SPSMK_S4h2 Specializace: Edukace žáků v riziku problémů / poruch chování a s mentálním postižením 2

Pedagogická fakulta
podzim 2017
Rozsah
0/0/2.7. 32 hodin. 8 kr. Ukončení: zk.
Vyučující
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (přednášející)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (přednášející)
Garance
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Dodavatelské pracoviště: Katedra speciální a inkluzivní pedagogiky – Pedagogická fakulta
Předpoklady
Úspěšné absolvování předmětu: SPSMK_S4h1 Specializace: Edukace žáků v riziku problémů / poruch chování a s mentálním postižením 1
Omezení zápisu do předmětu
Předmět je nabízen i studentům mimo mateřské obory.
Mateřské obory/plány
Cíle předmětu
Cílem předmětu je posílit kompetence studentů pro podporu a posilování vzdělávacích příležitostí cílové skupiny žáků. Studenti budou umět aplikovat základní strategie cílené intervence edukačních potřeb cílové skupiny žáků na individuální úrovni žáka.
Osnova
  • Intervence 3P jako strategie individuální cílené podpory žáka s problémy v chování Školské poradenské pracoviště a jeho úloha v edukaci cílové skupiny Podpůrná opatření a jejich aplikace pro inkluzivní vzdělávání se zaměřením na cílovou skupinu žáků Diagnostika speciálního pedagoga – se zaměřením na cílovou skupinu žáků – koncept funkčních a dysfunkčních kompetencí/strategií v učení Externí poradenské služby a intervenční spolupráce Participace rodičů na naplňování edukačních potřeb cílové skupiny Komunikace s rodiči, žáky a pedagogy v inkluzivní škole se zaměřením na inkluzi cílové skupiny Didaktické metody, formy a prostředky v edukaci žáků s lehkým mentálním postižením. terapie). Legislativní rámec.
Literatura
    povinná literatura
  • VOJTOVÁ, Věra a Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 s. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • VALENTA, Milan. Mentální postižení: v pedagogickém, psychologickém a sociálně-právním kontextu. 2012, 349 s. ISBN 978-80-247-3829-1. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 s. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • VALENTA, Milan, Oldřich MÜLLER a Marie VÍTKOVÁ. Psychopedie. 3 aktual. a rozšířené vyd. Praha: Parta Praha, 2007, 386 s. Pedagogická literatura. ISBN 978-80-7320-099-2. info
    doporučená literatura
  • PIPEKOVÁ, Jarmila a Marie VÍTKOVÁ. Od edukace k sociální inkluzi osob se zdravotním postižením se zaměřením na mentální postižení. 2. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2014, 246 s. ISBN 978-80-210-7689-1. info
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie pocitů štěstí : současný stav poznání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 131 s. ISBN 9788024744360. URL info
  • ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Mentální retardace : vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 2., přeprac. Praha: Portál, 2003, 187 s. ISBN 807178821X. info
Výukové metody
Seminář. Účast vyžadována. Studium odborné literatury. Prezentace tématu. Veškeré informace budou doplněny a upraveny učitelem na začátku výuky. Distanční studium: zpracování projektu pro aktivitu a) vyrovnávací příležitost, b) podporující příležitost pro cílovou skupinu žáků. Práce ve studentských týmech. Prezentace projektů - zpětná vazba; hodnocení projektů ostatních skupin. Seminární práce.
Metody hodnocení
Prezentace projektu/seminární práce/zkouška písemná. 20:20:60
Další komentáře
Studijní materiály
Předmět je vyučován každoročně.
Výuka probíhá každý týden.
Předmět je zařazen také v obdobích podzim 2015, jaro 2016, podzim 2016.
  • Statistika zápisu (nejnovější)
  • Permalink: https://is.muni.cz/predmet/ped/podzim2017/SPSMK_S4h2