SPLBP_SPDL Specializace: Speciálně pedagogická diagnostika logopedická u dětí s opožděným vývojem řeči

Pedagogická fakulta
podzim 2020
Rozsah
0/2/0. 3 kr. Ukončení: k.
Vyučováno online.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
SPLBP_LIN2 Specializace log. inter. 2
Předmět je vyučován v rámci studijního programu - speciální pedagogika - komunikační techniky.
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Student získá základní poznatky o diagnostice narušeného vývoje řeči a možnostech mezioborové spolupráce. Student porozumí problematice speciálně pedagogické diagnostiky jednotlivých oblastí komunikační schopnosti dítěte předškolního věku.
Výstupy z učení
Student je schopen aplikovat teoretické znalosti v praxi, je seznámen s chodem pracoviště a specifiky práce dle zvoleného zaměření studia.
Osnova
  • Opožděný vývoj řeči, sluchová percepce, zraková percepce, hrubá motorika, jemná motorika, oromotorika, grafomotorika, slovní zásoba, gramatická složka řeči, výslovnost jednotlivých hlásek, jazykový cit, schopnost souvislého vyjadřování.
Literatura
  • BEDNÁŘOVÁ,. J., ŠMARDOVÁ, V. Diagnostika dítěte předškolního věku. Brno: Computer Press, a.s., 2007. ISBN 978-80-251-1829-0.
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. 1. vyd. Praha: Grada publishing. 229 s. edice psychologické a pedagogické literatury. ISBN 80-247-1110-9. 2006. info
  • LECHTA, Viktor. Diagnostika narušené komunikační schopnosti. Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál. 359 s. ISBN 80-7178-801-5. 2003. info
  • KLENKOVÁ, Jiřina a Helena KOLBÁBKOVÁ. Diagnostika předškoláka : správný vývoj řeči dítěte. Illustrated by Eva Kolbábková. Brno: MC nakladatelství. 125 s. 2003. info
  • LECHTA, Viktor. Logopedické repetitórium : teoretická východiska súčasnej logopedie, moderné prístupy. Bratislava: SPN. 278 s. ISBN 80-08-00447-9. 1990. info
Výukové metody
seminář, diskuse, domácí příprava
Metody hodnocení
1.Zpracování případové studie dítěte s narušeným vývojem řeči. 2.Předmět je ukončen testem (podmínkou úspěšného zvládnutí je 75% správných odpovědí 3. Vytvoření pomůcky určené k diagnostice řeči u dětí předškolního věku a její prezentace.
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, podzim 2010, podzim 2011, podzim 2012, podzim 2013, podzim 2014, podzim 2015, podzim 2016, podzim 2017, podzim 2018, podzim 2019.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2020/SPLBP_SPDL