SPLBP_SPR Symptomatické poruchy řeči

Pedagogická fakulta
jaro 2011
Rozsah
0/2/0. 2 kr. Ukončení: z.
Vyučující
PhDr. Barbora Chleboradová, Ph.D. (přednášející)
doc. PaedDr. Jiřina Klenková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Rozvrh
St 15:15–16:55 učebna 53
Předpoklady
Předmět je určen studentům speciální pedagogiky - studijní obor Komunikační techniky
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Na konci kurzu bude student ovládat problematiku symptomatických poruch řeči; jejich etiologie, klasifikace; symptomatické poruchy řeči u dětí s poruchami hybnosti, řeč u dětí s dětskou mozkovou obrnou, vývoj řeči u dětí s DMO, logopedická interence, zásady při rozvíjení hybnosti a řeči u dětí s DMO; současné terapeutické postupy na základě reflexnosti užívané při rozvíjení hybnosti a řeči; řeč s těžkým sluchovým a zrakovým postižením; symptomatické poruchy řeči u mentálně retardovaných, faktory ovlivňující vývoj řeči u mentálně retardovaných dětí, specifika logopedická intervence;kombinovaná postižení.
Osnova
  • Symptomatické poruchy řeči,etiologie, klasifikace. Dětí s poruchami hybnosti, dětská mozková obrna, vývoj řeči u dětí s DMO, logopedická intervence. Moderní terapie na základě reflexnosti. Dětí s těžkým sluchovým a zrakovým postižením, specifika logopedické intervence. Symptomatické poruchy řeči u mentálně retardovaných, faktory ovlivňující vývoj řeči,specifika logopedické intervence; kombinované postižení.
Literatura
  • LECHTA, Viktor. Symptomatické poruchy řeči u dětí. Online. Edited by Eva Škodová, Translated by Jana Křížová. Vyd. 1. Praha: Portál, 2002. 191 s. ISBN 8071785725. [citováno 2024-04-24] info
  • KLENKOVÁ, Jiřina. Symptomatické poruchy řeči. Online. In Integrativní speciální pedagogika. Brno: Paido, 1998. s. 45-57. ISBN 80-85931-51-6. [citováno 2024-04-24] info
  • ČECHOVÁ, Zuzana. Symptomatické poruchy řeči u sluchově postižených dětí. Online. Edited by Jiřina Klenková. 1999. 89 s. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
seminář
Metody hodnocení
předmět ukončen zápočtem, požadavkem splnění je zpracování seminární práce a splnění závěrečného testu (podmínkou úspěšného zvládnutí je 75% správných odpovědí)
Další komentáře
Předmět je vyučován každoročně.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2009, jaro 2010, podzim 2010, podzim 2011, jaro 2012, podzim 2012, jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019.