní zapojení do skupinové práce a diskuzí v rámci výuky 4. Zkouška – písemná/ústní forma
Metody hodnocení
Písemné zpracování případové práce, účast na výuce, písemná a ústní zkouška.
Navazující předměty
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Zapisují studenti specializace etopedie.
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2015, jaro 2016, jaro 2018, jaro 2019.