SPROC_SP2c Specializace 2c Surdopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2014
Rozsah
40 hodin. 24 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Radka Horáková, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Hricová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Pavla Pitnerová, Ph.D. (přednášející)
PhDr. Lenka Vrbecká Doležalová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 20. 9. 7:30–14:40 učebna 5, Pá 24. 10. 7:30–14:40 učebna 5, Pá 14. 11. 7:30–14:40 učebna 5, Pá 21. 11. 7:30–14:40 učebna 5, So 6. 12. 7:30–14:40 učebna 5
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Po absolvování tohoto předmětu bude student schopen definovat specifika péče o jedince se sluchovým postižením od narození do konce života. Student se bude umět orientovat v možnostech diagnostiky sluchových vad; bude umět vyjmenovat typické odchylky ve vývoji řeči u jedinců se sluchovým postižením; bude umět odůvodnit potíže při čtení s porozuměním u jedinců se sluchovým postižením a znát zvláštnosti jejich písemného projevu; bude se orientovat v možnostech kompenzace sluchových vad a vyjmenovat kompenzační pomůcky využívané osobami se sluchovým postižením. Student bude schopen charakterizovat možnosti a průběh včasné intervence u jedinců se sluchovým postižením; bude umět popsat strukturu komplexní péče o jedince se sluchovým postižením; systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením; možnosti profesního uplatnění; dále bude seznámen s jednotlivými vizuálněmotorickými komunikačními systémy; bude znát možnosti tlumočení osobám se sluchovým postižením a bude umět popsat způsob péče možnosti komunikace u osob s duálním smyslovým postižením. Požadavky budou upřesněny na začátku semestru.
Osnova
  • Vymezení základních pojmů oboru surdopedie, poruchy sluchu, klasifikace sluchových vad, prevence, historický vývoj péče o jedince se sluchovým postižením, anatomie a fyziologie sluchového ústrojí, etiologie sluchových vad, důsledky sluchové vady a psychologické zvláštnosti osob se sluchovým postižením, jazykové kompetence jedinců se sluchovým postižením, komunikační formy, logopedická péče u jedinců se sluchovým postižením, sluchová protetika a kompenzační pomůcky, reedukace sluchu a řeči u dětí a dospělých s vadami sluchu, včasná intervence u jedinců se sluchovým postižením, komplexní péče o jedince se sluchovým postižením, systém vzdělávání u jedinců se sluchovým postižením, profesní uplatnění, vizuálněmotorické komunikační systémy, tlumočení osobám se sluchovým postižením, sluchová vada a přidružené postižení, hluchoslepota.
Literatura
    doporučená literatura
  • HORÁKOVÁ, Radka. Sluchové postižení : úvod do surdopedie. Vyd. 1. Praha: Portál, 2012, 159 s. ISBN 9788026200840. info
  • POTMĚŠIL, Miloň. Psychosociální aspekty sluchového postižení. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2010, 197 stran. ISBN 9788021051843. info
  • LANGER, Jiří, Eva SOURALOVÁ a Radka HORÁKOVÁ. Taktilní znakový jazyk : manuál k výuce a studiu + CD-ROM. 1. vyd. Praha: LORM - Společnost pro hluchoslepé, 2010, 33 s. ISBN 9788025484579. info
  • POTMĚŠIL, Miloň. Sluchové postižení a sebereflexe. Vyd. 1. V Praze: Karolinum, 2007, 197 s. ISBN 9788024613000. info
  • POTMĚŠIL, Miloň a Pavel KUČERA. Všeobecný slovník českého znakového jazyka. První vydání. Praha: Fortuna, 2006, 294 stran. ISBN 8071689467. info
  • POTMĚŠIL, Miloň. Čtení k surdopedii. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého, 2003, 217 s. ISBN 8024407663. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Čtení neslyšících. 1. vyd. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2002, 74 s. ISBN 8024404338. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 807183226X. info
  • SOURALOVÁ, Eva. Vzdělávání hluchoslepých. II. 1. vyd. Praha: Scientia, 2000, 78 s. ISBN 80-7183-226-X. info
  • POTMĚŠIL, Miloň. Prstová abeceda. 1. vyd. Praha: Federace rodičů a přátel sluchově postižených, 1992, 18 s. info
    neurčeno
  • POTMĚŠIL, Miloň. Úvodní stati k výchově a vzdělávání sluchově postižených. Praha: Fortuna, 1999. info
Výukové metody
seminář, praktická výuka, diskuse, domácí příprava
Metody hodnocení
závěrečný písemný test (podmínkou úspěšného zvládnutí je nutné 70% správných odpovědí); ústní zkouška. 80 % docházka.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, podzim 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023.