SPSMK_S4h2 Specialization: Education of Students At-Risk and Intellectual Disabilities 2

Faculty of Education
Spring 2016
Extent and Intensity
0/0/2.7. 16 credit(s). Type of Completion: zk (examination).
Teacher(s)
doc. Mgr. et Mgr. Karel Červenka, Ph.D. (lecturer)
PhDr. Mgr. Soňa Chaloupková, Ph.D. (lecturer)
doc. PhDr. Věra Vojtová, Ph.D. (lecturer)
Guaranteed by
prof. PhDr. Marie Vítková, CSc.
Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Supplier department: Department of Special and Inclusive Education – Faculty of Education
Timetable
Sat 27. 2. 7:30–14:40 učebna 50, Sat 19. 3. 7:30–14:40 učebna 50, Sat 14. 5. 7:30–14:40 učebna 35, Sat 21. 5. 7:30–14:40 učebna 35
Prerequisites
SPSMK_S4h1
Course Enrolment Limitations
The course is also offered to the students of the fields other than those the course is directly associated with.
fields of study / plans the course is directly associated with
Course objectives
The aim of this subject is connected with the inclusive education for children at-risk and with mental disability. The focuse will be on supporting resilience and coping strategies.
Syllabus
  • Theoretical concepts of education of children with BD. 1. Behavioral disorders education and its position in special education, its object, Theory and practice of behavioral disorders, professional terminology, development, differences, trends 2. Intervention 3P Inclusive concept of special needs education 3. Assessment in specialneeds education
Literature
    required literature
  • VOJTOVÁ, Věra and Karel ČERVENKA. Edukační potřeby dětí v riziku a s poruchami chování. Educational needs of children at risk and with behavioural disorders. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2012, 193 pp. ISBN 978-80-210-6134-7. info
  • VOJTOVÁ, Věra. Inkluzivní vzdělávání žáků v riziku poruch chování a s poruchami chování jako perspektiva kvality života v dospělosti. (Inclusive Education with the Focus on At-risk Pupils and Pupils with Behaviour Disorder and the Quality of Life.). 1.vyd. Brno: Muni Press, 2010, 336 pp. ped. ISBN 978-80-210-5159-1. info
  • ŠOLCOVÁ, Iva. Vývoj resilience v dětství a dospělosti. Vydání 1. Praha: Grada Publishing, 2009, 102 stran. ISBN 9788024729473. URL info
  • HELUS, Zdeněk. Dítě v osobnostním pojetí : obrat k dítěti jako výzva a úkol pro učitele i rodiče. Vyd. 1. Praha: Portál, 2004, 228 s. ISBN 8071788880. info
    recommended literature
  • KŘIVOHLAVÝ, Jaro. Psychologie pocitů štěstí : současný stav poznání. Vyd. 1. Praha: Grada, 2013, 131 s. ISBN 9788024744360. URL info
  • VOJTOVÁ, Věra and Marie PAVLOVSKÁ. Včasná intervence jako zdroj inkluzivních přístupů k dětem v riziku poruch chování (Early Intervention as a Resource of Inclusive Approaches to Children at Risk of Behavioral Disorders). 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2013, 179 pp. ISBN 978-80-210-6518-5. info
  • VOJTOVÁ, Věra and Jiří NĚMEC. Inkluzivní vzdělávání jako faktor socializace dětí se sociálním znevýhodněním (Inclusive Education as a Factor of Socialization of the Pupils with Social Disadvantages). In NĚMEC, Jiří and Věra VOJTOVÁ. Vzdělávání žáků se sociálním znevýhodněním. 1st ed. Brno: MUNI PRESS, 2009, p. 21-38, 17 pp. pd. ISBN 978-80-210-5033-4. info
Teaching methods
Lectures, class discussions, case management, presnetaion of the project - team work, presentation, evaluation.
Assessment methods
Presentation of final project, written evaluation of the other team.30% Written case management.30% Exam - 30%
Language of instruction
Czech
Further comments (probably available only in Czech)
Study Materials
The course is taught annually.
Information on the extent and intensity of the course: 32 hodin.
The course is also listed under the following terms Autumn 2015, Autumn 2016, Autumn 2017.
  • Enrolment Statistics (Spring 2016, recent)
  • Permalink: https://is.muni.cz/course/ped/spring2016/SPSMK_S4h2