SPROC_SP2d Specializace 2d Somatopedie

Pedagogická fakulta
podzim 2019
Rozsah
40 hodin. 24 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. et Mgr. Eva Dostalová, Ph.D. (přednášející)
Mgr. et Mgr. Radka Janošková (přednášející)
PhDr. Mgr. Dana Zámečníková, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Kontaktní osoba: PhDr. Mgr. Ilona Fialová, Ph.D.
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Rozvrh
So 5. 10. 8:00–13:50 učebna 54, So 19. 10. 8:00–13:50 učebna 54, So 26. 10. 8:00–13:50 učebna 54, So 30. 11. 8:00–13:50 učebna 54
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je určen pouze studentům mateřských oborů.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Somatopedie: Cílem předmětu je seznámit studenty se základními pojmy oboru somatopedie: předmět somatopedie, etiologie, klasifikace a charakteristika jednotlivých pohybových vad. Možnosti nápravy. Metodiky, didaktiky. Systém speciálních zařízení pro péči o žáky s tělesným postižením. Prevence, integrace, poradenství.
Výstupy z učení
Po úspěšném absolvování se student bude dobře orientovat v problematice výchovy a vzdělávání dětí a žáků s tělesným postižením. Dovede charakterizovat jednotlivé druhy tělesného postižení a terapií, které se užívají v rehabilitační péči. Student se bude orientovat v oblasti poradenství a speciálně pedagogické diagnostiky osob s tělesným postižením.
Osnova
  • Osnova: 1.Vývoj vztahu společnosti k tělesně a zdravotně postiženým. 2. Vznik a vývoj oboru somatopedie, hlavní představitelé oboru (Jedlička, Bartoš, Chlup, Bakule, Monatová,Kábele). 3. Současný systém výchovy a vzdělávání tělesně postižených (rehabilitační stacionáře, speciální mateřská škola, speciální školství pro tělesně postižené základní a střední). 4. Žáci s tělesným postižením ve škole. 5. Systém poradenství v ČR. 6. Organizace školy při zdravotnických zařízeních (rozsah a obsah vyučování, učební plány, osnovy, učebnice). 7. Význam a úkoly školy při nemocnici, ozdravovnách a dětských léčebnách, hodnocení, klasifikace žáků ve školách. 8. Charakteristika jedinců s dlouhodobě nepříznivým zdravotním stavem 9. Epilepsie. 10. Specifika práce s chronicky nemocnými. 11. Klasifikace pohybových vad. 12. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů u dětí. 13. Centrální a periferní obrny, charakteristika nejčastějších případů, přístupy a podpora 14. Mozková obrna, etiologie, formy MO, vliv na psychický vývoj, přístupy, podpora, žák s MO ve škole 15. Dětská infekční obrna (poliomyelitis), etiologie, průběh, důsledky. 16. Deformace, klasifikace, charakteristika jednotlivých druhů. 17. Vady pohybového aparátu - podpora žáka, specifika v přítupech 18. Perthesova choroba, etiologie, důsledky, léčba. 19. Degenerativní poškození pohybového aparátu 20. Progresivní svalová dystrofie (myopatie), etiologie, průběh onemocnění, důsledky, léčba, Spinální svalová atrofie 21. Specifika edukace s tělesně postiženými. 22. Vliv postižení na psychomotorický vývoj 23. Somatické, psychické a sociální aspekty tělesného postižení. 24. Současné trendy, inkluzivní vzdělávání
Literatura
    doporučená literatura
  • VÍTKOVÁ, M. Integrativní speciální pedagogika. Integrace školní a sociální. 2. přepracované a rozšířené vydání. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-071-9.
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar. Grafomotorika a psaní u žáků s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-6769-1. [citováno 2024-04-24] URL info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Podpora rozvoje hybnosti osob s tělesným postižením. Online. 1. vyd. Brno, Elportál, 2014. Brno: Masarykova univerzita, 2014. ISBN 978-80-210-7611-2. [citováno 2024-04-24] URL info
  • FIALOVÁ, Ilona, Dagmar OPATŘILOVÁ a Lucie PROCHÁZKOVÁ. Somatopedie. Texty k distančnímu vzdělávání.. Online. Brno: Paido, 2012. 222 s. Učební texty. ISBN 978-80-7315-233-8. [citováno 2024-04-24] info
  • FIALOVÁ, Ilona. Analýza faktorů determinujících edukaci a profesní orientaci jedinců se zdravotním postižením. Online. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2011. 207 s. Tisk MSD, spol.s.s.o. ISBN 978-80-210-5591-9. [citováno 2024-04-24] info
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Možnosti speciálně pedagogické podpory u osob s hybným postižením. Online. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2008. 180 stran. ISBN 9788021045750. [citováno 2024-04-24] info
  • VÍTEK, Jiří. Epilepsie v dětském věku. Online. In Vítková, M. Somatopedické aspekty. 2. vyd. Brno: Paido Brno, 2006. s. 69 - 96, 13 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. [citováno 2024-04-24] info
  • VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedické aspekty. Online. druhé. Brno: Paido Brno, 2006. 302 s. Edice pedagogické literatury. ISBN 80-7315-134-0. [citováno 2024-04-24] info
    neurčeno
  • OPATŘILOVÁ, Dagmar a Dana ZÁMEČNÍKOVÁ. Předprofesní a profesní příprava zdravotně postižených. Online. 1. vydání. Brno: Masarykova univerzita, 2005. 132 s. ISBN 80-210-3718-0. [citováno 2024-04-24] info
Výukové metody
Teoretická příprava. Výuka bude doplněna vhodnými dokumentárními filmy, př. přednáškou odborníka z praxe, interaktivní diskuse.
Metody hodnocení
Ústní zkouška. Student zodpoví tři otázky, bude ponechán čas na přípravu.Účast na seminářích 70%.
Informace učitele
http://www.ped.muni.cz/wsedu
Upřesňující informace (aktualizovaný seznam literatury, okruhy atd.) budou sděleny na začátku kurzu.
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je zařazen také v obdobích jaro 2013, podzim 2013, jaro 2014, podzim 2014, jaro 2015, podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016, jaro 2017, podzim 2017, jaro 2018, podzim 2018, jaro 2019, jaro 2020, podzim 2020, jaro 2021, podzim 2021, jaro 2022, podzim 2022, jaro 2023, podzim 2023, jaro 2024.