SPLBK_ZSL2 Strategie u osob se zrakovým postižením

Pedagogická fakulta
podzim 2018
Rozsah
0/0/.7. 8 hodin. 4 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
Mgr. Martin Vrubel, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Institut výzkumu inkluzivního vzdělávání – Pedagogická fakulta
Předpoklady
splnění předmětu SPLBK_ZSL1 PŘEDMĚT JE URČEN STUDENTŮM SPECIÁLNÍ PEDAGOGIKY - KOMUNIKAČNÍ TECHNIKY, ABSOLVOVÁNÍ ZÁKLADŮ OFTALMOPEDIE
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem je zprostředkovat informace z oboru pedagogiky osob s postižením zraku zaměřené na edukační strategie používané u dětí a žáků se zrakovým postižením. Na konci kurzu by měli studenti znát a užívat informace: předmět oftalmopedie, funkční projevy zrakových vad a zrakového postižení, oftalmopedická diagnostika, dítě a žák slabozraký, dítě a žák nevidomý, dítě a žák s těžce slabým zrakem, edukace a poradenství pro děti, žáky a dospělé se zrakovým postižením, pomůcky ve výuce i běžném životě, rozvoj zrakového vnímání, rozvoj kompenzačních smyslů, gramotnost u žáků se zrakovým postižením, orientace v prostoru a samostatný pohyb, sociální dovednosti, předměty speciálně pedagogické péče.
Výstupy z učení
Na konci kurzu dokáže student užívat informace: předmět oftalmopedie, funkční projevy zrakových vad a zrakového postižení, oftalmopedická diagnostika, dítě a žák slabozraký, dítě a žák nevidomý, dítě a žák s těžce slabým zrakem, edukace a poradenství pro děti, žáky a dospělé se zrakovým postižením, pomůcky ve výuce i běžném životě, rozvoj zrakového vnímání, rozvoj kompenzačních smyslů, gramotnost u žáků se zrakovým postižením, orientace v prostoru a samostatný pohyb, sociální dovednosti, předměty speciálně pedagogické péče.
Osnova
  • 1. Teoretická východiska pedagogiky osob se zrakovým postižením. 2. Etické otázky vzdělávání žáků se zdravotním postižením. 3. Školské poradenství pro děti, žáky a dospělé osoby se zrakovým postižením. 4. Edukace žáků se zrakovým postižením, metody a zásady, opatření ve výuce, systém vzdělávání. 5. Funkční projevy zrakových vad a jejich dopad do vzdělávání a na běžný život. 6. Zpřístupnění informací osobám se zrakovým postižením, pomůcky pro osoby se zrakovým postižením. 7. Komunikace s osobou se zrakovým postižením a techniky provázení. 8. Strategie u dětí a žáků s těžkým zrakovým postižením dle věku a edukačního cíle, předměty speciálně pedagogické péče. 9. Strategie u dětí a žáků se zrakovým postižením dle rozvíjené oblasti (zrakové vnímání, kompenzační smysly, gramotnost, orientace v prostoru a samostatný pohyb, sociální dovednosti). 10. Edukační strategie u žáků se zrakovým a kombinovaným postižením 11. Podpůrná opatření
Literatura
    povinná literatura
  • JANKOVÁ, Jana. Katalog podpůrných opatření pro žáky s potřebou podpory ve vzdělávání z důvodu zrakového postižení a oslabení zrakového vnímání: dílčí část [online]. 1. vydání. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2015, 234 stran. ISBN 978-80-244-464
  • VRUBEL, Martin. Vidí váš žák na tabuli? aneb Nepozornost může být způsobena i zrakovou vadou. Komenský. Masarykova univerzita, roč. 137, č. 03, s. 30-33. ISSN 0323-0449. 2013. info
  • JESENSKÝ, Ján. Prolegomena systému tyflorehabilitace, metodiky tyflorehabilitačních výcviků a přípravy rehabilitačně-edukačních pracovníků tyflopedického spektra. Vyd. 1. Praha: Univerzita Jana Amose Komenského Praha. 659 s. ISBN 9788086723495. 2007. info
  • HAMADOVÁ, Petra. Specifika výuky zrakově postižených. In VÍTKOVÁ, Marie. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2.rozšířené vydání. Brno: Paido. s. 262-282, 20 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-120-0. 2004. info
    doporučená literatura
  • WIENER, Pavel. Prostorová orientace zrakově postižených. 3., upr. vyd. Praha: [Institut rehabilitace zrakově postižených UK FHS]. 168 s. ISBN 8023967754. 2006. info
    neurčeno
  • FINKOVÁ, Dita. Rozvoj hapticko-taktilního vnímání osob se zrakovým postižením. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci. 119 s. ISBN 9788024427423. 2011. info
  • HAMADOVÁ, Petra. Sociální učení a dramatická výchova v posilování kompetencí osob s postižením zraku. In PAVLOVSKÁ, Marie a Lenka REMSOVÁ. Dramatická výchova pro děti se speciálními potřebami v kontextu RVP ZV. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita. 5 s. ISBN 978-80-210-4849-2. 2009. info
  • RÖDEROVÁ, Petra, Lea KVĚTOŇOVÁ a Zita NOVÁKOVÁ. Oftalmopedie : texty k distančnímu vzdělávání. 2. vyd. Brno: Paido. 125 s. ISBN 9788073151591. 2007. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Čich a chuť u zrakově postižených. Praha: Septima. 30 stran. ISBN 8072160818. 1999. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Hmat u zrakově postižených. Praha: Septima. 40 stran. ISBN 8072160850. 1999. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené žáky ZŠ. Druhé upravené vydání. Praha: Septima. 27 stran. ISBN 8072161040. 1999. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Sluchové vnímání u zrakově postižených. Praha: Septima. 30 s. ISBN 807216080X. 1999. info
  • KEBLOVÁ, Alena. Integrované vzdělávání dětí se zrakovým postižením. 1. vyd. Praha: Septima. 100 s. ISBN 80-85801-65-5. 1996. info
Výukové metody
Seminář, diskuse, konzultace, prezentace studentů, videomateriál, skupinová práce, samostatná práce.
Metody hodnocení
Písemný test (ústní zkoušení) - úspěšnost 70% kladných odpovědí, vytvoření a prezentace pomůcky určené k rozvoji vybrané oblasti u žáků se zrakovým postižením.
Informace učitele
VÍTKOVÁ, M. (ed.) Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9 WALTHES, R. Einführung in die Blinden- und Sehbehindertenpädagogik. München: Ernst Reinhardt Verlag. 2003. ISBN 3-497-01651-9 Internetové zdroje: 1.Inovace činností speciálně pedagogických center. Katalog posuzování míry speciálních vzdělávacích potřeb (diagnostické domény pro žáky se zrakovým postižením) [online]. c2010. Dostupný z www spc-info.upol.cz/profil/ 2.Inovace činností speciálně pedagogických center. Metodika práce asistenta pedagoga se žákem se zrakovým postižením [online]. c2010. Dostupný z www spc-info.upol.cz/profil/ 3.Inovace činností speciálně pedagogických center. Metodika práce se žákem se zrakovým postižením [online] Dostupný z www spc-info.upol.cz/profil/ 4.Tyflopedie. Tyflopedické distanční texty [online]. c2009 Dostupný z www tdt.upol.cz/publikace.html 5.Kompenzační pomůcky pro zrakově postižené [online]. c2012 Dostupný z http://centrumpronevidome.cz/doc/kompenzacni-pomucky.pdf http://poslepu.blogspot.cz/ 6.www.sons.cz 7.www.braillnet.cz 8. www.lorm.cz 9. www.iazt.cz 10. www.icevi.org 11. www.ranapece.cz 12. www.spektra.eu 13. www.teiresias.muni.cz¨ 14. www.svarovsky.cz 15. www.okamzik.cz 16. www.ktn.cz 17. www.european-agency.org
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá blokově.
Zapisují pouze studenti studijního programu Komunikační techniky.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2008, podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2019.